مقالات تخصصی برق

آشنایی با انواع چراغ دیواری حیاط

چراغ دیواری حیاط چیست؟

چراغ دیواری حیاط چیست؟

چراغ‌ها از جمله عناصری هستند که می‌توانند جذابیت خاصی به فضا ببخشد و امروزه علاوه بر روشنایی محیط از لحاظ ظاهری نیز به عنوان عنصری دکوراتیو استفاده می‌شوند. یکی از انواع المان‌هایی که برای تزیین فضای خانه و دیوارها با سبک‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ دیواری حیاط است.

این چراغ‌ها علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز فضا، باعث ایجاد جذابیت و تمرکز روی نقطه خاص برای هر چی بیشتر زیبا به نظر رسیدن محیط خانه و آپارتمان استفاده می‌شود. این چراغ‌ها می‌توانند در محیط داخلی خانه، محیط خارج از خانه،حیاط، تراس، راهرو، راه پله و… روی دیوار قرار گرفته و جهت روشنایی و زیبایی بیشتر فضا، استفاده می‌شوند. برای آشنایی بیشتر، اطلاع از قیمت و خرید انواع چراغ دیواری حیاط در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از چراغ دیواری:

استفاده از این چراغ‌ها به دوران قرون وسطا برمی‌گردد که در آن زمان مشعل‌ها و شمع‌ها به عنوان عنصری دکوراتیو، جهت تزئین دیوارها و ایجاد روشنایی مورد نیاز، قرار می‌گرفتند. البته این شمع‌ها یا مشعل‌ها نوردهی محدودی داشتند و امکان روشن کردن فضای زیادی با استفاده از آنها میسر نبود. علاوه بر آن امکان بروز آتش سوزی نیز، زمان استفاده از آنها وجود داشت.

اما امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش سیستم‌های مدرن، شمع‌ها و شمعدان‌ها، دیگر نه به عنوان وسیله‌ای جهت روشن کردن دیوارها و فضا، بلکه اکثراً جهت ایجاد فضایی نوستالژی و رمانتیک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ دیواری حیاط

برای خرید انواع چراغ دیواری حیاط اینجا کلیک کنید.

انواع چراغ دیواری حیاط:

این چراغ‌ها در سبک‌های کلاسیک و مدرن می‌توانند طراحی و ساخته شوند. همچنین از نظر طرح و رنگ دارای تنوع زیادی می‌باشند.

کاربردهای چراغ دیواری حیاط:

این چراغ‌ها می‌توانند برای فضاهای داخلی مثلاً خانه، هتل‌ها، ویلاهای شخصی، اداره، شرکت و تمام محیط‌های داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار گیرند. ازآنها می‌توان جهت نورپردازی فضای خاص مثلاً نشیمن، بالای میز ناهار خوری، اتاق خواب، بالای دکور‌های خاص، اطراف کنده کاری‌های دیواری و… استفاده کرد که این کار می‌تواند تغییرات مثبت چشمگیری را در دکوراسیون این فضا‌ها ایجاد کند.

چراغ‌های دیواری مدل کلاسیک ساحلی متفاوت و متنوع دارند و اگر خطوط و طرح‌های ساده‌تر را دوست دارید، می‌توان از انواع مدرن آنها استفاده کنید. استفاده از این چراغ‌ها به عنوان سیستم روشنایی اصلی نیست بلکه در بیشتر اوقات به عنوان عنصر روشنایی کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مثلاً کسانی که دوست دارند از آثار هنری در دکوراسیون فضای زندگی خود استفاده کنند، می‌توانند از این چراغ‌ها برای جلب توجه بیشتر روی تابلو یا عکس‌هایی که روی دیوار نصب شده‌اند استفاده کند. معمولاً نحوه نصب و استفاده از این چراغ‌ها با توجه به سبک ماهیت و نوع چیدمان آن انجام می‌شود و استفاده از آنها با توجه به نوع فضایی که در آن نصب می‌شوند، خواهد بود.

نورپردازی با چراغ دیواری حیاط

فضاهایی که در آن از چراغ دیواری استفاده می‌شود:

ورودی‌هایی شیک و جذاب با چراغ دیواری:

این چراغ‌ها می‌توانند ورودی خانه را به مکانی زیبا، شیک و جذاب تبدیل کنند. با آنکه ورودی خانه اولین تصویر از محل زندگی یک نفر را نشان می‌دهد اما توجه چندانی به دکوراسیون آن نمی‌شود. شما می‌توانید با کمک چراغ‌های دیواری، مخصوصاً در راهرو و ورودی‌های بلندی که معمولاً نور طبیعی در طول روز را دریافت نمی‌کنند، فضای زیبا و دکوراتیو ایجاد کنید.

ایجاد فضایی گرم و دلنشین در اتاق نشیمن:

برای اینکه دیوار اتاق نشیمن شما طرحی زیبا داشته باشد لازم به صرف هزینه‌های گزاف نیست. می‌توان تنها با یک آینه دکوراتیو یا دیواری سنگی که فضای متفاوت و شیک را در اتاق نشیمن به وجود می‌آورد و در نهایت استفاده هوشمندانه از یک چراغ دیواری شیک و لوکس، ظاهری زیبا و جذاب به اتاق نشیمن خود ببخشید.

چراغ‌های دیواری علاوه بر فضای بیرونی ساختمان برای نورپردازی محیط داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چند نکته که برای استفاده درست و مناسب از چراغ دیواری حیاط باید بدانید:

از اولین و مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید چراغ دیواری حیاط به آن توجه کنید، جنس بدنه و شرایط آب و هوایی محل استفاده از آن است. بدنه این چراغ‌ها معمولاً از آهن، آلومینیوم و یا پلاستیک (پلی کربنات) ساخته می‌شوند. حباب آنها می‌تواند شیشه‌ای یا پلاستیکی باشد که خریدار با توجه به شرایط محیط و محل نصب این چراغ، مناسب‌ترین نوع را از لحاظ جنس بدنه و حباب انتخاب می‌کند.

چراغ‌های دیواری دکوراتیو فلزی قیمت بالاتری نسبت به نوع پلاستیکی خود دارند زیرا هم جهت استفاده در محیط‌های داخلی و هم فضای باز، کاملاً مناسب هستند و با توجه به جنس بدنه مقاومی که دارند در برابر بارش باران، رطوبت موجود در هوا، تابش نور خورشید و عوامل محیطی دیگر هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند. نمونه‌های پلاستیکی این چراغ، قیمت پایینتری دارند و اگر توسط تولید کننده‌های معتبر ساخته شده باشند آنها نیز می‌توانند کیفیت خوبی داشته باشند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، جنس حباب چراغ دیواری است. بعضی از این حباب‌ها از شیشه‌های شفاف یا مات ساخته شده‌اند و نمونه‌های دیگر از پلاستیک مقاوم و نشکن یعنی پلی کربنات به صورت مات تولید می‌شوند.

هر کدام از این حباب‌ها استفاده‌های خاص خود را دارد برای مثال اگر به نوردهی زیاد اهمیت می‌دهید باید از مدل شیشه‌ای این حباب‌ها استفاده کنید و در صورتی که نشکن و مقاوم بودن حباب برای شما اهمیت بیشتری دارد می‌توانید از نوع پلاستیکی آن استفاده کنید که نوردهی کمتری نسبت به شیشه‌ای دارد اما در مقابل، گزینه‌ای بسیار مناسب جهت تحمل هر گونه فشار مستقیم می‌تواند باشد.

کاربرد چراغ دیواری حیاط

توجه به جنس بدنه در زمان خرید چراغ دیواری حیاط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زاویه تابش نور چراغ دیواری حیاط:

چراغ دیواری دکوراتیو زاویه پخش نور به سمت بالا و به صورت افشان دارد که از آن در محیط‌هایی که فرد قصد دارد بخشی از سقف ساختمان دارای سوژه خاصی مانند نقاشی یا یک اثر هنری است جلب توجه کند، می‌تواند از این مدل چراغ دیواری استفاده کند.

از این چراغ‌ها در فضای خارجی ساختمان نیز جهت نمایش نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد. از ویژگی‌های حائز اهمیت این چراغ‌ها نوردهی پراکنده در فضا است که علاوه بر نوردهی گسترده در فضا و کمک به افزایش دید عمومی افراد از خسته شدن چشم در طولانی‌ مدت نیز جلوگیری می‌کند.

نوع دیگر این چراغ‌ها را می توان تحت عنوان چراغ دیواری دکوراتیو نام برد که نوردهی دو طرفه به سمت بالا و پایین به صورت همزمان دارد. استفاده از این چراغ اکثرا با هدف ارائه جلوه بیشتر به دیوارهایی است که طراحی نسبتاً ساده‌ای دارند و از هیچ المان خاصی در آنها استفاده نشده است.

از آنها نیز مانند نوع اول هم در فضای داخلی و هم در نمای ساختمان استفاده می‌شود و موجب افزایش جذابیت دکوراسیون می‌گردد. آخرین مدل چراغ دیواری نیز نوعی از آنها با زاویه تابش مستقیم و متمرکز به سمت بالا است. کاربرد این مدل مانند نمونه‌های قبلی است اما سوژه مورد نظر این مدل چراغ دیواری در سقف یا قسمت بالایی دیوار قرار دارد.

نصب این چراغ‌ها در نمای ساختمان جلوه‌های شیک و خاص به ساختمان می‌بخشد. استفاده از آنها در طراحی ساختمان بیشتر با هدف استفاده در فضاهای نسبتاً کوچک مثلاً اتاق خواب یا راهروهای باریک جهت انتقال حس یک فضای وسیعتر به بیننده است.

راهنمای خرید چراغ دیواری حیاط

در زمان خرید انواع چراغ دیواری حیاط به زاویه تابش نور آنها توجه کنید.

مزایای خرید و استفاده از چراغ دیواری حیاط:

استفاده از این چراغ‌ها یکی از راه‌های صرفه جویی در هزینه‌ها و مقرون به صرفه برای نورپردازی است. از این چراغ‌ها می‌توان در فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده کرد و با کمک آنها نورپردازی حرفه‌ای در محل مورد نظر را پیاده کرد. لامپ‌هایی که در این چراغ‌ها تعبیه می‌شوند کم مصرف هستند در نتیجه در مصرف انرژی و هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

از آنها می‌توان برای نورپردازی هر فضایی مثلاً اتاق خواب نشیمن سرویس بهداشتی راه پله و… استفاده کرد. همچنین می توان با کمک آنها سایه‌های روشن و دیدنی جذابی روی دیوار ایجاد کرد. به جز موارد بالا این چراغ باعث افزایش جذابیت بصری فضای مورد استفاده و کمک به نور عمومی ساختمان همچنین چند طرفه و ایجاد روشنایی بیشتر می‌شود.

در نورپردازی دیواری به چه نکته‌ای باید توجه کرد؟

اولین مسئله‌ای که باید به آن دقت کرد مقدار نور مورد نیاز برای فضای مدنظر است. مثلاً مقدار نور مورد نیاز برای اتاق خواب یک ساختمان مسکونی با فضاهای دیگری مانند آشپزخانه متفاوت است. اتاق خواب فضایی برای استراحت فرد بوده و به نوری ملایم نیاز دارد. نکته دیگر این است که بدانیم هدف از نورپردازی فضاها چیست.

ممکن است این کار با کمک هدف کمک به نور عمومی محیط و ایجاد یک نقطه کانونی در دکوراسیون ساختمان باشد. مثلاً اگر هدف کمک به روشنایی بیشتر و در نتیجه دید بهتر ساکنین باشد لازم از نمونه‌هایی از این چراغ را تهیه کنید که برای این هدف مناسب باشد.

نکته آخر نیز بودجه و هزینه‌ای است که می‌توانید برای انجام نورپردازی خرج کنید. هزینه مورد نیاز با توجه به مقدار و کیفیت نور، مواد و سبک طراحی چراغ و نصب آن متفاوت است. البته باید هزینه‌های جانبی مانند هزینه نصب، قیمت لامپ، مقدار انرژی مصرفی و هزینه برق را نیز در نظر بگیرید.

راهنمای خرید چراغ دیواری حیاط

از مهم‌ترین مزایای استفاه از چراغ‌های دیواری حیاط می‌توان به نورپردازی مناسب و افزایش جذابیت بصری فضا اشاره کرد.

جمع بندی:

چراغ دیواری یکی از انواع چراغ‌هایی است که جهت نورپردازی فضای داخلی یا حتی نمای ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد. به کار بردن مناسب و درست این چراغ موجب افزایش جذابیت فضای مد نظر شما می‌شود. این چراغ‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و متنوع وجود دارند و مناسب برای هر سلیقه‌ای می‌باشند.

از آنها می‌توان برای نورپردازی ساختمان مسکونی، ساختمان اداری، هتل‌ها، ویلاهای شخصی، حیاط و… استفاده کرد. جنس بدنه این چراغ‌ها می‌تواند از آهن آلومینیوم یا پلاستیک مقاوم (پلی کربنات) ساخته شده باشد و از ویژگی‌های آن مقاومت در برابر رطوبت، بارش باران، گردوغبار، تابش نور خورشید و دیگر عوامل محیطی است.

حباب این چراغ‌ها می‌تواند از جنس شیشه مناسب برای نوردهی بالا یا پلاستیک مقاوم و نشکن با نوردهی کمتر اما کاملاً ایمن در برابر فشار و ضربه باشد. شما کاربران عزیز می‌توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت بروز و خرید انواع چراغ دیواری حیاط با کارشناسان فروشگاه اینترنتی نفیس نور در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید