مقالات تخصصی برق

لومن بر وات چیست؟

بررسی لومن و وات:

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که خریداران محصولات روشنایی مختلف در زمان خرید و استفاده از انواع لامپ و چراغ دارند این است که برای انتخاب محصول باکیفیت بالا و مقرون به صرفه به کدام فاکتور باید توجه کنند وات یا لومن؟ اخیراً نیرو و قدرت یک لامپ یا چراغ را به عنوان وات آن تعریف می‌کنند اگر چه امروزه شما بر روی بسته بندی چراغ‌ها یا لامپ‌های جدید عنوان تازه‌ای به اسم لومن را نیز مشاهده می‌کنید. تصوری که امروزه در جامعه ما رواج دارد این موضوع است که در زمان خرید لامپ اعم از رشته‌ای، کم مصرف، ال ای دی و… تنها باید به وات مصرفی آنها توجه کرد و محصولی باکیفیت است که وات مصرفی کمتری داشته باشد. در صورتی که معیار مهم و قابل توجه لومن محصول است. با توجه به این موضوع که پی بردن به تفاوت لومن و وات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما همراهان عزیز را با موضوع بسیار مهم لومن بر وات آشنا کنیم. اگر شما کاربران گرامی قصد خرید لامپ باکیفیت به منظور تامین روشنایی محل مورد نظرتان را دارید به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

بررسی لومن بر وات

برای خرید لامپ فوق کم مصرف ال ای دی کافیست به صفحه دسته بندی لامپ فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

منظور از وات (Watt) چیست؟

برای درک بهتر از مفهوم وات بر لومن باید هرکدام از این فاکتورهای بسیار مهم روشنایی را به صورت مجزا بررسی کنیم. ابتدا به مفهوم وات می‌پردازیم. در یک تعریف بسیار ساده می‌توان گفت وات واحد اندازه گیری توان است و به میزان قدرت دستگاه اشاره می‌کند. در تعریف تخصصی یک وات برابر با یک ژول انرژی الکتریکی در هر ثانیه است که با واحد W به اختصار نشان داده می‌شود. در صنعت روشنایی توان مصرفی لامپ‌ها بر اساس وات بر ساعت مشخص می‌شود. به عنوان مثال یک لامپ 60 وات رشته‌ای معمولی در هر ساعت 60 ژول انرژی الکتریکی مصرف می‌کند تا نور و روشنایی مورد نیاز را تولید کند. به طور میانگین اگر این لامپ در طول شبانه روز 10 ساعت روشن باشد میزان انرژی الکتریکی که مصرف می‌کند برابر با 600 ژول خواهد بود. به توان مصرفی، آهنگ مصرف نیز گفته می‌شود و به عنوان مثال لامپ‌های رشته‌ای معمولی آهنگ مصرفی برابر با 15 تا 200 وات بر ساعت دارند.

بررسی مفهوم لومن:

لومن یکی از مهم‌ترین استاندارهای صنایع روشنایی برای محصولات مختلف است. لومن یا شارنوری مقدار نور مرئی و قابل رویتی هست که در یک ثانیه از یک منبع نوری مثل لامپ منشر شده و در محیط اطراف پراکنده می‌شود. لومن به صورت مختصر با علامت lm نشان داده می‌شود و برای سنجش میزان واقعی انتشار نور منابع نوری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک تعریف ساده و مختصر می‌توان گفت لومن همان میزان خروجی نور از منبع نوری است.

بررسی لومن بر وات

وات واحد اندازه گیری توان منبع نوری و لومن یا شارنوری میزان خروجی نور از منبع نوری است.

بررسی لومن بر وات:

منظور از مفهوم لومن بر وات اثر درخشش لامپ یا محصول روشنایی است. به عبارتی دیگر در این مورد میزان کارایی یک لامپ با نسبت لومن بر وات سنجیده می‌شود. برای این منظور میزان تولید شارنوری لامپ یا چراغ به ازای هر وات بررسی می‌شود. هرچه میزان لومن بر وات محصول روشنایی بیشتر باشد، آن محصول گزینه‌ی مناسبی برای خرید و استفاده خواهد بود چرا که با مصرف کمتر انرژی الکتریکی توانایی تولید شارنوری بیشتری را دارد. در ادامه لامپ‌های پرمصرف و محبوب بازار کشور را از نظر میزان تولید شارنوری و توان مصرفی بررسی می‌کنیم.

لومن بر وات لامپ رشته‌ای:

لامپ‌های رشته‌ای معمولی یکی از قدیمی‌ترین محصولات در صنعت روشنایی کشور هستند که با وجود پیشرفت‌های بیشمار در این صنعت و طراحی و تولید محصولات بروزتر، به دلیل این که قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند هنوز پرفروش هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. لامپ‌های رشته‌ای از یک رشته تنگستن و حباب شیشه‌ای شفاف ساخته می‌شوند و زمانی که جریان الکتریکی به رشته تنگستن آنها می‌رسد با گرم شدن آن نور مرئی و قابل رویت تولید شده و در محیط اطراف پراکنده می‌شود. یکی از پرمصرف‌ترین این محصولات، لامپ‌های رشته‌ای 100 وات هستند که در یک ساعت 100 ژول انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند و توانایی تولید 1280 لومن شارنوری را دارند. لومن بر وات این محصول برابر 12.8 L/W است. یعنی به ازای هر 1 وات مصرفی 12.8 لومن شارنوری دارد. شما کاربران عزیز برای خرید لامپ رشته‌ای می‌توانید به صفحه دسته بندی لامپ رشته‌ای فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

 

لومن بر وات لامپ رشته ای

بررسی لومن بر وات لامپ کم مصرف:

لامپ کم مصرف درواقع یک لامپ گازی است که به آنها لامپ فلورسنت نیز گفته می‌شود. در دو طرف لوله شیشه‌ای لامپ که با بخار جیوه و گاز آرگون پرشده است، الکترودها قرار گرفته است. با متصل شدن جریان برق الکترودهای لامپ داخل گاز موجود در محصول جریان پیدا می‌کنند. جریان الکترودها با برانگیخته کردن بخار جیوه داخل لامپ نور ماورابنفش از خود ساطع می‌کند. سطح داخلی شیشه لامپ با فسفر پوشیده شده است که این فسفر وظیفه تبدیل کردن نورنامرئی ماورابنفش تولید شده را به نور مرئی قابل تابش دارد. برای بررسی لومن بر وات این محصولات نمونه 25 وات آن را توضیح می‌دهیم. لامپ‌های کم مصرف 25 وات توانایی تولید شارنوری 1400 لومنی دارند. نسبت لومن بر وات این محصول 56 L/W است. یعنی به ازای هر وات 56 لومن نور تولید می‌کند.

لومن بر وات لامپ کم مصرف

بهره نوری لامپ‌های ال ای دی:

لامپ ال ای دی یا (LED lamp) یک منبع نوری الکتریکی است که با استفاده از دیودهای ساطع کننده نور، توانایی تولید نور را دارد. لامپ‌های ال ای دی به میزان قابل توجهی از لامپ‌های رشته‌ای معمولی و لامپ‌های فلورسنت کارایی بیشتری دارند. طول عمر این محصولات به نسبت سایر لامپ‌های موجود در بازار بیشتر است. همچنین این محصولات بلافاصله و بدون تاخیر در گرم شدن روشن می‌شوند و روشن و خاموش کردن مکرر این لامپ‌ها برعکس لامپ‌های فلورسنت از طول عمر آنها نمی‌کاهد. برای سنجش بهره نوری این محصولات لامپ ال ای دی 40 وات را بررسی می‌کنیم. این لامپ توانایی تولید شارنوری 4000 لومن را دارد به عبارتی دیگر این محصول به ازای هر وات 100 L/W لومن بر وات شارنوری دارد.

 

لومن بر وات لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی بهره نوری ببشتری به نسبت لامپ‌های رشته ای و کم مصرف دارند.

مقدار روشنایی مورد نیاز فضای مسکونی و فضای باز:

شما کاربران عزیز دقت داشته باشید که در زمان خرید انواع لامپ و چراغ علاوه بر لومن و وات محصول باید به مساحت محیطی که قرار است در آن از لامپ اسفاده کنید، توجه کنید. در متن زیر مقدار لومن مورد نیاز فضاهای مختلف داخلی و بیرونی ساختمان را به ازای هر متر مربع بررسی می‌کنیم:

  • آشپزخانه: 300_400 لومن
  • اتاق نشیمن: 400_500 لومن
  • راه پله: 300 لومن
  • اتاق خواب: 300_400 لومن
  • اتاق کار: 700_800 لومن
  • اتاق مطالعه: 400 لومن
  • سرویس بهداشتی و حمام: 500_600 لومن
  • فضای باز: 300_600 لومن

لومن و کندلاس چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی دیگر از واحدهای الکتریکی که ممکن است با لومن اشتباه گرفته شود کندلاس است. این واحد بیشتر در آمریکا کاربرد دارد و در سطح بین الملل زیاد شناخته شده نیست. با این وجود نمی‌توان آن را به جای لومن به کار برد. درواقع لومن به معنی میزان نور ساطع شده از یک منبع نوری است، اما کندل شدت درخشش منبع را اندازه گیری می‌کند. در ظاهر این دو تعریف می‌توانند کمی‌گیج کننده باشند زیرا به هم شبیه هستند اما از نظر فنی کاملاً متفاوت بوده و آنچه هنگام خرید باید مد نظر قرار بگیرد لومن لامپ می‌باشد.

 

بررسی لومن و وات

لومن بر وات چیست؟

واحد اندازه گیری است که بر اساس آن نسبت میزان شار نوری تولید شده به ازای هر وات توان مصرفی بررسی می‌شود.

منظور از لومن چیست؟

به میزان نور تولید شده در یک ثانیه از یک منبع نوری لومن می‌گویند.

مفهوم وات به چه معناست؟

وات واحد اندازه گیری توان یا قدرت یک وسیله است.

برای خرید لامپ باکیفیت به کدام فاکتور توجه کنیم؟

لامپی مناسب خرید است که با توان مصرفی کم شارنوری بالایی تولید کند. پس هم توجه به توان مصرفی یا وات و هم میزان لومن لامپ اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید