مقالات تخصصی برق

ساعت نجومی چیست؟

ساعت نجومی چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که ساعت نجومی چیست باید گفت که ساعت نجومی وسیله‌ای است بسیار کاربردی که به منظور کنترل خودکار روشنایی از آن استفاده می‌شود.

فتوسل‌ها یکی از انواع وسیله‌هایی هستند که به منظور کنترل روشنایی طبق غروب و طلوع خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مدار آنها در محوطه‌های باز و بیرونی استفاده می‌شود که شرایطی مانند گرد و غبار، نور‌خورشید، بارندگی و غیره روی طول عمر مفید آنها تاثیر منفی می‌گذارد و این یک عیب بزرگ به شمار می‌آید.

استفاده از ساعت نجومی این مسئله را به خوبی حل کرده است زیرا این وسیله در داخل تابلو نصب می‌شود و از آسیب‌های شرایط محیطی کاملاً مصون می‌باشد که همین مسئله باعث افزایش طول عمر آن نیز شده است.

ویژگی‌های ساعت نجومی:

این وسیله دارای سیستم میکروپروسسوری به منظور خاموش و روشن کردن چراغ‌های روشنایی زمان طلوع و غروب آفتاب با توجه به طول و عرض جغرافیایی تعیین شده می‌باشد.

همچنین سیستم ایمنی در برابر افزایش و کاهش ولتاژ نیز دارد که محدوده کاری آن ۱۷۵ تا ۲۵۵ ولت است. دارای باطری لیتیومی با امکان حفظ تاریخ، ساعت و تمام تنظیمات پس از قطع برق ورودی به مدت ۵ سال است.

نمایشگری با قابلیت نمایش به صورت چرخشی شامل تاریخ، ساعت، زمان قطع و وصل هنگام طلوع و غروب آفتاب دارد. همچنین می‌توان ساعت تابستان و زمستان را با ایجاد اختلاف یک ساعته تنظیم کرد و حالت دستی و یا خودکار آن را به آسانی فعال کرد.

از دیگر ویژگی‌های آن این است که تایمر قابل تنظیم جهت خاموش کردن روشنایی بعد از غروب آفتاب دارد.

ساعت نجومی چیست

ساعت نجومی وسیله‌ای است بسیار کاربردی که به منظور کنترل خودکار روشنایی از آن استفاده می‌شود.

کاربردهای ساعت نجومی:

این ساعت را می‌توان در انواع تابلوها نصب کرد و از خطرات ناشی از عوامل طبیعی و محیطی مانند گرما، سرما، رطوبت، گرد و غبار و غیره مصون هستند بنابراین می‌توان به نصب آنها در فضاهای مختلف مانند فروشگاه‌های تجهیزات برقی و الکتریکی، پارک‌ها و فضاهای سبز، معابر گوناگون، خیابان‌ها و غیره اقدام کرد.

ساعت نجومی چگونه نصب می‌شود؟

روش نصب این وسیله بدین صورت است که یک فاز و یک نول در ورودی به آن اعمال می‌شود و یک فاز خروجی نیز دارد که در آن پرهای متفاوتی است و این فاز خروجی را می‌توان مستقیم به مصرف کننده متصل کرده و یک نفر هم به آن وصل کنیم.

در صورتی که تعداد لامپ‌ها زیاد باشد می‌توان همراه با ساعت نجومی از کنتاکتور نیز استفاده کرد و آنها را به یکدیگر متصل کنیم. نحوه نصب ساعت نجومی همراه با کنتاکتور بدین صورت است که فاز و نول را به ورودی ساعت نجومی داده و فاز خروجی را به A1 کنتاکتور وصل می‌کنیم و نول را هم به A2 کنتاکتور می‌دهیم.

همچنین در قسمت قدرت کنتاکتور هم فاز را به یکی از پیچ‌های ۱ و۳ یا ۵ دهیم و از پیچ مقابل آن فاز خروجی را به مصرف کننده داده و نول را هم به مصرف‌کننده وصل می‌کنیم. در صورتی که برق ما تک‌فاز باشد می‌توان پیچ‌های ۱ و ۳ و ۵ را به یکدیگر وصل کرد و در خروجی هم پیچ‌های ۲ و ۴ و ۶ را به هم وصل کنیم تا از همه توان کنتاکتور و تمام پلاتین آن استفاده شود.

نحوه تنظیم ساعت نجومی:

نحوه تنظیم این ساعت بدین صورت است که در حالتی که برق تغذیه ساعت نجومی را وصل می‌کنیم اعدادی به صورت اتوماتیک نمایش داده می‌شوند که به صورت پیش فرض می‌باشد و ما لازم است آنها را طبق اصول خاصی تنظیم کنیم.

اعدادی که پس از روشن شدن ساعت نجومی نمایش داده می‌شوند به ترتیب شامل زمان فعلی، تاریخ فعلی، زمان غروب و زمان طلوع است که به وسیله دکمه‌ها روی ساعت نجومی این مقادیر نیست قابل تنظیم می‌باشد.

ساعت نجومی چیست

تفاوت‌های ساعت نجومی با ساعت فرمان:

ساعت نجومی را می‌توان مناسب با افق استان و موقعیت جغرافیایی تنظیم کرد و زمانی که برای فعال شدن به آن داده‌اید قطع و وصل می‌شود به عنوان مثال این ساعت تنظیم شده است که چهار ساعت پس از غروب آفتاب خاموش شود، در نتیجه با توجه به مبدا و حافظه‌ای که دارد در طول سال همیشه ۴ ساعت پس از غروب آفتاب خروجی را خاموش می‌کند. اما در ساعت فرمان تنها یکبار زمان مخصوص تنظیم می‌شود و این زمان در طول کل سال ثابت است.

جمع‌ بندی:

ساعت نجومی وسیله‌ای است بسیار کاربردی که به منظور کنترل خودکار روشنایی از آن استفاده می‌شود و با توجه به اینکه در داخل تابلو نصب می‌گردد از آسیب‌هایی که ممکن است در فضای باز به آن برسد مصون است.

این ساعت قابلیت تنظیم دارد و می‌توان آن را با توجه به موقعیت جغرافیایی هر استان در ایران به گونه‌ای تنظیم کرد که در ساعت‌های خاصی خاموش یا روشن شود. پس از تنظیم و روشن کردن ساعت اعداد خواستی که به ترتیب شامل زمان فعلی، تاریخ فعلی، زمان غروب و زمان طلوع است نمایش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید