مقالات تخصصی برق

رد نشدن فنر سیم کشی چه علتی دارد؟

رد نشدن فنر سیم کشی

علت رد نشدن فنر سیم کشی چیست؟

رد نشدن فنر سیم کشی در لوله برق ممکن است به دلایل مختلفی باشد. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین علل این مشکل اشاره خواهم کرد:

  1. انسداد در لوله: اگر لوله برق دارای مواد یا موانع دیگری باشد، ممکن است فنر سیم کشی نتواند به درستی در آن حرکت کند. این موانع معمولاً از تجمع گرد و غبار، رسوبات، چوب‌چوبک‌ها یا قطعات دیگر می‌توانند باشند.
  2. تاشونده بودن سیم: اگر سیم برق در لوله برق تاشونده باشد این می‌تواند باعث مشکل در کشش فنر شود.
  3. اندازه اشتباه فنر: اندازه فنر باید مناسب با اندازه لوله و سیم باشد. اگر فنر بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، ممکن است نتواند به درستی کار کند.
  4. خم‌شدگی سیم: اگر سیم برق در لوله خم شده یا به شکل‌های غیرمعمول انعطاف داده شده باشد، این می‌تواند باعث مشکل در کشش فنر شود.
  5. لوله تاشونده یا ترک‌خورده: اگر لوله برق ترک خورده یا تاشونده باشد، فنر سیم کشی نمی‌تواند به درستی در آن جابجا شود.

برای رفع مشکل، شما باید ابتدا علت رد نشدن فنر را تشخیص دهید و سپس بسته به موقعیت و وضعیت مشکل، اقدامات مناسبی را انجام دهید. در بعضی موارد، نیاز به باز کردن لوله برق و رفع مشکل داخلی آن ممکن است باشد. حتما برای انجام هرگونه کار تعمیری یا تغییرات در لوله برق، از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا ایمنی و کارکرد صحیح تجهیزات برقی حفظ شود. در ادامه با برخی دیگر از عوامل یا دلایل رد نشدن فنر سیم کشی بیشتر آشنا میشوید. همچنین تمامی راه حل های کاربردی برای رد کردن بهتر فنر سیم کشی را برای شما کاربران عزیز بررسی میکنیم.

رد نشدن فنر سیم کشی

آشنایی با فنر سیم کشی:

فنر سیم کشی برقکاری یک ابزار است که برای کمک به کشیدن و سیم کشی کابل‌های برق یا کابل‌های دیگر در داخل لوله‌ها یا مسیرهای سخت به کار می‌رود. این ابزار عمدتاً از یک سیم فلزی انعطاف‌پذیر تشکیل شده است که به شکل حلزونی استوانه‌ای ساخته شده و می‌تواند به داخل لوله‌ها یا مسیرهای تنگ و پیچیده کشیده شود. از فنر سیم کشی برقکاری در اتصال سیم‌های برق به تجهیزات الکتریکی، نصب سیستم‌های برقی در ساختمان‌ها، یا حتی در تعمیر و نگهداری تجهیزات برقی استفاده می‌شود. این ابزار امکان کشیدن سیم‌ها در مکان‌هایی که دسترسی دشواری دارد را فراهم می‌کند و برای ایجاد اتصالات برقی مطمئن و کارآمد بسیار مفید است. این محصولات در متراژ های متفاوت از 5 تا 50 متر تولید میشود. همچنین در مدل های فولادی، آهنی، تخت یا گرد، روکش پلاستیکی و تیپلس این محصول طراحی و تولید میشود.

برخی دیگر از عوامل رد نشدن فنر:

به غیر از مواردی که در ابتدای مقاله برای شما همراهان عزیز نفیس نور بررسی کردیم موارد دیگری هم باعث رد نشدن فنر برقکاری ساختمان در لوله های برق و خرطومی ها میشوند که به بررسی آنها می پردازیم. در برخی مواقع ممکن است به این علت که سر فنر برقکاری شما بدون ساچمه است نتواند به خوبی از زانو ها و خم های لوله برق در مسیر عبور کند. حتی ممکن است قسمت سری فنر دار ابزار به علت عدم استفاده با گذر زمان حالت انعطاف و فنری خود را از دست بدهد و به اصطلاح خشک شود. در این شرایط زمانی که فنر سیم کشی به زانو یا خم لوله برق میرسد نمیتواند انعطاف لازم را از خود نشان دهد و فنر به هیچ عنوان رد نمیشود. همچنین برخی از فنر های دارای روکش پلاستیکی برای مسیرهای مستقیم مخابراتی طراحی شده اند و انعطاف خوبی ندارند. استفاده از این فنر ها برای برقکاری ساختمان به دلیل وجود خم های متعدد در مسیر لوله برق کار درستی نیست و ممکن است فنر در لوله برق گیر کند.

رد نشدن فنر سیم کشی

راه حل هایی برای رد نشدن فنر سیم کشی:

  1. فنر سیم کشی خریداری کنید که ضخامت و کیفیت ساخت خوبی داشته باشد.
  2. بهتر است فنر سیم کشی شما دارای ساچمه باشد.
  3. فنر برقکاری باید دارای فنر منعطف و نرم در قسمت سری خود باشد. اگر به علت عدم استفاده این فنر خشک شده است نسبت به تعویض فنر سیم کشی خود اقدام کنید.
  4. قبل از وارد کردن فنر به لوله برق یا خرطومی مقداری گریس به سر فنر خود بمالید.
  5. قبل از وارد کردن فنر به داخل لوله از سالم بود مسیر مطمئن شوید.
  6. در صورتی که مسیر لوله دارای گرفتگی است با فشار هوا مسیر خود را باز کنید. برای این کار میتوانید از یک بلوور صنعتی خوب استفاده کنید.
  7. اگر مسیر لوله برق توکار نیست و یا روی آن هنوز گچ کاری نشده است و به لوله دسترسی دارید، با عقب و جلو کشیدن فنر متوجه شوید فنر در کدام زانو گیر کرده است. بعد از پیدا کردن محل دقیق فنر با ضربه های آرام و ممتد و فشار دادن هم زمان فنر، بعد از مدت کوتاهی فنر رد میشود.
  8. اگر فنر سیم کشی شما در نزدیکی انتهای لوله برق گیر کرده است میتوانید از قسمت انتهایی لوله یک فنر سیم کشی دیگر را از قسمت سری و انتهای آن وارد لوله بکنید تا اطراف فنر شما را بگیرد سپس از ابتدای مسیر فنر اصلی را فشار داده و همزمان از انتهای مسیر فنر دومی را بکشید. به راحتی فنر شما از مسیر خارج میشود.

بهترین فنرهای سیم کشی

فنر سیم کشی نفیس نور مدل Tapeless

96,000 تومان800,000 تومان
وزن 0.100 kg
ابعاد 5 × 5 × 3 cm
مدل Tapeless
طول 6 متر, 10 متر, 15 متر, 20 متر, 25 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر
جنس بدنه فولادی
سایر توضیحات قابل استفاده بدون نیاز به جسب برق

فنر سیم کشی برق مدل فولادی روکش پلاستیکی

180,000 تومان900,000 تومان
وزن 0.3 kg
مدل روکش پلاستیکی
جنس بدنه فولادی
طول 10 متر, 15 متر, 20 متر, 26 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر

فنر سیم کشی تخت مدل فولادی

220,000 تومان330,000 تومان
وزن 0.3 kg
طول 10 متر, 15 متر, 20 متر, 25 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر
جنس بدنه فولادی

فنر سیم کشی فلزی تخت

27,000 تومان90,000 تومان
وزن 0.200 kg
طول 5 متر 6 متر 10 متر 15 متر 20 متر
جنس بدنه فلزی
رنگ خاکستری

خرید فنر سیم کشی

برای مشاهده تمامی مدل های فنر سیم کشی، بررسی قیمت فنرهای سیم کشی و خرید محصولات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید