مقالات تخصصی برق

همه چیز درباره چراغ باغی، محوطه ای یا باغچه ای

چراغ محوطه ای

همیشه در زمان ساختمان سازی یکی از اصلی ترین اهداف معماران یا طراحان ساختمانی اجرای یک طراحی و دیزاین داخلی و خارجی جذاب چشم نواز بوده است به همین خاطر دائماً در تلاش بوده‌اند تا با بهره گیری از عناصر مختلف، جذابیت بصری فضای داخلی و خارجی ساختمان را افزایش دهند. نورپردازی از جمله روش‌های نوینی محسوب می‌شود که طراحان با استفاده صحیح و حرفه‌ای از آن به راحتی المان‌های تزئینی موجود در محیط را به نمایش می‌گذارند و با نوردهی مناسب، زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند. چراغ‌های محوطه ای، باغی یا باغچه ای یکی از محبوبترین لوازم روشنایی محسوب می‌شوند و به علت نورپردازی فوق العاده‌ای که دارند بسیار پرفروش شده‌اند و افراد مختلف با خرید و استفاده از آنها محیط و فضای باز ساختمانی خود را دلنشین‌ می‌کنند. در این مقاله تلاش شده است با توضیح و بررسی دقیق این محصولات در حد امکان شما همراهان عزیز را برای انتخاب و خرید بهترین نمونه چراغ محوطه ای یا باغی راهنمایی کنیم.

 

چراغ باغی

تاریخچه استفاده از چراغ محوطه ای، پارکی یا حیاطی:

با نگاهی به گذشته چراغ‌های محوطه ای، پارکی یا حیاطی در میابیم که از زمانهای خیلی دور حتی تا ۴ هزار سال پیش استفاده از چراغی به نام پیه سوز در فضای باز منازل رواج داشته و افراد مختلف سعی داشته‌اند تا با تامین روشنایی حیاط منازل به وسیله آن، حتی بعد از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا هم از برگزاری دورهمی، میهمانی‌ و جشن‌های خود بعد از تاریک شدن هوا هم لذت ببرند. بعد از چراغ پیه سوز هم چراغ موشی باب شد و این روند ادامه داشت تا امروز به چراغهای حیاطی، پارکی و باغچه ای رسید که پیشرفته تر و مناسب تر از نمونه‌های قبل بودند.

چراغ محوطه‌ای، حیاطی یا پارکی چیست؟

با توجه به رو به رشد بودن صنعت ساختمان سازی و سلیقه‌های متفاوت در طراحی ساختمان و محوطه حیاط، این روزها طراحی این مکان‌ها اعم از حیاط منازل، باغ و ویلا یک حرفه تخصصی و مهم شناخته می‌شود و چون مهمترین عامل زیبا سازی ساختمان‌ها نورپردازی است، افراد حرفه‌ای از چراغ‌های باغچه ای، حیاطی یا پارکی استفاده می‌کنند.

در یک توضیح مختصر این چراغ‌ها از جمله جدیدترین، مدرن ترین و به صرفه ترین تجهیزات جهت استفاده و نوپردازی فضای باز ساختمان در صنعت روشنایی محسوب می‌شوند و نقش مهمی در چشم‌نواز شدن فضا دارند. این چراغ‌ها به دلیل تنوع بالا در طرح و رنگ نور، مناسب هر سلیقه‌ای هستند و از محبوبیت بالایی برخوردارند. ظاهر این چراغ‌ها سلطنتی، سنتی، مدرن و امروزی است و افراد خوش ذوق با استفاده از لامپ‌های رنگی در آنها به جذابیت و زیبایی محیط مورد استفاده کمک شایانی می‌کنند. ویژگی مهمی که باعث پرطرفدار بودن این چراغ‌ها شده است عدم محدودیت در استفاده از آنهاست به صورتی که در تمامی مناطق آب و هوایی قابلیت استفاده دارند.

چراغ‌های محوطه ای یا باغی محصولاتی هستند که به منظور نورپردازی و زیباسازی فضاهای باز ساختمانی و شهری استفاده می‌شوند.

کاربردهای چراغ محوطه ای یا باغی و مزایای استفاده از این چراغ‌ها:

بدون شک سپری کردن اوقات فراغت در فضای سرسبز و باز ساختمانی بدون آنکه هیچ نوری در فضا وجود داشته باشد چندان جذاب نخواهد بود و تاریک بودن محوطه سطح امنیت آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، همچنین وجود درختان بلند در حیاط‌ها یا باغ‌ها باعث تاریکتر شدن فضا می‌شوند و برای از بین بردن این تاریکی، چراغ‌های دیواری به تنهایی کافی نیستند همچنین ارتفاع کمتر این چراغ‌ها نیز نسبت به چراغ‌های دیواری باعث شده تا چراغ‌های محوطه ای یا باغی انتخاب مناسبتری برای استفاده در این مکان‌ها باشند.

البته استفاده از این چراغ‌ها فقط به جنبه روشنایی آنها محدود نمی‌شود و این چراغها موجب زیبایی محیط هم می‌شود و از آنجا که امروزه توجه بیشتری به باغ‌ها و اماکن تفریحی نشان داده می‌شود از این جهت نورپردازی مناسب این اماکن اهمیت زیادی پیدا کرده است. این چراغ‌ها به دلیل تنوع زیادی که در رنگ و شکل و اندازه خود دارند امکان استفاده در جهت زیباسازی محیط باز را بنا به هر سلیقه‌ای فراهم می‌کنند.

 

چراغ حیاطی

کاربرد اصلی چراغ‌های باغی یا محوطه ای تامین روشنایی فضاهای باز ساختمانی و شهری است. همچنین این محصولات با طراحی مدرن و دکوراتیو خود باعث زیباتر شدن محل مورد استفاده می‌شوند.

جنس بدنه چراغ باغی و نکات قابل توجه:

همانطور که از نام این محصولات مشخص هست، این چراغ‌ها مناسب نورپردازی در فضای باز و حیاط هستند بنابراین با توجه به محل نصب آنها و قرارگرفتن در مجاورت عوامل فرسایشی مثل رطوبت، بارش باران و برف، مهمترین ویژگی و مزیت برای آنها عدم زنگ زدگی است. استفاده از مواد پلاستیکی مخصوص مانند پلی آمید و پلی کربنات و پلی ‌آکرولیک و به علاوه آن ورقه‌های آلومینیومی و آهن ضد زنگ برای ساخت بدنه این چراغ‌ها باعث می‌شود تا مناسب استفاده در فضاهای باز و مرطوب باشند. ویژگی مهم دیگری که باید به آنها دقت شود نفوذناپذیری این چراغ‌ها در برابر گرد، غبار و حشرات است.

ویژگی دیگر حائز اهمیت این چراغ‌ها این است که از آنجا که در صورت استفاده از این چراغ‌ها نیاز است تا از تعداد بالایی از آنها به طور مداوم استفاده شود تا نتیجه مطلوب به‌دست آید، بنابراین باید مصرف برق بهینه داشته باشند تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق هزینه‌های سرسام آوری هم به دنبال نداشته باشند.

به دلیل اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و برق و در مرحله دیگر با درنظر گرفتن هزینه‌های مالی این ماجرا شرکت‌های تولیدی وسایل الکترونیکی سعی در تولید محصولاتی دارند که با کمترین مصرف انرژی بیشترین میزان نوردهی را داشته باشند تا هم در مصرف برق و هم در هزینه‌های جانبی مصرف کننده صرفه جویی شود. از جمله محصولات تولید شده در این زمینه چراغ‌های محوطه ای، باغی یا حیاطی خورشیدی (solar) را نام برد که این امر مهم روشنایی محیط را با استفاده از جذب انرژی پاک خورشیدی انجام می‌دهند.

 

چراغ باغی خورشیدی

جنس بدنه چراغ حیاطی یا باغی فلزی یا پلاستیکی است و باید توجه داشت که از مواد درجه یک ساخته شده باشند تا در برابر عوامل فرسایشی مثل رطوبت و تابش نور خورشید مقاوم باشند.

قسمت‌های تشکیل دهنده یک چراغ حیاطی یا پارکی:

حباب یا هد:

از بخش‌های حائز اهمیت این نوع چراغ‌ها حباب آن می‌باشد که با توجه به مکان و فضای قرار گرفتن محصول، بهترین چراغ با حباب مناسب باید انتخاب شود. این حباب‌ها جنس‌های متفاوتی دارند برای مثال حباب پلاستیکی، نسوز، شیشه‌ای، نشکن و… که هر کدام از آنها بسته به فضایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند خصوصیات و کاربردهای خاص خود را دارد.

به عنوان مثال نور از حباب‌های شیشه‌ای بهتر عبور می‌کند و در نتیجه تعداد چراغی که شما نیاز دارید کمتر خواهد شد و در مصرف انرژی و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود از طرف دیگر چراغ‌های محوطه ای با حباب‌های پلاستیکی، قیمتی به مراتب مناسب‌تر از نمونه‌های با حباب شیشه‌ای‌ دارند و ارزان‌تر هستند اما نور از آنها به خوبی شیشه عبور نمی‌کند و به دلیل کدر شدن در طول زمان کارایی اولیه چراغ هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نوع دیگری از حباب‌ها یعنی حباب پلی کربنات هست که ویژگی مهمی دارد و آن نسوز و نشکن بودن است به طوری که در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم تر از بقیه حباب‌ها بوده و همچنین وزن کمتری هم دارد و کاملاً مناسب استفاده در فضای باغ، ویلا و حیاط منازل می‌باشد. در بعضی از چراغ‌های حیاطی حباب به پایه آن چسبیده است اما شما بسته به نیاز و سلیقه خود می توانید به صورت جدا هم آنها را تهیه کنید و روی هم مونتاژ کنید.

پایه یا ستون:

پایه یا ستون چراغ‌های پارکی، باغی یا محوطه ای از لحاظ شکل و جنس انواع متفاوتی دارد. این پایه‌ها از لحاظ جنس به دو گروه آلومینیومی و فولادی تقسیم می‌شود پایه‌های مدل آلومینیومی به صورت تکه‌ای از ریخته گری آلومینیوم ساخته می‌شوند و ارتفاع این پایه ها اکثراً ۴/۲ متر است و شکل و ظاهری شیک و زیبایی دارند، نسبت به مدل فولادی آن قیمت مناسب تری هم دارند. از آن طرف مدل فولادی قیمت نسبتاً بالایی دارد و چون طرفداران زیادی از سراسر کشور دارد به صورت انبوه تولید می‌شود ارتفاع آن در حدود ۳ متر و گاهی بر حسب نیازتا ارتفاع ۵/۳ متر هم تولید می‌شود.

لامپ:

یکی از مهمترین قسمت‌های هر چراغ محوطه ای یا باغی لامپ است. انتخاب لامپ مناسب برای چراغ‌های حیاطی، باغی یا محوطه ای بسیار مهم است که حتماً باید به آن دقت کنید. لامپ‌های ال ای دی از محبوب ترین انواع لامپ برای چراغ‌های حیاطی هستند. این لامپ‌ها به نسبت سایر مدل‌ها طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین می‌توان از هالوژن‌ها یا لامپ‌های کم مصرف معمولی استفاده کرد. در صورتی که قصد استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف معمولی را دارید باید دقت کنید که در ساخت این لامپ‌ها از جیوه استفاده شده است که در صورت شکستگی برای سلامتی بسیار خطرناک است. نکته منفی لامپ‌های هالوژنی و لامپ‌های معمولی کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های ال ای دی این است که بعد از گذشتن مدت کوتاهی به شدت داغ می‌شوند.

 

چراغ محوطه ای سرلوله

سه قسمت اصلی تشکیل دهنده یک چراغ محوطه ای یا باغی سری، پایه و لامپ آن است که در زمان خرید محصول حتماً باید به کیفیت آنها و طراحی ساختشان دقت کنید.

انواع پایه چراغ محوطه ای براساس شکل و ظاهر:

1: چراغ پارکی دو شعله ساده:

این پایه‌ها با یک ستون ثابت و نسبتا بلند و دو شعله در دو طرف آن ساخته می‌شوند. پایه دو شعله ساده در دو مدل ساده و مدرن ساخته می‌شود و اغلب در مکان‌هایی که نیاز به نورپردازی در فضای گسترده و صیاد دارند، استفاده می‌شوند. پایه‌های ساده به طور عمده در مکان‌هایی مثل خیابان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود در صورتی که پایه‌های لوکس و مدرن آن با قابلیت نگهداری از دو چراغ تزئینی یا فانوسی، بیشتر در باغ‌ها یا ویلاها کاربرد دارند. گاهی هم شهرداری‌ها از مدل مدرن این پایه‌ها برای زیباتر کردن فضای پارک‌ها استفاده می‌کنند.

2: پایه چراغ دو شعله مدرن:

همانطور که گفته شد پایه چراغ‌های محوطه ای، حیاطی یا پارکی به جز نمونه ساده در مدل‌های مدرن تر و شیک تر نیز تولید می‌شوند و این روزها همه مدل پایه چراغ مطابق با همه سلیقه ها در بازار به چشم می‌خورد. ظاهر این پایه چراغ ها شباهت هایی به تنه درختان دارند و در نتیجه چراغی که روی آنها نصب می‌شود هم شبیه برگ درخت است چون در طراحی آن از طبیعت الهام گرفته شده است. برای حفظ حالت واقعی پایه، حرکت شاخه‌ها در دو جهت به صورت بلند و کوتاه در نظر گرفته شده است. به دلیل اینکه ستون میانی این پایه همچنان ثابت و بدون حرکت است بنابراین طراحی دو قسمتی که چراغ‌ها به آن متصل می‌شود به صورت یک طرف قائم و طرف دیگر هلالی انجام شده است. دو سبک مدرن و کلاسیک را به خوبی در این مدل پایه‌ها می‌توان مشاهده کرد.

3: پایه چراغ پارکی تک شعله:

نوع دیگری از پایه چراغ‌های حیاطی یا باغی مدل تک شعله آن است که تنها یک چراغ را می‌توان روی آن نصب کرد تنوع بالایی هم دارند و در دو مدل ساده و سنتی طراحی و تولید می‌شوند. در مدل سنتی آن ممکن است پایه به شکل پایه ششم طراحی شود ولی در هر صورت در هر دو مدل یک میله جهت نگهداری چراغ در نظر گرفته می شود.

4: پایه چراغ پارکی چندتایی :

این پایه‌ها با توجه به قابلیتی که بر اساس مدل ساختشان دارند یعنی به دلیل امکان استفاده از چند لامپ روی یک پایه، مناسب استفاده در فضاهای پهناور و وسیع هستند.

 

چراغ پارکی و حیاطی چند شعله

پایه چراغ‌های محوطه ای، باغی یا حیاطی در چهار مدل تک شعله، دو شعله ساده، دوشعله مدرن و چند شعله طراحی و تولید می‌شوند.

انواع چراغ باغی، حیاطی یا پارکی بر اساس نوع مصرف انرژی:

ویژگی مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید تامین منبع انرژی این چراغ‌‌ها است چون بعضی از آنها جدا از مصرف انرژی زیاد بازدهی کمی هم دارند اما انواع دیگری از آن‌ها مانند چراغ‌های خورشیدی مصرف انرژی به مراتب کمتری دارد و مدت بازدهی آنها هم بیشتر است.

1: چراغ محوطه ای یا باغی خورشیدی:

این چراغ‌ها همانطور که از نام آنها مشخص است با استفاده از سلول‌های خورشیدی که در سطح آنها وجود دارد انرژی مصرفی خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند و مخصوص فضای بیرونی ساختمان‌ها هستند. خرید و نصب این مدل چراغ‌های حیاطی و باغی هزینه بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد ولی در نهایت با توجه به صرفه جویی در مصرف برق این هزینه جبران می‌شود. مهم‌ترین نکته موقع نصب این چراغ محوطه ای پر نور بودن محل نصب آن است به طوری که در طول روز به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند تا این انرژی ذخیره شده را در طول شب به صورت پرتوهای نور به محیط اطراف پس دهد و به هیچ عنوان نباید در جایی که اکثر ساعات روز سایه هست، استفاده شوند چون انرژی چندانی دریافت نمی‌کنند که در طول شب از آن استفاده کنند. لازم است این چراغ‌ها دارای سیستم حفاظتی مخصوص باشند تا باتری آنها به یکباره خالی نشود و طول عمر بیشتری نیز داشته باشند.

2: چراغ هایی که به پریز برق متصل می‌شوند:

چیزی که درباره این مدل چراغ‌ها مهم است محل نصب آنها است به صورتی که باید در جایی نصب شوند که دسترسی به پریز برق داشته باشند یا سیم سیار موجود باشد. اگر قصد استفاده از این مدل چراغ‌ها به وسیله سیم‌ سیار را دارید باید کاملاً نکات ایمنی آن را رعایت کرده و سیم‌ها به خوبی پوشیده و ایمن سازی شده باشند تا دچار سانحه برق گرفتگی نشوید.

3: چراغ‌هایی که به سیم کشی اصلی ساختمان متصل می‌شوند:

این مدل چراغ‌ها به صورت مستقیم به سیم کشی اصلی ساختمان متصل شده و از آن تغذیه می‌شوند به همین دلیل می‌توانند برای فضاهای بیرونی و حتی درونی ساختمان خطرناک باشند بنابراین اگر قصد استفاده از این مدل چراغ را دارید باید تمام مسائل امنیتی مربوط به آن را هنگام استفاده از آنها کاملاً رعایت کنید.برای نصب و یا تعمیر این چراغ‌ها حتما از یک برق‌ کار کمک بگیرید و هرگز بدون وسائل ایمنی لازم به آنها دست نزنید.

چراغ‌های باغی، باغچه ای یا حیاطی از نظر شیوه تامین انرژی مورد نیاز به سه دسته تقسیم می‌شوند. برخی از آنها با انرژی خورشیدی و برخی دیگر با نیروی برق ساختمان که ممکن است به صورت مستقیم به سیم کشی اصلی ساختمان متصل شده باشند و یا به صورت غیر مستقیم، انرژی مورد نیاز خود راتامین می‌کنند.

چراغ محوطه ای یا باغی امنیتی security lights:

نوعی دیگر از چراغ پارکی و حیاطی چراغ امنیتی است. ویژگی مهم و بارز این مدل چراغ‌ها این است که دارای نور قوی هستند و فضای زیادی را روشن می‌کند این چراغ‌ها بیشتر جهت استفاده در فضاهای که نیاز به امنیت دارند خریداری می‌شوند. از نمونه‌های این محصولات می‌توان به دو مدل چراغ‌های مجهز به حسگر حرکتی و چراغ امنیتی غروب تا طلوع اشاره کرد.

1: چراغ‌های مجهز به حسگر حرکتی:

عملکرد این چراغ به دلیل طراحی خاصی که دارد و با داشتن حسگر حرکتی به این صورت است که با تشخیص کوچکترین حرکت در محوطه محافظت شده نور را با شدت بالا به محیط می‌تاباند و کاملاً فضای باز را روشن می‌کند بعد از گذشت مدتی مشخص در صورت عدم احساس هیچ حرکتی این چراغ‌های محوطه ای خود به خود خاموش می‌شوند. استفاده از این نوع چراغ موجب صرفه جویی در مصرف برق نیز می‌شود چون تنها در صورت لزوم و در زمانی که حرکت غیر عادی را تشخیص دهد روشن می‌شود .

2: چراغ امنیتی غروب تا طلوع:

همانطور که از نامش پیداست این چراغ هنگام غروب خورشید به صورت خودکار روشن می‌شود و در زمان طلوع آن خاموش می‌گردد. خرید این مدل برای امنیت منزل یا ملک شخصی بسیار مناسب است.

 

چراغ محوطه ای امنیتی

چراغ‌های محوطه ای، باغی یا حیاطی امنیتی محصولاتی هستند که با نوردهی گسترده و بسیار قوی خود مکان‌هایی که به علت تاریک بودن از امنیت کمتری برخوردار هستند را برای ساکنین ساختمان امن می‌کنند.

مناسب‌ترین چراغ‌های محوطه ای برای استفاده در حیاط و فضای ویلای شخصی:

1: چراغ باغی یا محوطه ای چمنی:

این چراغ یکی از انواع چراغ‌های مناسب برای نورپردازی فضای سبز حیاط و محوطه‌های کوچک است. از جمله ویژگی‌های آن کار کرد با انرژی خورشید و صرفه جویی در مصرف برق و هزینه هاست و باتری این چراغ در صورت خرابی به راحتی تعویض می‌شود. قیمت مناسب و مقرون به صرفه از دیگر ویژگی‌های چراغ چمنی است و به دلیل زیبایی بصری که ایجاد می‌کند مناسب برای استفاده در فضای سبز ویلاها و حیاط‌های منازل و مکانهای تفریحی است.

2: چراغ دیواری محوطه ای یا باغی:

همانطور که از نامش پیداست محل نصب این چراغ روی دیوار است و برای استفاده در راهروها، راه پله‌ها، فضاهای کناری دیوار باغ یا دیوارهای داخلی حیاط و به طور کلی فضاهای محدود مناسب هستند. جنس چراغ دیواری از فلز ضدزنگ یا پلاستیک فشرده است و می‌تواند در برابر آب و هوای سرد و گرم مقاومت کند و از آنجا که این چراغ‌ها دارای نور موضعی هستند بهتر است به جای لامپ‌های قوی و پرنور که کارایی آنها را از بین می‌برد از لامپ‌های با شارنوری کمتر استفاده شود.

3: چراغ محوطه ای باغچه ای:

این مدل چراغ داخل باغچه‌ها در کنار راهروهای باغ یا حیاط و پلکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد چراغ‌های باغچه ای بیشتر جنبه تزئینی و زیبایی دارند و نمای خاصی به محوطه شما می‌بخشند.

4: چراغ آویز باغی یا حیاطی:

چراغ‌های آویز حیاطی از آلیاژ ضد زنگ ساخته شده‌اند و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر بارش برف و باران از رنگ‌های الکترو استاتیک جهت پوشاندن فلز آن استفاده می‌شود. ارتفاع این چراغ‌ها به طور معمول یک متر است و بسته به خواست مشتری در اندازه‌های بزرگ متوسط و کوچک به آنها ارائه می‌شود. از ویژگی‌های مهم این چراغ روشن کردن محیط اطراف خود به شعاع ۳ تا ۵ متر است.

چراغ باغی آویز

چراغ‌های باغی و محوطه ای آویز، دیواری، چمنی و باغچه ای از محبوبترین مدل‌های این محصولات محسوب می‌شوند.

نتیجه گیری:

در مجموع می‌توان گفت این محصولات برای روشنایی فضاها و محوطه‌های باز و تفریحی به کار می‌روند و نقش بسزایی در زیباسازی محیط و نمای ساختمان‌ها دارند. در ساخت این چراغ‌های محوطه ای و باغی از فلزات ضد زنگ، ورقه‌های آلومینیومی، پلی کربنات، پلی آمید و… استفاده شده است که هر کدام از این‌ها بسته به فضایی که این چراغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربردها و مزایای متفاوتی دارند. این چراغ‌ها در مدل ها، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند و مناسب برای تمام سلیقه‌ها هستند.

خرید انواع چراغ محوطه ای یا باغی:

همراهان گرامی نفیس نور دقت داشته باشید که بهترین نمونه‌های این محصولات با قیمت مناسب و کیفیت بالا برای خرید اینترنتی راحت و آسان شما موجود شده است. برای خرید و استعلام قیمت این محصولات می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

3 نظر در “همه چیز درباره چراغ باغی، محوطه ای یا باغچه ای

  1. محمد حسن آزادفرد گفت:

    سلام لیست قیمت همکار لطفا بفرستید

    1. مدیر وبسایت گفت:

      درود
      محمد حسن آزادفرد گرامی

      جهت دریافت لیست قیمت همکار با تیم پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

      031-33966

  2. موسی خیابانی گفت:

    متن خوبی بود و اطلاعات جامعی از چراغ های باغی به من داد.
    با تشکر از کارکنان زحمت کش نفیس نور.???

دیدگاهتان را بنویسید