مقالات تخصصی برق

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی چیست؟

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیوم

بررسی تفاوت سیم و کابل برق مسی با آلومینیوم:

در زمان اجرای سیم کشی ساختمان‌های مختلف اعم از تجاری، اداری و مسکونی یکی از پرکاربردترین لوازم انواع سیم و کابل برق هستند. سیم و کابل‌های برق محصولاتی هستند که به منظور انتقال جریان الکتریکی در ساختمان و تامین نیروی مورد نیاز مصرف کننده‌های مختلف استفاده می‌شوند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی را برای شما کاربران گرامی به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

برخی از افراد در زمان تهیه سیم و کابل برق تردید دارند که سیم و کابل مسی تهیه کنند یا از نمونه‌های آلومینیومی استفاده کنند. همچنین برخی از صاحب خانه‌ها اگر که متوجه شوند برای اجرای سیستم برق ساختمانشان از سیم و کابل آلومینیوم استفاده شده است بسیار نگران می‌شوند.

آنها تصور می‌کنند که سیم کشی با محصولات آلومینیوم ایمن نیست و همیشه باید از سیم و کابل برق مسی استفاده کرد. به نظر شما آیا درست است که سیم کشی با سیم و کابل آلومینیوم ایمنی کمتری نسبت به سیم کشی با سیم و کابل مسی دارد؟ برای دریافت پاسخ این پرسش مهم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه سیم کشی با سیم و کابل آلومینیومی:

استفاده از سیم و کابل آلومینیومی به منظور اجرای سیستم برق ساختمان از دهه 1960 میلادی بسیار محبوب شد و در دنیا رواج پیدا کرد. دلیل این محبوبیت قیمت این محصولات بود چرا که از سیم و کابل‌های مسی به مراتب ارزانتر بودند و جریان الکتریکی را به خوبی منتقل می‌کردند.

همچنین محصولات آلومینیومی وزن کمتری نسبت به سیم و کابل‌های مسی داشتند که همین موضوع باعث راحتی کارگران و افزایش سرعت انجام پروژه‌های مختلف می‌شد.

تفاوت سیم و کابل برق مسی با آلومینیوم

برای خرید انواع سیم و کابل برق اینجا کلیک کنید.

منظور از سیم و کابل برق مسی و آلومینیومی چیست؟

برای تعریف کردن سیم و کابل برق مسی و آلومینیومی ابتدا بهتر است با مفهوم سیم و کابل و تفاوت آنها با یکدیگر آشنا شویم. در یک تعریف ساده به چند سیم که درون یک قالب لاستیکی بزرگتر جاساز شده‌اند کابل برق گفته می‌شود اما سیم برق، به یک یا چند رشته فلز که در ۹۹ درصد اوقات این فلز از جنس مس می‌باشد، گفته می‌شود که داخل یک قالب لاستیکی پیچیده شده است.

اگر جنس فلز هادی به کار رفته در سیم و کابل برق مسی باشد در نتیجه سیم و کابل برق مسی است و اگر آلومینومی باشد سیم و کابل مورد نظر آلومینیومی است. به عبارتی دیگر باتوجه به جنس هادی سیم و کابل برق می‌توان تشخیص داد که محصول آلومینیومی یا مسی است. هادی به کار رفته در هر دو مدل سیم و کابل برق می‌تواند مفتولی، افشان و یا نیمه افشان باشد. محصولات با هادی افشان و نیمه افشان انعطاف پذیری بیشتری به نسب سیم و کابل برق با هادی مفتولی شکل دارند.

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی

تفاوت سیم و کابل مسی و آلومینیومی:

برای بیان تفاوت‌های سیم و کابل برق مسی و آلومینیومی باید مزایا و معایب هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی کنیم:

مزایای سیم و کابل مسی:

  1. سیم و کابل برق مسی مقاومت بسیار زیادی دارند. به عبارتی دیگر در صورتی که در مجاورت با مواد شیمیایی قرار بگیرند به راحتی دچار خوردگی نمی‌شوند.
  2. سیم و کابل برق مسی انعطاف پذیری بسیار بیشتری دارند و به همین علت کارکردن با آنها راحتتر است.
  3. محصولات با هادی مسی در برابر اکسید شدن یا زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند. نکته بسیار مهم و قابل توجهی که وجود دارد اکسید فلز مس هم رسانایی مطلوبی دارد.
  4. سیم و کابل برق مسی استحکام مکانیکی بیشتری دارند.
  5. کابل برق مسی ظرفیت بار بیشتری دارد.

معایب سیم و کابل برق مسی:

  1. قیمت گرانتر
  2. وزن بسیار بیشتری دارند.
  3. احتمال سرقت سیم و کابل برق مسی به مراتب بیشتر است.

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی

مزایای سیم و کابل برق آلومینیومی:

  • سیم و کابل برق آلومینیومی سبک وزن هستند و کار با آنها راحت است.
  • از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند چرا که قیمت بسیار کمتری به نسبت محصولات با هادی مسی دارند.
  • به نسبت سیم و کابل برق مسی انعطاف پذیری بیشتری دارند.
  • هدایت الکتریکی یکنواختی دارند.
  • حمل و نقل راحتتری دارند.
  • با استفاده از این سیم و کابل‌های برق احتمال سرقت سیم و کابل کاهش می‌یابد.

معایب سیم و کابل برق آلومینیومی:

  • هدایت الکتریکی کمتر
  • انعطاف پذیری کم
  • دوام و طول عمر پایینتر
  • واکنش سریعتر با اکسیژن هوا و اکسید شدن
  • قابلیت تولید تنها به شکل مفتول

 

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیوم

برای خرید انواع سیم برق آلومینیومی اینجا کلیک کنید.

بررسی احتمال آتش سوزی سیم و کابل برق آلومینیوم:

وقتی که جریان الکتریکی از سیم و کابل برق آلومینیومی عبور می‌کند باعث انبساط آن می‌شود. با گذشت زمان یک چرخه انبساط و انقباض به نام خزش سرد بوجود می‌آید که با گذر زمان باعث شل شدن اتصالات الکتریکی و جرقه زدن آنها می‌شود.

این موضوع علاوه بر گرم شدن سیم و کابل برق احتمال ایجاد حریق و ذوب شدن لوازم مختلف را افزایش می‌دهد ولی در صورتی که اتصالات الکتریکی به صورت کاملاً ایمن و باروش‌های اصولی توسط اپراتور حرفه‌ای انجام شود این احتمال به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این روش حتی مورد تایید شرکت‌های بیمه است.

روش تشخیص سیم و کابل مسی از آلومینیوم:

  1. رنگ سیم و کابل مسی و آلومینیوم درست مانند فلزاتشان یعنی رنگ مس و نقره ای است و با یکدیگر تفاوت دارد.
  2. سیم و کابل مسی در یک سطح مقطع مشخص، وزنی بالاتر از سیم و کابل آلومینیومی دارد.
  3. کابل مسی به صورت افشان، نیمه افشان و مفتول تولید می‌شود. در صورتی که کابل آلومینیوم بیشتر به صورت نیمه افشان تولید می‌شود.

 

تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیوم

نتیجه گیری:

در آخر باید گفت که هر دو نوع سیم کشی برق مزایا و معایب خاص خود را دارند و مصرف کننده با توجه به شرایط خود باید بهترین گزینه را انتخاب کند با این حال از آنجا که سیم کشی با سیم و کابل برق مسی در مجموع ایمن‌تر است و جریان الکتریکی را بهتر از خود عبور می‌دهد، افراد بیشتری هنگام اجرای سیم کشی سیستم برق ساختمانشان از سیم و کابل برق مسی به جای سیم و کابل برق آلومینیومی استفاده می‌کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تفاوت سیم و کابل برق مسی و آلومینیومی را به صورت کامل و جامع برای شما کاربران عزیز بررسی کنیم. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت بروز و خرید انواع سیم و کابل برق مسی یا آلومینیومی با کارشناسان ما در تماس باشید.

3 نظر در “تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی چیست؟

  1. حسین مرادی گفت:

    ممنون بابت محتوای پر مغزتون لطفا یک مطلب هم راجب ابنکه چجوری سیم اصل و فیک تشخیص بدیم بزارید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید