مقالات تخصصی برق

آشنایی با سیم و کابل برق

سیم و کابل برق چیست؟

بررسی سیم و کابل برق:

سیم و کابل برق اصطلاحاتی هستند که امروزه به طور مکرر در زمینه برق و ارتباطات به وفور استفاده می‌‌شوند. بسیاری از افراد درمورد این دو موضوع اطلاعات کاملی ندارند و به اشتباه تصور می‌کنند که آنها با یکدیگر مشابه هستند اما درواقع کاملاً بایکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله سعی داریم توضیح مختصری از تفاوت سیم و کابل برق را به شما ارائه کنیم. در یک تعریف ساده به چند سیم که درون یک قالب لاستیکی بزرگتر جاساز شده‌اند کابل برق گفته می‌شود اما سیم برق، به یک یا چند رشته فلز که در ۹۹ درصد اوقات این فلز از جنس مس می‌باشد، گفته می‌شود که داخل یک قالب لاستیکی پیچیده شده است. کابل برق را شاید بتوان از مهم‌ترین اجزای هر نوع وسیله الکترونیکی نام برد زیرا بدون کابل برق، ممکن نیست دستگاهی روشن شود. همچنین از این محصولات برای اجرای سیستم برق ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود. تفاوت اصلی و اساسی بین سیم و کابل برق این است که سیم یک مجموعه واحد است ولی کابل یک گروه از هادی‌ هاست که از یکدیگر مجزا هستند و با روکش یا عایق بیرونی در کنار هم قرار گرفته‌اند. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید انواع سیم و کابل برق را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

 

اغلب از اصطلاحات سیم و کابل برای توصیف یک چیز استفاده می شود، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. سیم یک هادی الکتریکی منفرد است، در حالی که کابل مجموعه ای از سیم ها است که در غلاف قرار گرفته اند. اصطلاح کابل در اصل به یک خط دریایی از طناب‌های متعدد اطلاق می‌شود که برای لنگر انداختن کشتی‌ها استفاده می‌شود و در زمینه الکتریکی، کابل‌ها (مانند سیم) برای حمل جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شوند.

چه در داخل و چه در خارج از منزل، نصب صحیح سیم و کابل از اهمیت بالایی برخوردار است – اطمینان از تامین برق روان، و همچنین گذراندن بازرسی های الکتریکی. هر سیم و کابل باید با دقت نصب شوند، از جعبه فیوز گرفته تا پریزها، وسایل و لوازم خانگی. آیین نامه ملی برق (NEC) و مقررات محلی ساختمان، نحوه نصب و انواع سیم ها و کابل ها را برای کاربردهای مختلف برق تنظیم می کند.

سیم برق چیست؟

به منظور انتقال جریان الکتریکی از یک مکان به مکانی دیگر، از سیم یا بافه استفاده می‌شود. عاملی که جریان الکتریکی در سیم‌ها را منتقل می‌کند، فلز رسانای جریان نام دارد که ممکن است از جنس فلز آلومینیوم یا مس باشد. البته از کلمه سیم به جز موارد برقی، برای سیم تار، سه تار، گیتار و… نیز استفاده می‌شود. سیم‌های برق از نظر سایز یا قطر، جنس هادی، نوع روکش محافظ و میزان انعطاف پذیری بایکدیگر متفاوت هستند. هرچه سایز سیم برق بالاتر باشد یا به عبارت دقیق‌تر سطح مقطع بالاتری داشته باشد، توانایی انتقال جریان الکتریکی بیشتری دارد. سیم‌های برق امروزه به صورت افشان (با قابلیت انعطاف پذیری بالا) و خشک (انعطاف پذیری کم) طراحی و تولی می‌شوند که نمونه‌های افشان از در کنارهم قرار گرفتن تعداد مشخصی رشته فلزی ساخته می‌شوند ولی نمونه‌های خشک تنها یک رشته فلزی دارند.

سیم افشان و خشک

برای خرید سیم و کابل برق اینجا کلیک کنید.

ولتاژ نامی سیم برق:

به ولتاژی که سیم مناسب آن طراحی شده و بر اساس آن ولتاژ آزمون‌های الکتریکی را انجام می‌دهد، ولتاژ نامی سیم گفته می‌شود. این ولتاژ به صورت U./U نشان داده می‌شود. در این فرمول به U. مقدار موثر ولتاژ میان هر رشته و زمین و به U مقدار موثر ولتاژ میان دو فاز، گفته می‌شود.

انواع سیم برق:

سیم‌ها به دو مدل سیم چند رشته‌ای یا افشان و سیم مفتولی، استخوانی یا خشک تقسیم می‌شوند. کاربردهای این دو مدل سیم با یکدیگر متفاوت است که در ادامه هر کدام را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

سیم برق چند رشته‌ای یا افشان:

سیم چند رشته‌ای یا افشان محصولی است که از در کنار هم قرار گرفتن تعداد مشخصی رشته فلزی طراحی و ساخته می‌شود. این محصولات با هر میزان ضخامت، باز هم نسبت به سیم مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارند و در مکان‌هایی که نیاز به دستکاری و لحیم کاری سیم هست مانند مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند. سیم‌های چند رشته‌ای، نسبت به سیم مفتولی در برابر فرسودگی مقاوم‌تر هستند. این پدیده به مرور زمان و در اثر تغییرات آب و هوایی که نتیجه آن عوض شدن ساختار ماده است به وجود می‌آید که موجب شکستگی و ترک‌های ریز در فلز می‌شود. این ترک‌ها کم کم بزرگتر شده و باعث می‌شود که فلز از هم بپاشد. از لحاظ هزینه نیز، هزینه‌های تولید سیم چند رشته‌ای بیشتر از سیم مفتولی است. معمولاً وقتی از تعداد سیم زیادی استفاده شود و نیازی به انعطاف پذیری زیاد سیم‌ها نباشد از سیم مفتولی استفاده می‌شود.

سیم برق افشان یا چند رشته ای

سیم برق مفتولی، استخوانی یا خشک:

سیم‌های برق خشک (مفتولی) از هادی مسی یا آلومینیومی تک رشته با شکل ظاهری شبیه به سیم‌های مفتولی طراحی و تولید می‌شوند. سیم‌های مفتولی شکل غیر از الکترونیک و برق، کاربردهای دیگری نیز دارند. از این سیم‌ها می‌توان برای جابجایی یا محکم کردن چیزی در مکانیک نیز استفاده کرد. همانطور که می‌دانید به دلیل بیشتر بودن سطح مقطع سیم‌های چند رشته‌ای، مقاومت الکتریکی این مدل سیم‌ها از سیم‌های تک رشته‌ای بیشتر است و در فرکانس‌های بالا به منظور کاهش اثر پوستی از سیم‌های چند رشته‌ای بیشتر استفاده می‌شود. این پدیده که در سیم‌ها وجود دارد، موجب اتلاف توان در سیم می‌شود. البته سیم‌های افشان معمولی، اثر پوستی را خیلی کم نمی‌کنند و برای کاهش این اثر از نوعی کابل چند رشته‌ای مخصوص که لیتز نام دارد استفاده می‌کنند. لیتز از چند سیم چند رشته‌ای ساخته می‌شود که با روکشی عایق از یکدیگر ایزوله می‌شوند و سطح مقطع کلی سیم برای عبور جریان را بیشتر می‌کند.

 

سیم برق مفتولی، استخوانی یا خشک

سیم‌های برق در دو مدل افشان و مفتولی یا استخوانی طراحی می‌شوند.

کابل برق چیست؟

کابل که به آن بافه یا شاه سیم نیز گفته می‌شود، به یک یا چند سیم فلزی که کنار یکدیگر به صورت بسته یا بافته شده برای شکل دادن یک مجموعه یگانه هستند، گفته می‌شود. در مکانیک، بیشترین کاربرد کابل‌ها برای بالا بردن یا کشیدن وسایل است. از کابل‌های برق برای هدایت جریان الکتریکی استفاده می‌شود. این محصولات نیز مانند سیم‌های برق در سطح مقطع مختلف با جنس روکش و هادی گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. در یک تعریف ساده‌تر، مجموعه‌ای از یک یا چند سیم که در کنار یکدیگر و بعضی موارد هم به صورت به هم تابیده شده قرار می‌گیرند، کابل برق گفته می‌شود. کابل‌های برق توسط لایه‌های محافظ پوشانده می‌شوند که باعث جلوگیری از آسیب دیدن آنها می‌گردد. امروز در صنعت برق بخش بزرگی از توزیع انرژی الکتریکی، مخصوصاً در کابل‌های فشار ضعیف به وسیله کابل برق انجام می‌شود. در مواردی مانند کابل فشار متوسط و کابل برق فشار قوی برای انتقال انرژی الکتریکی از کابل‌های مخصوصی استفاده می‌شود. کابل‌ها کاربردهای بسیار زیادی در تاسیسات الکتریکی دارند و دارای اهمیت زیادی هستند. اجزای تشکیل دهنده کابل برق، بر اساس نوع کاربردی که دارند تعیین می‌شود و این کابل‌ها در شکل‌ها و ساختارهای گوناگون در بازار موجود هستند. ساختار و اجزای تشکیل دهنده کابل‌های مخابراتی با کابل‌های مورد استفاده در صنعت برق تفاوت‌های به خصوصی دارند.

روکش پی وی سی سیم و کابل برق:

پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی‌ها از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین عایق‌هایی هستند که در ساختار سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود. پی وی سی‌ها را به عنوان پرتو دور یا پلاستیک نیز نام می‌برند. پی وی سی نوعی پلاستیک مقاوم در برابر آتش سوزی است و این از مهم‌ترین مزیت سیم و کابل‌های برق با این جنس روکش است. پی وی سی‌ها انعطاف پذیری زیادی دارند و مسائل دیگری نیز مانند ارزانی، تولید انبوه و سادگی مراحل ساخت موجب شده است که در ساخت بیش از ۹۰ درصد سیم و کابل‌های برق فشار ضعیف از این عایق استفاده شود.

روکش پلی اتیلن سیم و کابل برق:

پلی اتیلن‌ها نوع دیگری از عایق مخصوص برای استفاده در ساخت سیم و کابل‌های برق هستند که برخلاف پی وی سی‌ها قابلیت آتش گرفتن را دارند و در مکان‌های اختصاصی از آنها استفاده می‌شود. در بعضی از سیم وکابل‌ها نیز از عایقهای لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد چندانی ندارند.

هادی سیم و کابل برق:

هادی سیم و کابل‌ها معمولاً از جنس آلومینیوم یا مس ساخته می‌شود و در صورتی که لازم باشد از کابل با هادی از جنس آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده شود، لازم است یک رشته آن حتماً فولاد باشد. هادی سیم و کابل برق، قسمت اصلی آنها محسوب می‌شود که مهم‌ترین وظیفه آن هدایت جریان الکتریکی است. این هادی‌ها به طور معمول از جنس مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند و به صورت چند رشته‌ای، تک رشته‌ای، مفتولی و یا مثلثی در بازار موجود هستند. کابل‌های هادی با نشانه‌های اختصاری مخصوص خود نامگذاری می‌شوند که شامل حرف R مخصوص هادی گرد، حرف E مخصوص هادی مفتولی تک رشته‌ای، حرف M مخصوص هادی چند رشته‌ای و در آخر هم حرف S مخصوص هادی مثلثی شکل می‌شوند.

روش تشخیص کابل‌های برق:

برای شناختن کابل‌ها از حروفی که روی آنها نوشته شده است استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • N: کابل برق از جنس هادی مسی
  • NA: کابل برق از جنس هادی آلومنیومی
  • E: هادی تک رشته و دایره‌ای شکل
  • M: هادی چند رشته‌ای
  • S: هادی مثلثی
  • R: محافظت فولادی به شکل نوار

 

انواع کابل برق

کابل برق به یک یا چند سیم که کنار یکدیگر به صورت بسته یا بافته شده برای شکل دادن یک مجموعه یگانه هستند، گفته می‌شود.

نکاتی که برای انتخاب سیم و کابل برق مناسب باید رعایت کنید:

سیم وکابل‌های برق با سطح مقطع معین می‌توانند جریان مشخصی را منتقل کنند. اگر این جریان از آن حد بیشتر شود باعث کوتاه شدن عمر یا سوختن سیم و کابل و بروز حوادث جبران ناپذیری می‌شود، بنابراین لازم است در طراحی یک شبکه برق سه مورد رعایت شود:

1_جریان برق از حد مجازی که برای کابل برق تعیین شده است بیشتر نباید باشد.

2_افت ولتاژ نباید از حد مجاز تجاوز کند.

3_ در نهایت در مورد سطح مقطع انتخاب شده از لحاظ افت توان، محاسبات اقتصادی انجام شود.

نکاتی که باید هنگام استفاده از سیم و کابل برق رعایت شود:

نگهداری اصولی و استفاده درست از وسایل باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود که در مورد سیم و کابل برق برای انجام این امر مهم لازم است چند نکته زیر را بدانید:

1_ سیم وکابل پلاستیکی یا پی وی سی را نباید زمانی که درجه حرارت فضا از صفر کمتر است یعنی در زمستان برای اجرای سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار داد. در چنین زمان‌هایی در صورتی که مجبور به کابل کشی بودید لازم است که ابتدا قرقره کابل را در اتاق یا انبار گرم کنید و سپس فوراً از آن استفاده کنید.

2_ اگر سیم و کابل برق درون خاک قرار داده شود لازم است گودالی به عمق ۷۰ سانتی متر حفر شده و کمی خاک نرم در آن ریخته سپس بعد از گذاشتن سیم و کابل به اندازه ۲۰ سانتی متر خاک نرم روی آن بریزید و روی آن را با آجر بپوشانید. باقی گودال را نیز می‌توان با خاک معمولی پر کرد.

3_ زمان نصب سیم و کابل برق به هیچ عنوان نباید شعاع خمش آنها از ۱۲تا نهایتاً ۱۵ برابر قطر خارجی آنها کمتر باشد.

کابل‎‌های فشار ضعیف:

با توجه به استاندارد وی دی ئی آلمان برای رشته‌های کابل فشار ضعیف باید به ترتیب از رنگ‌های خاکستری روشن، سیاه، قرمز، آبی و سیاه استفاده شود. به این صورت که یک کابل دو رشته‌ای تنها از دو رنگ اول، و کابل پنج رشته‌ای می تواند از هر پنج رنگ استفاده کند. از رنگ خاکستری روشن که در هر چهار نوع کابل مشترک است، به عنوان سیم صفر استفاده می‌شود و هادی قرمز رنگ به عنوان سیم محافظ در نظر گرفته می‌شود. در کابل‌های فشار ضعیف چهار رشته‌ای به طور معمول سطح مقطع هر رشته از سیم‌ها با یکدیگر برابر است و سطح مقطع هادی چهارم، تقریباً نصف دیگر هادی‌ها ساخته می‌شود.

 

کاربرد سیم و کابل برق

شما کاربران گرامی می‌توانید برای خرید انواع کابل برق افشان به صفحه دسته بندی کابل افشان فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

راه‌های تشخیص سیم و کابل برق مرغوب:

1_ سطح خارجی سیم و کابل باید صاف و بدون هیچ‌گونه فرورفتگی یا برجستگی باشد. البته موج دار بودن سطح سیم و کابل‌هایی که انعطاف پذیر نیستند ایرادی ندارد.

2_ قطر زیاد عایق یا غلاف سیم و کابل نمی‌تواند مرغوب بودن آن را تضمین کند. گاهی بعضی از تولیدکنندگان از تعداد رشته‌های مس یا قطر آنها می‌کاهند و به قطر عایق یا غلاف اضافه می‌کند که این باعث می‌شود وزن محصول مناسب به نظر برسد. اما استفاده از این محصول نامرغوب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون آتش سوزی شود و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

3_ وقتی سیم را با تیزبر یا سیم چین از مقطع آن برش می‌زنیم، باید حتماً هادی در مرکز عایق جای گرفته باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن هادی می‌گویند.

4_ وقتی که کابل را از مقطع آن برش می‌زنیم، لازم است غلاف به گونه‌ای سیم‌ها را در بر گرفته باشد که ضخامت آن در تمام نقاط اطراف سیم‌ها کاملاً مساوی باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن سیم‌ها می‌گویند.

5_ وقتی عایق سیم را از هادی جدا می‌کنیم، این کار باید به سهولت و به صورت کشسان از روی مس انجام شود.

6_ باید دقت کرد که سیم‌های یک کابل از یکدیگر و از غلاف کاملاً آسان و بدون هیچ مشکلی جدا شوند.

7_ لازم است که هادی مس از مس خالص نرم شده درست شده باشد و دارای سطحی کاملاً شفاف و براق باشد. رشته‌های مس نباید سیاه یا اصطلاحاً اکسید شده باشند. همچنین لازم است که این رشته‌ها مرتفع باشند تا با خم شدن سیم نشکنند. آخرین و مهم‌ترین نکته نیز این است که مس در ساخت این سیم‌ها به اندازه کافی و بر اساس جدول استاندارد برای مقطع سیم مصرف شده باشد، زیرا کم بودن میزان مس، باعث بیشتر شدن مقاومت هادی نسبت به استاندارد آن مقطع می‌شود و از آن طرف هم استفاده بیشتر آن باعث هدر رفتن فلز مس و افزایش قیمت سیم یا کابل می‌گردد.

انواع کابل برق از لحاظ تعداد رشته‌های آن:

تعداد رشته‌های سیم داخلی کابل را می‌توان از روی اولین عدد سمت چپ درج شده روی کابل فهمید.

کابل دو رشته:

از این کابل زمانی که مصرف کننده جریان الکتریکی تک فاز بوده و ارت نیز نداشته باشد، استفاده می‌شود.

کابل سه رشته:

زمانی که مصرف کننده جریان الکتریکی تک فاز باشد و ارت داشته باشد از کابل سه رشته استفاده می‌شود.

کابل چهار رشته:

زمانی که مصرف کننده جریان الکتریکی سه فاز باشد و ارت نداشته باشد از کابل چهار رشته استفاده می‌شود.

کابل پنج رشته:

زمانی که مصرف کننده جریان الکتریکی سه فاز باشد و ارت و نول داشته باشد از کابل پنج رشته استفاده می‌شود.

 

کاربرد سیم و کابل برق در سیم کشی ساختمان

برای مشاهده لیست قیمت سیم و کابل برق اینجا کلیک کنید.

اتصال کابل‌ها به یکدیگر و به مدار:

جهت اتصال کابل‌ها به هم از دو راهه و به منظور گرفتن انشعاب از آنها از سه راهه استفاده می‌شود. سپس آنها را در مفصل یا ماهیچه قرار می‌دهند که با قیر مخصوص پر می‌شود و برای اتصال کابل به مدار از سرسیم یا کابلشو استفاده می‌شود که این کابلشوها ممکن است با پیچ و مهره‌، لحیم، یا پرس به کابل وصل شوند.

تاثیر ضخامت کابل‌ها بروی کیفیت آنها:

ضخیم بودن یک کابل کیفیت و کارایی آن را بیشتر می‌کند. درواقع به دلیل بیشتر بودن تعداد سیم‌های به کار رفته در آن، توانایی عبور جریان بیشتری را از خود دارد.

سطح مقطع سیم و کابل برق:

هرچه قطر سیم یا سطح مقطع آن بیشتر باشد، تعداد الکترون‌های عبوری از آنها بیشتر بوده و در نتیجه مقاومت سیم در برابر عبور جریان کمتر می‌شود. در صورتی که سطح مقطع یک سیم جوابگوی مقدار جریان عبوری برق نباشد، مقاومت کابل بالا رفته که خود را به صورت گرما نشان می‌دهد. در نتیجه هر چه سطح مقطع یا ضخامت یک کابل بیشتر باشد، کمتر در معرض سوختگی و آتش سوزی قرار می‌گیرد.

تاثیر طول کابل بر کیفیت آن:

هر چه طول کابل بیشتر باشد مقاومت آن در برابر عبور جریان نیز اضافه می‌شود. در نتیجه ممکن است کابل‌هایی با طول نسبتاً بیشتر نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد.

آشنایی با سیم و کابل برق

معرفی برند برتر سیم و کابل برق:

شرکت هادی نور گستر یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان انواع سیم و کابل برق در کشور است که از سال 1375 در استان اصفهان مشغول به تهیه و تولید محصولاتی با کیفیت بالا بوده است. این گروه صنعتی از ابتدا با تهیه بهترین ماشین آلات و تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه، تلاش به حفظ و کنترل کیفیت محصولات تولید شده به منظور جلب رضایت حداکثری مشتریان خود را داشته است. هدف کلی شرکت کابل هادی نور گستر ارائه محصولاتی با زمان تحویل مورد قبول مشتری با کیفیت بالا و نیز قیمت مناسب می‌باشد. امروزه این گروه صنعتی با حفظ روند رو به رشد خود توانسته است ظرفیت تولید خود را به 1000 تن در ماه برساند. گروه تولیدی سیم و کابل هادی نور با عرضه محصولات ممتاز خود در این صنعت توانسته است مشتریان زیادی را جذب کند، همچنین موفق شده است که رضایتمندی مشتریان خود را به واسطه‌ی تولیدات عالی محصولات به دست آورد و عنوان بهترین تولیدکننده سیم و کابل را به خود اختصاص دهد. این گروه صنعتی تست‌های منظمی را بر روی محصول نهایی انجام می‌دهد تا هرگونه خطا و ایراد را پیشگیری و به سرعت شناسایی کند. برخی از این استانداردها شامل موارد زیر می‌شود:

• رفتار سیم و کابل تحت شرایط شدید حرارتی و عملکرد آن پس از کهنگی ساختگی

• مقاومت پوشش پلاستیکی در برابر کشش، سایش و پاره شدن

• مقاومت در برابر سوخت، روان کننده‌ها و اثرات زیست محیطی

• خواص مکانیکی و الکتریکی هادی

• مقاومت خمشی متناوب و مقاومت در برابر پیچش

استعلام قیمت محصولات هادی نور گستر:

برای اطلاع از قیمت و خرید اینترنتی انواع سیم و کابل برق هادی نور گستر لیست قیمت تمامی محصولات این شرکت به منظور راهنمایی هرچه بیشتر شما همراهان عزیز در سایت فروشگاه اینترنتی نفیس نور بروز رسانی شده است. شما کاربران عزیز اگر قصد استعلام قیمت محصولات هادی نور را دارید لطفاً به صفحه لیست قیمت‌ فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

 

سیم و کابل برق آلومینیوم

شما کاربران گرامی می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت انواع سیم و کابل برق هادی نور گستر به صفحه دسته بندی سیم و کابل فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

کابل‌ها از مهم‌ترین اجزای یک وسیله الکترونیکی هستند. کابل در واقع به چند سیم گفته می‌شود که داخل یک قالب پلاستیکی بزرگتر جاساز شده است و کاربرد آن هدایت جریان برق می‌باشد. کابل‌ها انواع متفاوتی دارند که آنها را از حروفی که روی کابل نوشته می‌شود شناسایی می‌کنند. برای انتخاب یک کابل مناسب لازم است به جریان عبوری، افت ولتاژ، و سطح مقطع آن توجه داشته باشید و البته لازم است بدانید استفاده از هر نوع کابل، باید با اطلاع کامل از طرز صحیح استفاده کابل همراه باشد. یک کابل با ضخامت زیاد، سطح مقطع زیاد، و طول کم بیشترین کارایی را دارد. به یک یا چند رشته فلز که بیشتر اوقات فلز مس است و یک عایق محافظ بر روی آنها کشیده شده است سیم گفته می‌شود که سیم‌ها خود جزئی از ساختار کابل‌ها هستند. سیم‌ها به انواع تک رشته‌ای و چند رشته‌ای تقسیم می‌شوند که نوع چند رشته‌ای آن انعطاف بیشتری نسبت به تک رشته‌ا‌ی دارد. تولید و تهیه سیم‌های چند رشته‌ای، هزینه به مراتب بیشتر از تک رشته‌ای دارد، به همین دلیل زمانی که تعداد سیم‌های مورد نیاز برای استفاده زیاد و انعطاف کمتری هم لازم باشد از سیم‌های مفتولی یا تک رشته‌ای استفاده می‌شود. سیم و کابل مرغوب لازم است خصوصیاتی داشته باشند از جمله صاف و فاقد هرگونه فرورفتگی و برجستگی بودن سطح بیرونی، در مرکز بودن هادی سیم یا کابل برق، برابر بودن ضخامت غلاف در اطراف سیم‌ها، ساده بودن جداسازی عایق هادی در سیم و خود سیم‌ها در کابل، هادی سیم از جنس مس خالص نرم شده باشد و سطحی کاملا شفاف و براق داشته باشد و اکسید نشده باشد. همچنین لازم است قابل انعطاف باشد و طبق جدول استاندارد از سطح مقطع لازم برخوردار باشد. شما همراهان گرامی می‌توانید جهت خرید، استعلام قیمت بروز و دریافت مشاوره رایگان در زمینه انواع سیم و کابل برق با کارشناسان فروشگاه اینترنتی نفیس نور در تماس باشید.

سیم و کابل برق چه کاربردی دارد؟

از انواع سیم و کابل برق به منظور انتقال جریان الکتریکی و تامین انرژی مورد نیاز مصرف کنند‌های مختلف استفاده می‌شود.

سیم برق چیست؟

سیم برق محصولی است که از درکنارهم قرار گرفتن تعدادی رشته فلزی مسی یا آلومینیومی با قطر مشخص ساخته می‌شود که به منظور محافظت هرچه بیشتر بر روی آنها عایق پلاستیکی مقاوم کشیده می‌شود.

کابل برق چیست؟

کابل برق محصولی است که از درکنار هم قرار گفتن تعداد مشخصی سیم برق ساخته می‌شود.

جنس هادی به کار رفته در سیم و کابل برق از چیست؟

فلز به کار رفته در سیم و کابل برق مسی یا آلومینیومی است.

جنس روکش سیم و کابل برق چیست؟

عایق‌های محافظ سیم و کابل برق معمولاً از مواد درجه یک پی وی سی ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید