مقالات تخصصی برق

چراغ خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ خطی چیست؟

چراغ خطی یا لاینی چیست؟

این چراغ‌ها (linear lighting) جزو مدرن‌ترین سیستم‌های روشنایی هستند که از لحاظ کارایی نسبت به سیستم‌های روشنایی قدیمی بازده نوری بسیار بالاتر، طول عمر بیشتر، شار نوری بهتر و مصرف انرژی کمتری دارند و همچنین نور را به صورت یکدست و یکنواخت از خود ساطع می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم به آسان‌ترین روش ممکن توضیح دهیم چراغ خطی یا لاینی چیست و چه کاربردی دارد.

چراغ‌های خطی از نظر نورپردازی نیز ویژگی‌های بهتری نسبت به انواع دیگر چراغ‌ها دارند که با استفاده از آنها می‌توان طراحی‌های متنوع و شیکی با توجه به طراحی داخلی و همچنین در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص معماری و دکوراسیون محل مورد نظر، بهترین طراحی برای اجرای نورپردازی را انجام داد. استفاده از چراغ‌های خطی برای نورپردازی می‌تواند علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز فضا، باعث زیبا و لوکس به نظر رسیدن بیشتر فضا نیز می‌گردد.

ایجاد لاین‌های نوری مناسب با گوشه‌ها و کنج‌ها یا دیگر زوایای پلان معماری با استفاده از این چراغ‌ها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. نورپردازی خطی توسط چراغ‌های خطی انجام می‌شود این چراغ‌ها نسبت به نمونه‌های سنتی خود خطوط نور را در یک خط باریکتر توزیع می‌کنند.

طول این چراغ‌ها معمولاً بلند است و به صورت‌های متنوعی مثلاً به صورت معلق از سقف یعنی چراغ خطی آویز، چراغ خطی توکار یا چراغ خطی روکار روی سقف یا دیوار تعبیه می‌شوند. این چراغ‌ها تنوع زیادی دارند بنابراین برای هر نوع فضایی مناسب هستند و این ویژگی باعث محبوبیت روز افزون آن میان طراحان داخلی جهت انجام ایده‌های جدید و شیک نورپردازی شده است. شما کاربران گرامی اگر قصد خرید انواع چراغ خطی یا لاینی را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از چراغ خطی یا لاینی:

در گذشته چیزی تحت عنوان روشنایی خطی وجود نداشت و همین موضوع باعث می‌شد که نورپردازی و تامین روشنایی بعضی از ساختمان‌ها و مناطق سخت باشد. برای مثال در خرده فروشی‌ها دفاتر وسیع انبارهای بزرگ و… خیلی سخت می‌شد که روشنایی مورد نیازشان را تامین کرد.

در دهه ۱۹۵۰ برای اولین بار نورپردازی خطی با بهره بردن از چراغ‌های فلورسنت در مکان‌های صنعتی انجام شد. با رشد بیشتر فناوری، استفاده از این مدل نورپردازی خطی در بیشتر کارگاه‌ها و فضاهای خرده‌فروشی و تجاری رواج یافت.

پس از آن در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نورپردازی به وسیله چراغ‌های ال ای دی شروع به کار کرد. روشنایی خطی که لامپ‌های ال ای دی آن را تامین می‌کردند به صورت مداوم و بدون لکه‌های تاریک انجام می‌شد. امروزه با افزایش تقاضا جهت نورپردازی خطی، شاهد بهترین ابزار آلات و تجهیزات جهت انجام این مدل نورپردازی هستیم.

کاربرد چراغ خطی چیست؟

برای خرید اینترنتی راحت و آسان انواع چراغ خطی یا لاینی اینجا کلیک کنید.

چراغ خطی توکار چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آماده باشد که چراغ خطی توکار چیست و چه کاربردی دارد؟ برای توضیح باید گفت نصب این مدل چراغ در سقف‌های کاذب انجام می‌شود. به همین دلیل در ساخت این سقف‌ها باکس یا شیارهایی مناسب با ابعاد این چراغ‌ها ایجاد کرده و پس از آن چراغ در داخل آن تعبیه می‌شود. البته از این چراغ‌ها می‌توان در بعضی دیوارهایی که شرایط خاصی دارند نیز استفاده شود.

بعد از نصب، فریم چراغ به خوبی در این شیارها پنهان شده و قابل دید نمی‌باشد. اگر مراحل نصب این چراغ را به صورت صحیح انجام شده باشد سطح نور و محل نصب یکی خواهد شد و بیرون زدگی در سقف یا دیواری که چراغ در آن نصب شده است وجود نخواهد داشت.

با استفاده از این چراغ‌ها می‌توان انواع لاین‌های نوری مستقیم، منحنی و کرو، متناسب با قوس‌های فضا و نحوه چیدمان دکور فضا انجام داد بنابراین دست طراحان را برای طراحی نورپردازی به نحو احسن توسط این چراغ‌ها را باز گذاشته است. مثلاً در فروشگاه‌ها یا مراکز تجاری بهره بردن از نور خطی در سقف که امتداد آن از روی دیوار عبور می‌کند، طرح زیبایی به شکل L را به وجود می‌آورد.

این کار باعث افزایش جذابیت بصری و مدرن و شیک بودن فضای مد نظر می‌شود. از این چراغ‌ها می‌توان در هر محیطی اعم از اداری، تجاری، مسکونی و…استفاده کرد به شرط آنکه شرایط مناسب برای نصب چراغ خطی به صورت تو کار را داشته باشند.

چراغ خطی توکار چیست؟

چراغ خطی روکار چیست؟

استفاده از این مدل چراغ خطی برای نور پردازی تنها در شرایطی انجام می‌شود که ارتفاع سقف سقف زیاد نباشد تا بتوان از سیستم‌های آویز در آن استفاده کرد یا سقف کاذب و امکان برش و ایجاد شیار در سقف جهت نصب چراغ خطی توکار وجود نداشته باشد. اگر دوست دارید سیستم روشنایی محل مورد نظر خود را تغییر بدهید اما امکان تغییر یا دست بردن در سقف و دیوارها را ندارید می‌توانید با استفاده از چراغ خطی روکار سیستم روشنایی مورد علاقه‌ی خود را در مکان مورد نظر پیاده کنید.

البته در این حالت بدنه چراغ بعد از نصب در دیدرس سایرین خواهد بود به همین دلیل این چراغ‌ها رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند و شما می‌توانید بدنه چراغ را متناسب با طراحی و رنگ دکوراسیون محل مورد نظر خود انتخاب کنید. با توجه به خواست و سلیقه شما می توان این چراغ‌ها را در طول‌های بالا تولید کرد و در انواع محیط‌های تجاری، اداری و مسکونی از آنها استفاده کرد.

چراغ خطی یا لاینی روکار چیست؟

چراغ خطی آویز چیست؟

این مدل از چراغ‌های خطی از لحاظ سیستم روشنایی هیچ تفاوتی با نمونه‌های قبلی ندارند. تفاوت آنها تنها در سیستم نصب آویز است که کاربردهای خاص خود را دارد. از این چراغ‌ها در فضاهایی که ارتفاع سقف زیاد است، می‌توان استفاده کرد. زیرا در این مکان‌ها برای انجام نورپردازی مورد نظر خود و رسیدن به حد کافی نور در فضا نیاز به استفاده از چراغ‌های بیشتری خواهیم بود پس با استفاده از چراغ خطی آویز می‌توان فاصله بین چراغ و کف را کمتر کرده و در نتیجه هزینه کمتری برای روشنایی پرداخت شود.

این چراغ‌ها را می‌توان هوشمندانه‌ترین روش برای نورپردازی فضاهای با سقف بلند دانست زیرا علاوه بر کاهش تعداد چراغ‌ها و هزینه‌های مصرف انرژی و برق به زیبایی و خاص بودن فضا نیز کمک زیادی خواهد کرد. از دیگر مزیت‌های استفاده از چراغ خطی آویز، امکان باز کردن آنها از محل نصب قبلی و نصب در جای دیگر است.

با این کار نیاز به هزینه مجدد جهت خرید چراغ در صورت جابجایی و تغییر مکان نخواهد بود. ظاهر شیک لوکس و مینیمال چراغ خطی آویز باعث شده که این چراغ‌ها کاربردهای مختلفی داشته باشند. مثلاً می‌توان از آنها روی کانتر جزیره آشپزخانه، میزهای کنفرانس و جلسات رسمی مجتمع‌های تجاری، لابی هتل‌ها، کافه، رستوران‌ها و… استفاده کرد.

چراغ خطی یا لاینی آویز چیست؟

چراغ‌های خطی یا لاینی در  سه مدل توکار، روکار و آویز طراحی و تولید می‌شوند.

مزایای نورپردازی با چراغ خطی یا لاینی چیست؟

روش نصب متفاوت:

این مدل چراغ‌ها انعطاف بالایی دارند به همین دلیل در هر نوع سقفی قابل نصب هستند. آنها را می‌‌توان به صورت معلق یا آویزان، توکار یا روکار نصب کرد. بعضی از محصولات روشنایی خطی را می‌توان به شکل‌های مختلفی مانند T یا L در گوشه‌های فضای مورد نظر نصب کرد.

این اشکال متصل به همراه طیف‌های مختلف نوری به طراحان داخلی ساهتمان این امکان را می‌دهد تا با بهره بردن از یک آباژور، طرح‌های واقعاً بی نظیر و شیکی را ایجاد کنند. همچنین لازم است بدانید که در این مدل نورپردازی، درجه نور را می‌توان با کنترل از راه دور یا کنترل دیواری تنظیم کرد.

عملکرد مناسب:

همانطور که می‌دانید در این چراغ‌ها از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌شود. با توجه به این که ال ای دی‌ها جهت دار هستند و با استفاده از آنها دیگر نیازی به بازتاب دهنده‌ها و دیفیوزرها نداریم، بنابراین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد چراغ خطی می‌شوند‌.

چراغ خطی چیست؟

افزایش زیبایی:

اغلب اوقات داشتن عملکرد مناسب و خوب کافی نیست. طراحی نورپردازی لازم است به گونه‌ای باشد که جز تامین روشنایی کافی و مناسب، موجب افزایش جذابیت و شیک، لوکس و امروزی به نظر رسیدن فضا نیز گردد. چراغ‌های خطی را می‌توان انتخابی مناسب برای تحقق این امر دانست.

زیرا این مدل چراغ‌ها طیف وسیعی از انواع طرح‌ها و رنگ‌ها را دارند و با استفاده از آنها می‌توان طراحی‌های خاص، منحصر به فرد و چشم نوازی انجام داد. این چراغ‌ها کاملاً مناسب با طرح‌های سفارشی با گوشه‌ها، مسیرهای خطی طولانی، مربع‌ها، نور مستقیم یا غیر مستقیم و… هستند که این امر چراغ‌های خطی ال ای دی را به مناسبترین گزینه برای نورپردازی این مکان‌ها تبدیل کرده است.

دمای رنگ:

چراغ‌های خطی ال ای دی طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌‎ها، مانند سفید گرم تا سفید خنک را برای روشنایی محیط ارائه می‌دهند. از درجه حرارت‌های مختلف رنگ‌ها می‌توان جهت ایجاد خلق خوب و جو مناسب در یک فضا استفاده کرد. این چراغ‌ها در رنگ‌های انبه‌ای، آفتابی، مهتابی، نچرال، یخی و… موجود هستند.

نورپردازی با چراغ خطی یا لاینی

برای مشاهده لیست قیمت چراغ‌های خطی یا لاینی نفیس نور اینجا کلیک کنید.

کاربرد چراغ خطی چیست؟

در گذشته از این چراغ‌ها تنها در فضاهای تجاری مانند دفاتر یا خرده فروشی‌ها استفاده می‌شد اما امروزه با توجه به انعطاف پذیری بالای چراغ‌های خطی، می‌توان در مکان‌های دیگری نیز از آنها استفاده کرد.

مثلاً این چراغ‌ها می‌توانند انتخابی عالی برای یک دفتر کار شیک یا استودیو هنری باشند. این چراغ‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و در بزرگتر به نظر رسیدن یک اتاق تاثیر زیادی دارد. به طور کلی از این چراغ‌ها می‌توان برای ارائه قابلیت روشنایی بی نظیر جهت استفاده در اماکن کار، فضاهای عمومی، املاک مسکونی، رستوران‌ها و کافه‌ها، دفاتر رسمی و… استفاده کرد.

چراغ خطی یا لاینی چیست؟

جمع بندی:

چراغ‌های خطی جز شیکترین و مدرنترین تجهیزات نورپردازی هستند که نسبت به نمونه‌های قدیمی خود بازده نوری بیشتر، شار نوری بهتر و مصرف انرژی کمتر دارند. در گذشته از این چراغ‌ها تنها در دفاتر رسمی یا خرده فروشی‌ها استفاده می‌شد اما در دنیای مدرن امروز، باتوجه به اهمیت نورپردازی در زیبا به نظر رسیدن فضا، استفاده از آنها به فضاهایی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها، لابی هتل‌ها، استودیو‌های هنری و… افزایش پیدا کرده است و مثل گذشته محدود به چند مکان خاص نیست.

چراغ‌های خطی دست طراحان را برای طراحی نمونه‌های شیک و لوکس نورپردازی و پیاده کردن این ایده‌ها به واسطه این چراغ‌ها را باز گذاشته است. چراغ‌های خطی را از لحاظ نحوه نصب می‌توان به ۳ مدل توکار، روکار و آویز دسته بندی کرد که هر کدام از این سه مدل‌، برای نورپردازی فضاهای مخصوصی مناسب هستند.

با توجه به اینکه این چراغ‌ها انعطاف بالایی دارند می‌توان از آنها برای اشکال مختلف، مثلا طراحی نور به شکل L استفاده کرد. استفاده از لامپهای ال ای دی در این چراغ‌ها جدا از مصرف کم انرژی و صرفه جویی در هزینه‌ها، طیف رنگ متنوعی را نیز در اختیار طراحان نورپردازی قرار می‌دهد.

در این مقاله تلاش کردیم برای شما همراهان عزیز نفیس نور توضیح دهیم که چراغ خطی چیست و چه کاربردهایی دارد. شما کاربران عزیز می‌توانید جهت سفارش انواع چراغ خطی یا لاینی دلخواهتان همچنین استعلام قیمت بروز این محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید