مقالات تخصصی برق

روش‌های نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان:

نمای بیرونی یک ساختمان اولین عامل ایجاد جذابیت بصری و به بیان دیگر اولین عامل معرفی نوع و کیفیت ساختمان می‌باشد. بنابراین طراحی نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های مختلف علاوه بر حائز اهمیت بودن از جهت قابل دید بودن ساختمان‌ها به هنگام تاریکی در شب، موجب افزایش جذابیت نمای کلی ساختمان و ایجاد فضایی زیبا در شهر نیز می‌گردد. در طول روز به سبب وجود نور کافی و روشن بودن محیط اطراف ساختمان، نمای خارجی ساختمان‌ها قابل رویت هستند اما در شب دیگر قادر به دیدن نمای ساختمان‌ها نیستیم به همین سبب نورپردازی نمای ساختمان به روش صحیح بسیار حائز اهمیت بوده و موجب زیبایی و جذابیت بیشتر ساختمان نیز می‌گردد. در زمان‌های گذشته نورپردازی نمای ساختمان فقط در مغازه‌ها، نماهای بزرگ تجاری، فرهنگی و ساختمان‌های معروف مانند موزه‌ها و مساجد خاص بکار می‌رفت اما امروزه در دنیای مدرن و در دوره‌ای که هدف نورپردازی بجز قابل مشاهده بودن ساختمان در تاریکی شب، به جهت بخشیدن جلوه و ابهتی خاص به نما و ایجاد جذابیت بصری نیز اعمال می‌گردد از اهمیت بیشتر برخوردار است و توجه اکثر آحاد جامعه را به خود اختصاص داده است. از این رو امروزه نورپردازی نماهایی مانند تالارها، رستوران‌ها، پارک‌ها و ساختمان‌های بلند و مرتفع به مراتب بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد. با توجه به هدف و خواسته‌ی کارفرما نورپردازی نمای خارجی ساختمان به روشهای متفاوتی می‌تواند انجام شود برای مثال ممکن است تمام فضای خارجی ساختمان نورپردازی شود یا هدف فقط برجسته کردن بخشی از نما و متمایز کردن آن از سایر قسمتهای ساختمان باشد. شما کاربران گرامی نفیس نور اگر قصد آشنایی بیشتر با نورپردازی نمای بیرونی ساختمان را دارید در ادامه همراه ما باشید.

 

نورپردازی مدرن ساختمان

شما کاربران گرامی اگر برای نورپردازی نمای ساختمانتان نیاز به خرید چراغ خطی ال ای دی دارید اینجا کلیک کنید.

نکات قابل توجه در طراحی و انجام نورپردازی نمای خارجی ساختمان:

1_ شدت و رنگ نور:

اولین نکته حائز اهمیت در نورپردازی نمای خارجی ساختمان توجه به نوع رنگ و شدت نوری است که در طراحی این فضا به کار می‌رود هر دوی این موارد در مورد نورپردازی نمای ساختمان باید زیبا، مناسب و چشم نواز بوده و هماهنگ با طراحی فانتزی چشم انسان باشد نکته بسیار مهم در این امر این است که نورپردازی نما به هیچ عنوان نباید برای چشم انسان آزاردهنده باشد و باعث خودداری فرد از نگاه کردن به نمای ساختمان شود مثلاً رنگ‌هایی مانند آبی یا سفید به دلیل ملایم بودنشان جلوه ای زیبا، جذاب و چشم نواز به نمای ساختمان می‌دهند و از پرطرفدارترین رنگ‌های استفاده شده در طراحی نمای خارجی ساختمان محسوب می‌شوند.

2_ نحوه قرارگیری منبع نور:

گاهی بنا به شرایط و در مواردی خاص ممکن است منبع نوری استفاده شده در طراحی نمای خارجی ساختمان برای عموم مردم معلوم باشد اما در اکثر موارد به دلیل زیبایی ساختمان و همچنین عدم بهم ریختگی نمای آن بهتر است که این منبع نور پنهان بوده و محل قرار گیری آن برای بقیه افراد قابل تشخیص نباشد.

3_ هماهنگی متریال ساختمان با نور:

نورهایی که در طراحی نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شوند لازم است که با نوع مصالح و متریال ساختمان هماهنگ باشند. برای مثال نورپردازی نمای ساختمان‌های مرتفع و بلند باید توسط لامپ‌‍های انجام شود که قدرت پرتاب نور بالایی دارند و به بیان دیگر نور را به صورت خطی تولید می‌کنند.

4_ برجسته کردن عناصر مختلف نمای خارجی ساختمان:

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف نورپردازی نمای خارجی ساختمان، برجسته کردن عناصر یک نما نسبت به سایر بخش‌های آن است به همین جهت شناخت و ارزیابی عناصر مهم انمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است بنابراین لازم است طراح به جنبه‌های معماری ساختمان توجه داشته باشند و در صورت وجود پیش آمدگی‌هایی نظیر ستون و ایوان و… با دقت بیشتری درباره نحوه طراحی نورپردازی نما اقدام کند.

5_ سازگار بودن نورپردازی نمای ساختمان با محیط اطراف آن:

سازگاری نورپردازی نمای خارجی ساختمان با محیطی که در آن قرار دارد بسیار مهم است و عدم توجه به این موضوع موجب اغتشاش دید یا آلودگی نوری می گردد بنابراین طراح باید به دقت و توجه لازم در طراحی نما و سازگاری آن با ساختمان های مجاور داشته باشد.

6_ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات نور پردازی:

ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات نورپردازی در ساختمان‌های مختلف متفاوت است و به ارتفاع ساختمانی که در آن استفاده می‌شوند و بستگی دارد. این ارتفاع باید به نوعی محاسبه شود که دقیقا المان‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند در شب روشن و نمایان شوند.

7_فاصله قرار گرفتن تجهیزات نور پردازی نسبت به هم:

فاصله مناسب برای قرار گرفتن تجهیزات نورپردازی بسته به نوع آنها باید تعیین شود. رعایت این فاصله به شکل صحیح و اصولی خود باعث می‌شود که چراغ‌های مختلف محدوده روشنایی یکدیگر را تحت پوشش قرار دهند و در نتیجه به تعداد تجهیزات کمتری برای نورپردازی نما نیاز داشته باشیم.

 

اجرای نورپردازی مدرن نمای بیرونی ساختمان

در زمان اجرای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان توجه به شدت و رنگ نور، نحوه قرار گیری منبع نور و هماهنگی متریال ساختمان با نور از همیت بسیار بالایی برخوردار است.

روش‌های مختلف نورپردازی نمای خارجی ساختمان:

1_ نورپردازی خشن:

این روش مناسب‌ترین روش نورپردازی برای نشان دادن بافت‌های کوچک و سطوح ریز معماری در نمای ساختمان است در صورت استفاده از این روش نمی‌توان سطح گسترده و زیادی از نمای ساختمان را نشان داد و وسایل و ابزارهای نورپردازی مناسب این روش دقیقا روی همان قسمت‌های حائز اهمیتی که قرار است بیشتر مورد توجه باشند نصب می‌شوند.

2_ نورپردازی از داخل و خارج:

در این روش طراحی نورپردازی روی پنجره‌ها نرده بالکن و عناصر دیگری که روی نمای خارجی ساختمان قرار دارند انجام می‌شود این روش نور پردازی ظاهر بیرونی ساختمان را شیک جذاب و چشمگیر می‌کند بنابراین طراحی و شیوه انجام آن بسیار مهم است نکته مهم دیگر در این روش عدم استفاده از منابع نورپردازی در زیر پنجره‌ها است زیرا موجب جلب توجه بیش از حد آنها می‌گردد.

3_ نور پردازی یک دست:

به طور معمول نور پردازی نرم و یکدست از ایک نقطه در مجاورت نمای ساختمان مورد نظر انجام می‌شود در این روش می‌توان نمای ساختمان را به صورت یکدست و در سطح وسیعی روشن کرد.

4_ نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ای:

با انتخاب این روش نورپردازی نقش ماندگاری در ذهن بیننده به جا می‌گذارید. ستونها پنجره‌ها و بالکن‌ها از جمله مناطقی است که با تاکید بیشتر روی آنها یک هارمونی کلی ازنمای ساختمان به نمایش در می‌آید.

 

روش های نوین نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

روش‌های نوین نورپردازی نمای بیرونی ساختمان به چهار دسته نورپردازی خشن، نورپردازی از داخل و خارج، نورپردازی یک دست و نورپردازی تاکیدی تقسیم می‌شود.

انواع لامپ جهت استفاده در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان:

1_ لامپ زمینی یا دفنی:

از جمله پرکاربردترین لامپ‌ها برای نورپردازی نمای خارجی یا بیرونی ساختمان‌ها لامپ دفنی یا زمینی را می‌توان نام برد. این لامپ‌ها درون زمین قرار می‌گیرند و برای برجسته کردن المان‌های مختلف محیط به کار می‌روند. نور این چراغ به صورت هاله به اجسام می‌تابد و موجب ایجاد سایه روشن‌های بسیار زیبایی می‌شود. از این مدل لامپ جز برای نورپردازی نمای ساختمان برای حیاط منازل و فضاهای عمومی و حتی فضاهای داخلی نیز استفاده می‌شود. از انواع مختلف لامپ زمینی یا دفنی می‌توان لامپ‌های LED با نورهای رنگی را نام برد از این لامپ‌ها در زوایای بخش نور متفاوت استفاده می‌شود و زاویه‌های ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه را پوشش می‌دهند. همچنین می‌توان آنها را با سیستم‌های کنترل از راه دور و سیستم‌های کنترلی دیجیتال DMX مدیریت کرده و طیف وسیع و متنوعی از نورها را تولید کرد. مزیت دیگر لامپ‌های دفنی یا زمینی طول عمر بالای آنهاست به همین دلیل اجرا تعمیر و نگهداری آنها مقرون به صرفه می‌باشد و با توجه به مکان و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند در برابر نفوذ آب خمیدگی و ایجاد خش مقاوم هستند. شما کاربران گرامی برای خرید انواع چراغ دفنی می‌توانید به صفحه دسته بندی چراغ توکار زمینی فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

2_ لامپ‌های وال واشر:

نوع دیگری از پرکاربردترین انواع لامپ‌ها در زمان نورپردازی نمای ساختمان، لامپ‌های وال واشر می‌باشد که در نورپردازی دیوارهای صاف به کار می‌روند. این مدل لامپ را می‌توان از کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از لامپ‌های کوچک به وجود آورد. این لامپ‌ها نور یکنواخت تولیدی ایجاد می‌کند که در نورپردازی ساختمان‌های با ارتفاع زیاد بسیار کاربرد دارد. البته مقدار نور آنها و میزان پرتاب آن در انواع مختلف این لامپ‌ها متفاوت است و بسته به نیاز پروژه توسط طراح تعیین می‌شود جهت و زاویه تابش نور در این نوع لامپ‌ها قابل کنترل می‌باشد و به دلیل توان مصرفی یا تلف شده پایین آنها در مصرف برق نیز صرفه جویی می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این لامپ‌ها مقاومت در برابر شرایط جوی، رطوبت و ضربه را می‌توان ذکر کرد. برای خرید انواع وال واشر به صفحه دسته بندی چراغ‌های وال واشر خطی مراجعه کنید.

3_ جت لایت:

استفاده از جت لایت در نورپردازی نمای ساختمان می‌تواند به روشنی و زیبایی هر چه بیشتر نمای ساختمان شما بیفزاید. در واقع جت لابیت نوعی نورافکن پایه دار محسوب می‌شود که قابل نصب روی زمین یا هر سطح دیگری می‌باشد و نور را به صورت خطی با شتاب بالا به سمت بالای ساختمان می‌تاباند. جنس و طراحی بدنه جت لایت‌ها کاملاً مقاوم در برابر بارش شدید برف و باران، نور آفتاب، سرما و گرما و همچین خوردگی می‌باشد. بنابراین اگر برای نورپردازی نمای ساختمان خود نیاز به نور ستونی با برد زیاد دارید بدون هیچ نگرانی می‌توانید از جات لایت برای این امر استفاده کنید.

4_ لامپ‌های نور افکن یا پروژکتورها:

امروزه در پروژکتورها از لامپ‌های ال ای دی استفاده شده است به همین دلیل این لامپ‌ها می‌توانند نوردهی بیشتری نسبت به نمونه‌های قدیمی خود داشته باشند. پروژکتورها به طور معمول در فضاهای وسیع و باز که نیاز به نور زیادی دارند استفاده می‌شوند مانند نورپردازی نمای یک کاخ یا یک استادیوم ورزشی البته این پروژکتورها باید متناسب با فضایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی و استفاده شوند برای مثال در شرایطی که هدف ما تنها مورد توجه قرار دادن یک بنر تبلیغاتی است باید سراغ لامپ‌هایی به مراتب با توان بسیار کمتری نسبت به لامپ‌های استفاده شده در یک استادیوم ورزشی برویم.

5_ ریسه‌های خطی:

‏از اصلی‌ترین روش‌های نورپردازی نمای خارجی ساختمان استفاده از ریسه‌های ال ای دی نوری را می‌توان نام برد که در آنها از لامپ‌های ال ای دی استفاده شده است. این ریسه‌ها دور تا دور پنجره، نرده و بخش‌هایی دیگر ساختمان تعبیه می‌شوند. ریسه‌های نوری به دلیل تنوع زیادی که در طرح و رنگ دارند مناسب هر نوع سلیقه‌ای بوده و می‌توانند جلوه‌ای بسیار خاص و چشم نواز به نمای شما ببخشند. البته نکته مهم در استفاده از این ریسه‌ها این است که به گونه‌ای استفاده نشود که نور آنها به داخل خانه بتابد و موجب آزار ساکنین خانه شود. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید ریسه نورمخفی ال ای دی را دارید کافیست به صفحه دسته بندی ریسه نور مخفی فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

 

نورپردازی خطی نمای بیرونی یا خارجی ساختمان

برای خرید انواع ریسه نور مخفی اینجا کلیک کنید.

نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های دو یا چند طبقه:

از آنجا که ساختمانهای بلند به نسبت ساختمان‌های یک طبقه با ارتفاع کمتر در معرض دید بیشتری قرار دارند طراحی نمای خارجی آنها اهمیت ویژه‌ای داشته و لازم است حساسیت‌های بیشتری به خرج بدهیم چرا که نمای زیبای ساختمان علاوه بر ایجاد جذابیت بصری بخشیدن جلوه‌ای خاص به ساختمان سبب افزایش قیمت آن نیز می‌گردد. در طراحی مدرن امروزی برای نورپردازی نمای ساختمان‌های دو یا چند طبقه و یا ساختمان‌های مدرن‌تر (به اصطلاح دوبلکس) از دو یا چند رنگ و چند نوع مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. اینکار موجب جذابیت بیشتر نمای ساختمان می‌شود و در شب جلوه‌ای خاص و ویژه به ساختمان می‌بخشد.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان چند طبقه

نورپردازی نمای ساختمان‌های رومی یا کلاسیک:

استفاده از طراحی نمای رومی و کلاسیک این روزها به نسبت گذشته بیشتر به چشم می‌خورد و افراد زیادی علاقه‌مند به طراحی این نوع نماها برای ساختمان‌های خود هستند. از جمله ویژگی‌های طراحی این و نما استفاده از سنگ‌های قیمتی مانند سنگ تراورتن را می‌توان ذکر کرد. این نما از جمله نماهای بسیار لوکس و شیکه ساختمانی محسوب شده و علاوه بر استفاده آن در ساختمان‌های چند طبقه در ساختمان هایی به سبک ویلایی نیز کاربرد دارد. نکته حائز اهمیت در نورپردازی این نماها دقت به ریزه کاری‌های به کار برده شده در نما و تلاش برای برجسته تر کردن آنها نسبت به سایر قسمت‌های نمای ساختمان می‌باشد. برای مثال اگر طراحی نمای ساختمان به سبک رومی یا کلاسیک به صورت سقف گنبدی شکل با حاشیه‌هایی کنده کاری شده باشد بهترین نوع نورپردازی آن به گونه‌ای است که حاشیه دور گنبد به نسبت خود گنبد از نور بیشتری برخودار باشد و بیشتر در چشم باشد. این کار باعث هر چه بیشتر لوکس به نظر رسیدن ساختمان می‌گردد.

نورپردازی نمای رومی ساختمان

نورپردازی ساختمان‌های مسکونی:

در ساختمان‌های مسکونی بیشتر تأکید نورپردازی روی سواره و پیاده و دیوارهای خارجی است و در بعضی موارد به جهت نمایش حجم کلی یک ساختمان مسکونی استفاده از نورهای تاکیدی و گسترده نیز رواج دارد.

نورپردازی نمای ساختمان‌های ویلایی:

ویلاها از آن دسته ساختمان‌هایی هستند که طراحی نمای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد اغلب دارای ایده‌ها و طراحی‌های خاص و شیک می‌باشند. با توجه به کاربرد فضاهای مختلف یک ویلا نورپردازی نمای خارجی ویلا می‌تواند با ایجاد سناریوی خاص صورت بگیرد. وجود فضاهای نیمه باز مانند تراس و روف گاردن در طراحی ساختمان یک ویلا باعث می‌شود که طراحی نورپردازی ویلا نیز مبتنی بر این فضاها و و در جهت هرچه زیباتر نشان دادن فضای خارجی ویلا صورت بگیرد. نورپردازی محوطه ویلا و استخر نیست بهتر است در راستای نورپردازی ساختمان بیلا باشد و تفاوت زیادی با هم نداشته باشند بلکه همزمان با هم و نزدیک به ایده نورپردازی ساختمان ویلا صورت بگیرد. همچنین در طراحی نورپردازی لنداسکیپ یا همان محوطه‌ی ویلا لازم است به هر یک از المان‌های موجود در طراحی ویلا مانند راه پله، فضای سبز، آلاچیق‌ها و فضای نشستن از لامپ‌های مختلف با شدت نور و دمای متفاوت بهره برد.

نورپردازی نمای بیرونی باغ یا ویلا

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان اداری یا خدماتی و رفاهی:

طراحی نورپردازی نمای خارجی این ساختمان‌ها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر مشخص کردن حجم کلی فضا بر ورودی‌ها و یا خاموش و روشن بودن فضای داخلی آنها نیز اشراف داشته باشد. نکته حائز اهمیت این است که این ساختمان‌ها با توجه به کاربردی که در شهر یا فضای اطراف شهر دارند لازم است و پردازی متفاوتی نیز داشته باشند. برای مثال طراحی نورپردازی یک هتل کوهی باید به گونه‌ای باشد که ارتباط لازم را با مخاطب برقرار کند و با اختصاص رنگ‌های گوناگون به اتاق ها منظره‌ای جذاب و به دور از آلودگی نوری برای مخاطب ایجاد کند. نورپردازی ساختمان فرهنگی هنری نیز نیازمند طراحی خاصی است و به نوعی کاربرد ساختمان را به بیننده نشان می‌دهد. به عبارت دیگر استفاده از ویژگی‌های فنی و تنوع نور با توجه به فضایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متباوت است و باید در طراحی آن دقت زیادی به عمل آید. برای مثال استفاده از نورهای بنفش و زرد در طراحی نمای خانه هنرمندان اصفهان به مخاطب پیامی مبنی بر متفاوت بودن این ساختمان از دیگر ساختمان‌های آن منطقه منتقل می‌کند.

نورپردازی مدرن نمای بیرونی ساختمان اداری یا خدماتی

نور پردازی نمای برج:

برجها را می‌توان نماد و نشانه هر شهری دانست از این رو طراحی نورپردازی از نمای خارجی آنها باید توسط متخصصین مجرب و توانمند انجام شود. به دلیل اهمیت برج‌ها و تاثیری که بر نمایی کلی شهر دارند لازم است که طراحی نورپردازی آنها با استفاده از بروزترین و جدیدترین ابزار نورپردازی انجام شود و در طراحی آنها از تکنولوژز روز دنیا بهره برد. بهتر آن است که در نورپردازی نمای خارجی برج‌ها سناریوی خاص طراحی شود و یا فقط در قسمت بالایی آن نورپردازی صورت بگیرد. این کار در شهرهایی مانند سنگاپور و دبی که دارای برج‌ها و آسمان خراش‌های متعدد هستند به خوبی انجام شده است.

نورپردازی نمای بیرونی برج یا آسمان خراش

نتیجه گیری:

در این مقاله با مفهوم نورپردازی نمای بیرونی یا خارجی ساختمان و روش‌های نوین اجرای آن آشنا شدیم. همچنین دانستیم مهم‌ترین موضوعی که باید به آن در زمان طراحی ساختمان لوکس و مدرن توجه کنیم نورپردازی بیرونی است. فراموش نکنید که اگر چه هزینه‌های نورپردازی نمای بیرونی ساختمان ممکن است سنگین باشد ولی تاثیری که در زیبایی و چشم نواز شدن ساختمان شما می‌گذار غیر قابل انکار است.

چرا نورپردازی نمای بیرونی ساختمان اهمیت دارد؟

نمای بیرونی یک ساختمان اولین عامل ایجاد جذابیت بصری و به بیان دیگر اولین عامل معرفی نوع و کیفیت ساختمان می‌باشد. بنابراین طراحی نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های مختلف علاوه بر قابل دید بودن ساختمان‌ها به هنگام تاریکی در شب، موجب افزایش جذابیت نمای کلی ساختمان و ایجاد فضایی زیبا در شهر نیز می‌گردد.

در زمان نورپردازی نمای بیرونی ساختمان به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان نورپردازی نمای ساختمان باید به شدت و رنگ نور، نحوه قرار گیری منبع نور و برجسته کردن عناصر مختلف نمای ساختمان توجه کنیم.

نورپردازی نمای خارجی ساختمان به چند دسته تقسیم می‌شود؟

نورپردازی نمای ساختمان به چهار دسته نورپردازی خشن، نورپردازی از داخل و خارج، نورپردازی یکدست و نورپردازی تاکیدی تقسیم می‌شود.

پرکاربردترین وسیله برای نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

ریسه‌های نور مخفی پرکاربردترین ابزار برای نورپردازی نمای ساختمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید