مقالات تخصصی برق

نورافکن یا پروژکتور چیست؟

چراغ نورافکن یا پروژکتور چیست؟

پروژکتورها را می‌توان وسیله‌ای برای روشنایی مکان‌های بزرگ و وسیع مانند استادیوم‌های ورزشی، ساختمان‌های بسیار بزرگ، فضای خارجی یا داخلی کارخانه‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، سالن تئاتر، استخرهای شنا و… نام برد. از دیگر کاربردهای پروژکتور زیباسازی نما و فضا است. امروزه از پروژکتورها برای نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات و حتی در روشنایی و جلب توجه مغازه‌های نسبتاً کوچکتر، همچنین در فضاهای باز مانند پارک‌ها و معابر نیز برای نورپردازی استفاده می‌شود. نامگذاری انواع پروژکتورها، با توجه به نوع لامپی که در آنها تعبیه شده است، انجام می‌شود این پروژکتورها از لحاظ جنس بدنه و شکل ظاهری چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. از نورافکن‌ها برای روشنایی بناهای با معماری زیبا استفاده می‌شود تا این سازه‌ها در طول شب زیبایی دوچندانی داشته باشند. همچنین از این محصولات برای نورپردازی بناهای تاریخی نیز به منظور افزایش شکوه و وعظمت آنها به وفور استفاده می‌شود. شما کاربران گرامی اگر قصد خرید انواع پروژکتور یا نورافکن ال ای دی و یا اس ام دی را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

نگاهی به گذشته پروژکتور یا نورافکن:

سال 1879 در آگوست ماه، دو مسابقه فوتبال قوانین استرالیا در ملبورن در زیر چراغ‌های برقی انجام شد. مسابقه اول بین تیم‌های خراش تشکیل شده از پرسنل ارتش بود. یک هفته بعد ۲ باشگاه برتر فوتبال شهر، یعنی تیم‌های کارلتون و ملبورن، مسابقه شبانه دیگری را برگزار کردند. در هر دو نیمه چراغ‌ها توانایی روشن کردن کل زمین را نداشتند و هواداران در شرایطی تیره و تاریک سعی می‌کردند تا بازی را ببینند. پس از آن ایده ساخت نورافکن یا همان پروژکتور بوجود آمد و این وسیله پرکاربرد در طرح‌ها و توان‌های متفاوت طراحی و ساخته شد.

 

نورافکن یا پروژکتور ال ای دی

شما کاربران گرامی برای خرید انواع پروژکتور یا نورافکن جدید می‌توانید به صفحه دسته بندی نورافکن فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

انواع پروژکتور یا چراغ نور افکن از لحاظ نوع لامپ:

پروژکتورها از لحاظ نوع لامپ تعبیه شده در آن ها، به چند دسته تقسیم می شوند. مثلاً در پروژکتور متال هالید، لامپ متال هالید استفاده شده است در پروژکتورهای بخار سدیم از بخار جیوه و در پروژکتورهای کم مصرف و ال ای دی نیز همگی از لامپ همنام خودشان استفاده شده است.

انواع پروژکتور یا نورافکن از لحاظ کاربرد:

1_ پروژکتور SMD:

Surface Mounted Device یا به عبارتی SMD به تکنولوژی در طراحی و ساخت وسایل الکترونیکی گفته می‌شود که بر خلاف قطعات DIP از طریق لحیم کاری و عاری از هرگونه سوراخ، روی بورد بنا شده است و با عبور جریان برق، می‌توانند نور مطلوبی را تولید کنند. استفاده از تکنولوژی SMD در ال ای دی‌ها کاربردهای بسیاری دارد به گونه‌ای که بیشتر قطعات ال ای دی استفاده شده در کارهای روشنایی و نورپردازی، بر اساس این تکنولوژی ساخته شده‌اند. از خصوصیت‌های اصلی این لامپ‌ها این است که آی سی هایی با پایه کوتاه دارند و چیپ‌های نصب شده روی آنها با فاصله در کنار هم قرار گرفته‌اند که موجب می‌شود لامپ‌های اس ام دی نور نسبتاً پراکنده و غیر نقطه‌ای به وجود آورند و سایه روشن ایجاد نمی‌کنند. از مهم‌ترین مزیت‌های این مدل روشنایی طول عمر بالای آن می‌باشد. نورافکن اس ام دی می‌تواند به عنوان نورافکن نما نیز استفاده شود و این توانایی را دارد که تا ۵۰۰۰۰ ساعت عمر مفید داشته باشد. لازم است بدانید که این نورافکن با هدف راه اندازی و رسیدن به بالاترین مقدار روشنایی از سرعت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

ویژگی‌های چراغ اس ام دی:

از مهم‌ترین ویژگی این نورافکن‌ها می‌توان به مصرف برق بسیار پایین، طول عمر تا ۵۰۰۰۰ ساعت، نوردهی زیاد، پوشش طیف وسیعی از فضا و رنگ نور استاندارد، عدم نیاز به جریان زیاد برای راه اندازی، ولتاژ کار وسیع از ۸۵ تا ۲۶۵ ولت، توانایی قرار گرفتن در فضاهای مرطوب یا غبارآلود، استفاده از شیشه نشکن و مقاوم در برابر ضربه، کم حرارت بودن، درخشندگی بسیار بیشتر نسبت به لامپ‌های معمولی، عدم لرزش نور و همچنین عدم ایجاد پرتوهای بسیار خطرناک فرابنفش و مادون قرمز، عدم محدودیت زمانی، امکان اتصال به سیستم نوری خورشید و در انتها نزدیک بودن نور این چراغ‌ها به نور طبیعی خورشید، اشاره کرد.

نورافکن

پروژکتور یا نورافکن‌های اس ام دی طول عمری 50000 ساعت دارند.

2_ پروژکتور ماشین یا لایت بار:

پروژکتور آفرود، نوع خاصی از انواع پروژکتورهای ال ای دی هستند که با هدف نصب بر انواع ماشین طراحی و ساخته شده‌اند. هدف از نصب این نوع پروژکتورها بر روی ماشین روشن کردن فاصله‌های دور که به طور معمول با نور پایین یا بالای ماشین نمی‌توان به خوبی روشنایی آنها را تعمیم کرد، می‌باشد. این پروژکتورهای آفرود در اندازه و توان‌های گوناگون به منظور روشنایی فواصل دور یا نزدیک طراحی و ساخته شده‌اند و مناسب‌ترین گزینه جهت استفاده علاقه مندان به برنامه‌های آفرود، کویر نوردی، جنگل پیمایی، کمپینگ و غیره می‌باشد. پروژکتورهای ماشین از یک یا چند لامپ ال ای دی ساخته شده‌اند. این پروژکتورها اکثراً روی سقف جلو یا پشت ماشین‌های مخصوص آفرود یا ماشین سنگین تعبیه می‌شوند و می‌توانند فضای وسیعی را برای شما روشن کنند. از جمله محبوب‌ترین مدل‌های پروژکتور ماشین لایت بارها هستند. این مدل پروژکتورها حالتی نواری مانند دارند و از چند لامپ ال ای دی با طول‌های متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. لایت بارها معمولاً روی سقف، جلو و یا پشت ماشین نصب می‌شوند و مناسب روشن کردن مسیر راننده‌ها، روشن کردن مسیرهای پیاده روی در شب، استراحتگاه‌ها، مناطق کاری و غیره می‌باشند. این مدل پروژکتورهای ماشین، می‌توانند منطقه بزرگی را روشن کنند. البته مدل‌های کوچکتر آنها نیز وجود دارد که قابل حمل هستند و فضا را به صورت نقطه‌ای روشن می‌کنند و مصرفی بسیار پایین‌تر نسبت به مدل‌های بزرگ خود دارند.

انواع لایت بار آفرود

انواع لایت بار:

1_ لایت بارهای ال ای دی:

این لایت بارها از یک تا ده‌ها چراغ ال ای دی در اندازه‌ها، توان‌ها و رنگ‌های متفاوت تولید می‌شوند. هر کدام از این لایت بارها با توجه به استفاده‌ای که دارند، می‌توانند دارای نقاط قوت متفاوتی نسبت به یکدیگر باشد.

2_ لایت بارهای کوچک:

کوچک‌ترین نوع لایت بارها معمولاً مکعبی شکل هستند و دارای ۴ ال ای دی می‌باشند. از این نوع لایت بارها، بیشتر به عنوان چراغ‌های جانبی و قابل حمل استفاده می‌شود. این لایت بارها در بسته‌های مستطیل شکل و در ردیف‌های تکی و دوتایی یا چهارتایی فروخته می‌شوند. بهترین مدل لایت بار جهت روشنایی محل کار یا جاده، لایت بار هایی دارای ال ای دی با دمای رنگ ۵۰۰۰ کلوین می‌باشد. نور این لایت بارها شباهت زیادی به نور آفتاب دارد.

3_ لایت بارهای رنگی:

طیف رنگ این لایت بارها از قرمز، آبی گرم و بنفش می‌تواند متغیر باشد. این ال ای دی‌ها به طور معمول، نور UV و IR را منتشر می‌کنند. کاربرد لایت بارهای رنگی بیشتر در مطب‌های دندانپزشکی است.

کاربردهای لایت بار:

لایت بارها دیده نسبتاً وسیع‌تری را برای راننده‌ای که در تاریکی شب رانندگی می‌کنند به وجود می‌آورند. این پروژکتورها، مناسب نورپردازی و روشن کردن صحنه‌های تصادف در مناطق تاریک یا حوادثی مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و غیره که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نمی‌باشد، هستند. از لایت بارها برای افزایش منطقه دید ملوانان دریا، روشن‌کردن اسکله‌ها و همچنین فرودگاه‌ها جهت فرود آمدن با امنیت کامل هواپیماها استفاده می‌شود. مدل چراغ‌ها در ماشین‌های سنگین مانند تراکتور، برف روب و غیره کاربرد زیادی دارند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده آنها در ماشین‌های مخصوص آفرود، زمانی‌ که به جنگل، دشت و کوه برای تفریح می‌روید، به منظور ایجاد یک روشنایی کافی و مناسب برای رانندگی در مسیرهای تاریک و پر فراز و نشیب اشاره کرد.

لایت بار ویژه موتورهای چهار چرخ:

نصب کردن دو چراغ لایت بار کوچک در جلو و عقب چهارچرخ موجب افزایش دید در تاریکی می‌شود و به ویژه در مسیرهای صخره‌ای یک روشنایی با خروجی نور بسیار با کیفیت می‌دهد.

لایت بار مخصوص ماشین پلیس:

لایت بارهای رنگی، جهت استفاده ماشین‌های آتش نشانی، پلیس، آمبولانس و سایر وسایل نقلیه ضروری استفاده می‌شوند. رنگ نور این مدل لایت بارها می‌تواند زرد، قرمز، آبی و یا مخلوطی از تمام این رنگ‌ها برای در معرض دید بودن راننده‌ها باشد. این لایت بارها در قسمت آفتابگیر، آینه یا سقف ماشین نصب می‌شوند. جهت استفاده از این نوع لایت بارها لازم است که مجوز لازم از پلیس را دریافت کنید چرا که استفاده از آنها در صورت عدم اخذ مجوز، جرم محسوب می‌شود.

استفاده از لایت بارها برای دیگر وسیله‌های نقلیه:

نصب چند لایت بار روی ماشین، می‌تواند تفاوت‌های زیادی را زمانی که هوا مه آلود یا دارای گرد و غبار است به وجود آورد. قرار دادن یک لایت بار در قسمت‌های کناری موتور یا داخل خودرو می‌تواند به هنگام رانندگی تاثیر زیادی در بهتر شدن دید شما داشته باشد.

استفاده از لایت بار در ماشین‌های نظامی:

لایت بارهای مخصوص ماشین‌های نظامی، کیفیت بسیار بالایی دارند و ضد آب می‌باشند. همچنین این لایت بارها دارای رنگ نورهای متفاوت‌تری نسبت به لایت بارهای قبلی هستند. از لایت بارهای کوچک، جهت کنترل روشنایی دریچه یا محفظه موتور، و از لایت بارهای با نور سفید، جهت روشن کردن سایت‌های فرود یا مسیرهای بار انداز استفاده می‌شود.

اتصالات برق در لایت بارها:

دو نوع اتصالات ضد آب در لایت بارهای ال ای دی با کیفیت بالا استفاده می‌شود که تحت عنوان اتصالات ATP و یا DT نام برده می‌شوند. جنس هر دوی این مدل‌ها از ترموپلاستیک می‌باشد و استاندارد آن IP67 است.

 

انواع لایت بار آفرود

لایت بارها یکی از پروژکتورهای جدید و امروزی هستند که به منظور تامین روشنایی در زمان مسافرت بر روی ماشین‌های آفرود نصب می‌شوند.

پروژکتور یا نورافکن ال ای دی:

این نوع پروژکتورها، یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های تولید منابع روشنایی می‌باشد. در این نوع تکنولوژی از دیودهای ساطع کننده نور، یعنی ال ای دی جهت تولید نور مورد نیاز برای روشنایی استفاده می‌گردد. پروژکتورهای ال ای دی توانایی تولید نور در رنگ‌های مختلف را دارند از جمله مهم‌ترین کاربردهای پروژکتور ال ای دی روشن کردن محیط، نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌ها و غیره می‌باشد. استفاده از این تکنولوژی باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف برق، طول عمر بیشتر محصول و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌گردد.

ویژگی‌های چراغ نورافکن یا پروژکتور ال ای دی:

چراغ‌های نورافکن ال ای دی توانایی کار در همه شرایط آب و هوایی از جمله گرما و سرما، برف و باران را دارند و در مقابل آسیب‌های مکانیکی نیز، مانند سقوط از ارتفاع، شوک و غیره بسیار مقاوم هستند. جنس بدنه این چراغ ها معمولاً آلومینیوم دایکاست است و دارای طراحی متنوعی می‌باشند. قطعات این چراغ‌ها را در صورت آسیب دیدن به راحتی می‌توان تعویض کرد و عملیات تعمیر و نگهداری آنها بسیار ساده است. همچنین این چراغ‌ها می‌توانند برای سال‌های زیادی با حداقل مصرف انرژی و برق کار کنند و عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهند. امروزه اصلی‌ترین آیتم مصرف هزینه برق است بنابراین با توجه به مصرف کم برق نورافکن یا پروژکتور ال ای دی این وسیله محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم به دست آورده است. شما می‌توانید از این چراغ‌ها برای روشن کردن خانه، نورپردازی نمای ساختمان، گاراژ، مغازه، فروشگاه و هر چیز دیگری استفاده کنید. یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از نورافکن ال ای دی بهره‌وری انرژی آنهاست. پروژکتورهای ال ای دی بهترین راه حل برای ایجاد روشنایی در یک فضای باز و وسیع هستند. همچنین این محصولات با مصرف انرژی کم، شارنوری بسیار بالایی تولید می‌کنند. این محصولات با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و بدنه آلومینیومی که دارند حرارت بسیار ناچیزی تولید می‌کنند. پروژکتور یا نورافکن‌های ال ای دی به عنوان محصولات دوستدار محیط زسیت شناخته می‌شوند. درواقع این چراغ‌ها عاری از عناصر سمی هستند و فاقد هرگونه سرب یا جیوه هستند که معمولاً در سایر محصولات روشنایی یافت می‌شوند.

نورافکن

شما همراهان عزیز اگر برای نورپردازی محیط مورد نظرتان نیاز به خرید پروژکتور یا نورافکن ال ای دی دارید اینجا کلیک کنید.

بررسی لامپ‌های مورد استفاده در چراغ نورافکن یا پروژکتور:

1_ تنگستن:

یک رشته سیم تنگستن در یک لامپ حبابی، در خلاء به وسیله برق گرم شده و موجب انتشار نور داخل سیم می‌شد. این مدل لامپ‌ها از سال ۱۹۳۰ الی ۱۹۹۰ استفاده می‌شدند، قیمت آنها نسبتاً ارزان بود اما طول عمر پایینی نیز داشتند.

2_ هالوژن‌ها:

این مدل چراغ‌ها از لامپ‌های تنگستن همراه با گاز هالوژن در خلاء ساخته شده‌اند که قدرت نسبتا بالاتری دارند. این لامپ‌ها کم هزینه هستند و پرکاربردترین نوع لامپ‌ها در روشنایی ماشین‌ها می‌باشند، طول عمر آنها بیشتر از ۱۰۰۰ ساعت است اما گرمای زیادی نیز تولید می‌کند.

3_ HPS:

لامپ‌های سدیمی یک قوس الکتریکی را از راه مخلوط عمدتاً گاز سدیم عبور می‌دهند. این مدل لامپ‌ها به طور معمول جهت روشنایی خیابان‌ها استفاده می‌شوند و کارایی نسبتاً بالایی دارند، چراکه نور تولید شده توسط آنها در محدوده طیف بصری انسان است. داخل این مدل لامپ‌ها گاز نئون یا آرگون و جیوه وجود دارد و تقریباً ۵ دقیقه زمان لازم دارد تا گرم و روشن شود.

4_ HID:

چراغ‌های اچ آی دی که چراغ‌های تخلیه با شدت بالا نیز نام دارند، یک قوس الکتریکی را از طریق مخلوط گازی شامل بخار فلزات مختلف است انجام می‌دهند و تقریبا دو برابر لامپهای هالوژن کاربرد دارند. طول عمر آنها نیز بیش از ۲۰۰۰ ساعت می‌باشد.

5_ LED:

دیودهای نوری، نور را زمانی که الکترون‌ها به حفره‌های الکترون منتقل می‌شوند منتشر می‌کنند. این مدل لامپ‌ها طول عمر بسیار بالایی نسبت به مدل‌های قبلی دارند.

 نورافکن

پروژکتور یا نورافکن‌ها با استفاده از لامپ‌های رشته‌ای، هالوژنی، سدیمی، اچ آی دی و ال ای دی طراحی و تولید شده‌اند.

مزایای پروژکتور یا چراغ نور افکن:

این چراغ‌ها مصرف انرژی به مراتب ده برابر کمتر از لامپ‌های رشته‌ای و سه برابر کمتر از لامپ‌های فلورسنت دارند. عمر آنها بسیار طولانی است و می‌توانند تا ۱۱ سال نیز عملکرد خوبی داشته باشند. از آنجا که در زمان ساخت این چراغ‌ها از جیوه استفاده نشده است، هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست به همراه ندارد و کاملاً سازگار با محیط می‌باشند. استفاده از انواع نورافکن یا پروژکتور در واحدهای صنعتی، بنادر و یا محیط‌های کاری که فعالیت 24 ساعت دارند و نیاز به روشنایی گسترده و پراکنده در محیط دارند، گزینه مناسبی برای خرید و استفاده به جای تعداد زیادی لامپ و چراغ هستند. همچنین چراغ نورافکن گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان‌های مختلف هستند.

سخن آخر:

پروژکتور یا نورافکن چراغ‌هایی با قدرت روشن کنندگی بسیار بالا هستند که از آنها برای تامین روشنایی مکان‌های بزرگ مانند استادیوم‌های ورزشی، سالن‌های تئاتر، نورپردازی ساختمان‌ها، و غیره استفاده می‌شود. این چراغ‌ها مدل‌های متفاوتی دارند مثل پروژکتور اس ام دی، پروژکتور ماشین یا لایت بار، پروژکتور ال ای دی و… به دلیل استفاده از آلومینیوم در ساخت پروژکتورها، آنها مقاومت بالایی در برابر رطوبت، سرما و گرما، ضربه و… دارند و در صورت خرابی قطعات آنها به راحتی تعمیر یا تعویض می‌شوند. این چراغ‌ها معمولاً دارای عمر طولانی هستند، مصرف انرژی کمی دارند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع طراحی و ساخته می‌شوند به همین دلیل استفاده از آنها خیلی مرسوم شده است. شما کاربران گرامی برای خرید انواع نورافکن یا پروژکتور ال ای دی و اس ام دی و همچنین اطلاع از قیمت بروز آنها می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید