مقالات تخصصی برق

آشنایی با کابل تلفن مخابراتی و کاربردهای آن

کابل تلفن مخابراتی

کابل تلفن مخابراتی چیست؟

این کابل‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین اجزا در برقراری ارتباطات دانست. این کابل‌ها از ابتدا تا به امروز با پیشرفت‌هایی همراه بوده‌اند و وظیفه دارند اطلاعات و دیتا را منتقل کنند. از رایج‌ترین نوع کابل‌های مخابراتی کابل تلفن است. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و نیاز همه انسان‌ها به استفاده از تلفن، صنعت مخابرات در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته و امکان استفاده گسترده از کابل‌های تلفن مخابراتی را به وجود آورده است. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید انواع سیم و کابل تلفن مخابراتی را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

اطلاعاتی درباره سیم تلفن و نحوه عملکرد آن:

این سیم که به آن سیم رانژه نیز گفته می‌شود از کنار هم قرارگرفتن دو رشته سیم نازک مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شود. از این سیم‌ها به منظور برقراری ارتباط بین خطوط تلفن ثابت یا آیفون‌های تعبیه شده روی درب منازل استفاده می‌شود.

سیم‌های تلفن به طور معمول از یک مرکز مخابرات به جعبه‌های بزرگی که در سطح معابر قرار دارند متصل شده و از طریق همین جعبه‌ها نیز به منزل کسانی که اشتراک خط تلفن ثابت دارند منتقل می‌گردند. به منظور برقراری ارتباطی با کیفیت همچنین تاثیر مثبت در سرعت اینترنت، لازم است که قبل از خرید درباره کیفیت سیم رانژه اطمینان حاصل کنید.

 

کابل تلفن مخابراتی چیست؟

برای خرید انواع کابل تلفن مخابراتی اینجا کلیک کنید.

مدل‌های مختلف کابل تلفن مخابراتی:

کابل‌های از جنس مس:

کابل‌های مخابراتی مسی، مغزهایی ازجنس مس داشته و در دو نوع هوایی و زمینی وجود دارند. همانطور که می‌دانید، کابل‌های مسی هوایی بیشتر در معرض نور خورشید یا بارندگی قرار می‌گیرند، بنابراین لازم است روی آنها روکشی جهت محافظت از آن قرار بگیرد تا این کابل‌ها بتوانند در برابر عوامل محیطی مقاومت کنند و دوام عمر بیشتری داشته باشند.

این روکش به جز افزایش مقاومت کابل، می‌تواند باعث کاهش انعطاف پذیری آن نیز بشود تا مناسب استفاده در محیط‌های بیرونی ساختمان‌ها باشند. این کابل‌ها تنها در رنگ مشکی تولید می‌شوند و قطر مغزی آنها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. در مقابل کابل‌های زمینی را داریم که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند قدرت خمیدگی بیشتری می‌توانند داشته باشند و از آنها در محیط‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

کابل‌های مخابراتی مسی به طور کلی به چند نوع زیر تقسیم می‌شوند:

کابل هوایی ساده: AC

کابل ایرک کانالی: CUC

کابل ژله فیلد خاکی: BFC

کابل ژله فیلد کانالی: CFC

کابل هوایی مهاردار: SSC

کابل دوبل هوایی مهاردار: DW

در مورد کابل‌های مهار دار لازم است بدانید که به منظور مقاومت بیشتر و جلوگیری از خم شدن زیاد کابل، یک سیم بکسل نیز در کنار زوج‌های به هم چسبیده قرار می‌گیرد. کابل‌های تلفن کانالی نیز به شکلی ساخته شده‌اند که می‌توان از آنها در کانال‌ها هم استفاده کرد.

در ساخت این کابل‌ها از ژله فیلد استفاده شده است تا مقاومت آن افزایش یابد. کابل تلفن مخابراتی خاکی هم روکش محافظ داشته و به همین دلیل می‌تواند مقاومت الکتریکی مناسبتری داشته باشد.

کابل تلفن مخابراتی

کابل فیبر نوری:

کابل‌های فیبر نوری از رشته‌هایی باریک از جنس سیلیکا یا همان شیشه و یا پلاستیک ساخته شده‌اند. این کابل‌ها دیتا و اطلاعات را با سرعت نسبتاً بالاترین منتقل می‌کنند. کابل‌های مخابراتی فیبر نوری بسته به نوع کاربردی که در محیط‌های مختلف می‌توانند داشته باشند، جهت استفاده در داخل و خارج ساختمان و در انواع متفاوتی (کابل فیبر نوری بیرونی و درون ساختمان) تولید می‌شوند.

کابل‌های فیبر نوری که جهت استفاده در فضای خارجی ساختمان‌ها تولید شده‌اند به طور معمول،مقاومت زیادی نسبت به آتش سوزی یا رطوبت دارند. این ویژگی باعث شده که بتوان از آنها در محیط‌های متفاوت و داخل کانال‌ها استفاده کرد. امروزه با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در تکنولوژی به وجود آمده است کابل‌های فیبر نوری را شاهد هستیم که در عین وزن بسیار کم، مقاومت بالایی دارند.

این کابل‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی از جمله هوایی، زمینی، دریایی یا حتی قرار گرفتن زیر خاک داشته باشند و به طور معمول در انواع دو یا چند حالتی در بازار موجود هستند. از ویژگی‌های مهم دیگر آنها می‌توان به تحمل دمایی در محدوده منفی ۴۰ تا مثبت ۸۰ درجه، دارای پوشش ضد جونده و همچنین تحمل رطوبت بالا اشاره کرد. کابل‌های فیبر نوری که مناسب استفاده درون محیط‌های داخلی ساختمان هستند، لازم است که از انعطاف بالاتری برخوردار باشند.

این کابل‌ها روکش مواد سمی یا هالوژن ندارند زیرا با توجه به اینکه در محیط‌های داخلی قرار می‌گیرند لازم است ایمنی آنها تضمین شده باشد. از انواع این کابل‌ها می‌توان تایت بافر، رایزر، اینترکانکت، ریبون، توزیعی و… را نام برد. این کابل‌ها لازم است به جهت از بین رفتن ارتباطات مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی داشته باشند به همین منظور در تولید آنها از مواد اولیه مقاوم در برابر آتش سوزی، استفاده می‌شود.

کاربرد کابل تلفن مخابراتی

فیبر نوری یکی از پرکاربردترین کابل‌های مخابراتی است که به منظور انتقال اطلاعات یا دیتا از آن استفاده می‌شود.

تعداد زوج کابل تلفن مخابراتی:

این کابل‌ها با توجه به نوع استفاده‌ای که دارند، می‌توانند از زوج سیم‌های مختلفی تولید شوند. نمونه‌های تک زوجی سیم‌های تلفن با نام سیم رانژه شناخته می‌شود که به منظور ارتباط دادن پورت‌های متفاوت در ترمینال کروز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کابل‌های دو زوجی هم جهت برقراری ارتباط بین پریز و تلفن استفاده می‌شود.

در نتیجه می‌توان گفت که کابل‌ تلفن مخابراتی بسته به نوع کاربرد و نیاز مخاطب از تک زوجی، دو زوجی، چهار زوجی، پنج زوجی، هشت زوجی و… تا ۲۰۰ زوجی تولید شده و در بازار موجود می‌باشد. دلیل ساخت کابل‌های تلفن به صورت زوج، کنترل اثر همشنوایی است. همشنوایی از جمله عواملی است که می‌تواند کیفیت مکالمات صوتی را کاهش داده و موجب آزار دهنده شدن آنها گردد.

رنگ بندی زوج‌های سیم در کابل تلفن مخابراتی:

آگاهی و اطلاع کامل از رنگ بندی کابل‌های مخابراتی و قوانینی که وجود دارد از مهم‌ترین مسائلی است که در استفاده از این کابل‌ها لازم است بدانید. ترتیب بهم تابیده شدن کابل‌های مخابراتی را بسته به رنگ بندی آن مشخص می‌کنند و نمی‌توان به دلخواه، رنگی را با رنگ دیگری ترکیب و در محیط استفاده کرد.

دقت به این که ترکیب بندی رنگ‌ها مطابق استاندارد باشد مزایای خیلی زیادی در زمان عیب یابی یا اتصال و استفاده از قابلیت‌های متفاوت دستگاه سانترال در محیط به همراه دارد. رنگبندی این سیم‌ها شامل پنج رنگ اصلی و پنج رنگ فرعی است. نحوه چینش آن به این صورت است که هر یک از رنگ‌های اصلی را با ترتیب خاصی کنار رنگ‌های فرعی قرار داده و پس از آن سراغ رنگ اصلی بعدی رفته و آن را نیز با رنگ فرعی بعدی ترکیب می‌کنیم.

این کار را تا زمانی که به تعداد زوج کابل مورد نظر برسیم ادامه می‌دهیم. رنگ‌های اصلی در کابل های مخابراتی سفید، مشکی، قرمز، زرد و بنفش هستند که هر کدام از این رنگ ها را باید به ترتیب با رنگ‌های فرعی شامل آبی، سبز، نارنجی، طوسی و قهوه‌ای ترکیب کرده و از ترکیب آنها در نهایت ۲۵ سیم تهیه می‌شود که جهت اتصال دستگاه سانترال به پست‌های مخابراتی استفاده می‌شوند. اصول ترکیب رنگ‌ها به این صورت است که زوج سیم اول را رنگ‌های سفید و آبی تشکیل داده زوج دوم را سفید _ نارنجی و با همین ترتیب پیش می‌رویم.

انواع کابل تلفن مخابراتی

کابل‌های تلفن مخابراتی به صورت زوجی طراحی می‌شوند و از 2 تا 200 زوج متغیر هستند.

جمع بندی:

کابل‌های تلفن مخابراتی از جمله مهم‌ترین تجهیزات برقراری ارتباط هستند که دیتا و اطلاعات را منتقل می‌کند. کابل یا سیم تلفن که به آن سینم رانژه نیز گفته می‌شود از کنار هم قرار گرفتن دو سیم نازک مسی یا آلومینیومی به منظور برقراری ارتباط بین خطوط تلفن ثابت یا آیفون‌هایی که روی در منازل استفاده می‌شود، تشکیل شده است.

از کابل‌های مسی بیشتر برای فضاهای خارج از ساختمان که در معرض نور خورشید یا باران و رطوبت قرار دارند، استفاده می‌شود. در مقابل از کابل‌های فیبر نوری با ویژگی منعطف بودن برای فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. این کابل‌ها به صورت زوج تولید می‌شوند و می‌توانند تک زوجی، دو زوجی، سه زوجی تا ۲۰۰ زوجی باشند. از دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید، رنگبندی این کابل‌ها است زیرا دقت به آن می‌تواند در زمان عیب یابی کمک زیادی باشد.

این کابل‌ها از ۵ رنگ اصلی سفید، مشکی،قرمز، زرد و ساخته شده‌اند که هر کدام از آنها به ترتیب با رنگ‌های فرعی آبی، سبز، نارنجی، طوسی و قهوه‌ای به صورت زوج در می‌آیند. شما کاربران عزیز می‌توانید به منظور خرید انواع کابل تلفن مخابراتی و استعلام قیمت بروز این محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید