مقالات تخصصی برق

محافظ برق خانگی چیست و چه تفاوتی با چندراهی برق دارد؟

محافظ و چندراهی برق خانگی چیست؟

چندراهی و محافظ برق خانگی چیست؟

با افزایش استفاده از تجهیزات الکتریکی در زندگی روزمره، بسیاری از اوقات با کمبود پریز برق برای تغذیه دستگاه‌های برقی مواجه شده‌ایم. از جمله وسایل برقی با اهمیتی که امروزه در همه اماکن مسکونی و اداری استفاده زیادی از آن می‌شود و با کمک آن می‌توان به طور همزمان از تعداد دستگاه برقی مورد نیاز استفاده کرد، چندراهی برق می‌باشد. برای مثال اگر قصد داشته باشید به طور همزمان از بلندگو، تلویزیون، گیرنده دیجیتال، ویدیو و چند وسیله برقی دیگر استفاده کنید، جدا کردن یکی از این دستگاه‌ها از پریز و وصل کردن دستگاه دیگر امکان پذیر نمی‌باشد برای همین وجود یک سیم رابط تحت عنوان دو راهی، سه‌ راهی، چهار راهی یا پنج راهی در منازل و انواع چند راهی‌های دیگر در ادارات بسیار مهم است. با توجه به زیاد شدن وسایل الکتریکی مورد نیاز در منازل و محل‌های کار و همچنین هزینه‌هایی که به منظور خرید و استفاده از آنها صرف می‌شود، یکی از مواردی که لازم است برای استفاده مطلوب و بالابردن طول عمر مفید این تجهیزات برقی استفاده شود، محافظ برق خانگی نام دارد. از محافظ برق خانگی به منظور بیشتر کردن طول عمر قطعات کامپیوتر حفاظت از یخچال و دیگر وسایل برقی در برابر اختلالات برق استفاده می‌شود. محافظ برق یا چندراهی برق از نظر عملکرد و کارکرد تفاوت‌هایی با هم دارند. شما کاربران گرامی اگر می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید و قصد خرید بهترین نمونه محافظ و چندراهی برق خانگی را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

محافظ برق خانگی

نکات قابل توجه قبل از خرید محافظ و چندراهی برق خانگی:

انتخاب محصول باتوجه به تعداد اتصالات همزمان:

قبل از آنکه قصد خرید محافظ برق خانگی و چندراهی برق داشته باشید حتماً باید تعداد وسایل و تجهیزات الکتریکی که در طول روز به صورت همزمان از آنها استفاده می‌کنید را بررسی نمایید تا بتوانید مدل و تعداد انشعاب درست را انتخاب کنید. مثلاً اگر در طول یک روز از سه وسیله به طور همزمان استفاده می‌کنید، باید یک چهار راهی داشته باشید. بررسی صحیح و دقت در انتخاب چندراهی و محافظ برق می‌تواند از ایجاد آشفتگی ظاهری سیم‌ها جلوگیری کند و فضای شلوغی را ایجاد نکند.

انتخاب طول سیم رابط مناسب:

برای خرید چندراهی و محافظ برق لازم است به طول سیم آن دقت کنید. مثلاً باید مسافت اتصال چندراهی برق را تا نزدیکترین پریز به آن با هدف استفاده از جریان برق در نظر داشته باشید و با توجه به این مسافت چند راهی را خریداری کنید.

انتخاب سیم رابط مناسب با تعداد انشعابات مورد نیاز مطابق با طراحی آنها:

شرکت‌های سازنده این وسیله‌ها، مدل‌های متفاوت را بر اساس مکان‌هایی که از چندراهی و محافظ برق استفاده می‌شود با طرح‌ها و کاربردهای گوناگون طراحی و تولید می‌کنند. مثلاً چندراهی کارگاهی ظاهر نسبتاً بزرگ‌تری در مقابل چندراهی که در منزل استفاده می‌شود دارد. بیشتر اوقات چندراهی‌هایی که در خانه استفاده می‌شوند، امکان استفاده سه وسیله الکتریکی را به طور همزمان می‌دهند این چندراهی‌ها که به آنها سه راهی نیز گفته می‌شوند ظاهری زیبا و کوچک دارند و در عوض سیم رابط‌های کارگاهی و اداری، دارای ظاهری نسبتا درشت‌تری هستند. این محصولات با طول سیم متفاوت از 1 تا 5 متر تولید می‌شوند که مصرف کننده بر اساس نیاز خود باید بهترین نمونه را از نظر طول سیم یا کابل انتخاب کند.

قابلیت خاموش و روشن کردن چند شاخه به صورت مجزا یا همزمان:

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است در زمان خرید چندراهی و محافظ برق خانگی به آن توجه شود، انتخاب روش عملکرد چندراهی با یک کلید کلی و یا کلیدی جداگانه برای هر وسیله‌ای که به آن متصل شده است، می‌باشد. اکثر اوقات کلید انتخابی برای چندراهی‌ها، کلید کلی است زیرا می‌توان در زمان پایان کار و یا ترک منزل با یک کلید تمام وسایل برقی را از جریان برق جدا کرد.

حفاظت از وسایل برقی در مقابل نوسانات جریان:

برخی از چندراهی‌های برقی، دارای یک محافظ داخلی هستند. این محافظ داخلی در واقع از یک فیوز و یک متعادل کننده جریان ساخته شده است. وظیفه متعادل کننده جریان برق این است که زمانی که شدت نوسانات برق زیاد باشد نوسانات را کنترل و جریان برق خروجی را پایدار کند و کاربرد فیوز زمانی است که نوسانات برق بالاتر از حد تحمل متعادل کننده باشد. در صورتی که این مسئله پیش بیاید فیوز می‌سوزد و جریان برق خروجی قطع می شود در نتیجه از صدمه رسیدن به تجهیزات و وسایل الکتریکی متصل به چند راهی جلوگیری می‌کند. محافظ‌های برق خانگی نیز همانطور که از اسمشان پیداست از وسایل برقی در برابر نوسانات جریان الکتریکی محافظ می‌کنند.

محافظ برق ساختمان

برای خرید انواع محافظ برق خانگی و چندراهی برق اینجا کلیک کنید.

محافظ برق خانگی چیست؟

دستگاهی است که ورودی آن برق شهری و خروجی آن نیز به دستگاه مورد نظر شما متصل است. هرگاه به هر دلیلی ولتاژ، توان یا آمپر برق دارای نوسان بیش از حد باشد که می‌تواند بر اثر رعد و برق و … رخ دهد، جریان برق را قطع کرده و به دستگاه مصرف کننده انرژی لازم جهت روشن بودن را نخواهد داد. هنگامی که دوباره جریان برق به حالت نرمال رسید، اتصال برقرار خواهد شد. برای این که بتوانید از دستگاه‌های برقی خود محافظت کنید باید بتوانید یک محافظ برق خانگی مناسب فراهم کنید. محافظ مناسب به معنی یک محافظ گران قیمت نیست. بهترین محافظ‌ها دارای بدنه‌ای هستند که در برابر آتش مقاومند. یکی از نکات مهم این است که فیوز محافظ برق به راحتی در دسترس باشد تا بتوان آن را تعویض کرد. همچنین حتماً حین خرید محافظ به گارانتی آن توجه کافی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید دستگاه‌های متفاوت نیاز به محافظ‌های متفاوتی هم دارند. اگر کودک خردسال در خانه دارید حتماً برای محافظ روپوش پلاستیکی تهیه کنید تا فرزندتان نتواند چیزی را وارد محافظ برق کند.

چندراهی برق چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که چندراهی برق چیست و یا کنکجاو باشید با این محصولات و نحوه عملکردشان بیشتر آشنا شوید. چندراهی برق درواقع یک پریز الکتریکی است که در قسمت انتهایی آن یک کابل انعطاف پذیر نصب می‌شود و اجازه می‌دهد تا چند دستگاه الکتریکی از یک سوکت الکتریکی واحد، برق و انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند. از این محصولات معمولاً زمانی استفاده می‌شود که اکثر وسایل برقی در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند و نیاز به استفاده همزمان از آنها باشد. بیشتر مدل‌های چندراهی برق یک کلید اصلی برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی تمامی دستگاه‌های متصل دارند. این ویژگی در زمان استفاده از دستگاه‌های الکتریکی ساده بسیار کار آمد و مفید هست ولی در صورتی که رایانه یا کامپیوتر را به یک چندراهی برق متصل کرده‌اید مراقب باشیدکه این کار را انجام ندهید چرا که در صورت انجام دادن این کار احتمال آسیب دیدن سیستم و فایل‌های موجود در آن وجود دارد. این محصولات در مدل‌های مختلف با طول کابل متفاوت تولید می‌شوند که در فروشگاه اینترنتی نفیس نور سعی شده است بهترین نمونه‌ها با قیمت مناسب و ارزان برای خرید راحت و آسان شما عزیزان موجود شود. شما همراهان عزیز در صورتی که قصد خرید مدل‌های مختلف این محصولات را دارید به صفحه دسته بندی چندراهی برق و محافظ ولتاژ فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

 

خرید چندراهی و محافظ برق خانگی

محافظ برق خانگی به منظور محافظت از دستگاه‌های برقی در برابر نوسانات جریان الکتریکی استفاده می‌شود ولی چندراهی برق اجازه می‌دهد تا چند دستگاه الکتریکی از یک سوکت واحد، برق و انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

سه راهی محافظ دار با سه راهی معمولی چه تفاوتی دارد؟

چندراهی برق وسیله‌ای است که چند پورت دارد و می‌تواند تعدادی دستگاه برقی را به صورت همزمان تغذیه کند ولی از سه راهی محافظ دار جهت حفاظت از وسایل برقی در برابر اختلالات و نوسانات برق استفاده می‌شود. سه راهی‌های محافظ دار در انواع و مدل‌های مختلف وجود دارند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد. از آنجا که کارکرد سه راهی برق محافظ دار مثل مدل معمولی آن است، بنابراین سه راهی برق محافظ دار یکی از انواع چندراهی برق محسوب می‌شود. سه راهی برق محافظ دار از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات برق محافظت می‌کند اما مدل معمولی آن تنها تعداد پریز و انشعابات برقی را به منظور استفاده همزمان از چند وسیله برقی بیشتر می‌کند و هیچ محافظتی از وسایل برقی توسط این سه راهی انجام نمی‌شود. سه راهی‌ها فقط به یک پریز برق روی دیوار وصل می‌شوند و توانایی راه اندازی چند وسیله برقی به صورت همزمان را دارند. این سه راهی‌ها ممکن است کلیدی با هدف قطع و وصل شدن برق داشته باشند ولی این کلید به هیچ عنوان به معنای محافظت از وسایل برقی نیست و وصل شدن این وسایل به سه راهی معمولی مانند وصل کردن آنها به یک کلید برق معمولی روی دیوار است. در داخل سه راهی برق محافظ دار، یک نوع سیستم الکتریکی تعبیه شده است که از نوسانات و ولتاژ بالا جلوگیری می‌کند و وسایل برقی را در مقابل خرابی و از کار افتادگی محافظت می‌کند. به همین دلیل استفاده از این سه راهی مناسبتر است زیرا در صورت استفاده از آن هم کارکرد سه راهی را دارید و هم از وسایل بقیه شما در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌شود.

مقایسه سه راهی برق محافظ دار با سه راهی برق معمولی از لحاظ قیمت:

سه راهی برق محافظ دار نسبتاً گرانتر از سه راهی برق معمولی است اما جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل گران قیمت الکتریکی مانند تلویزیون، سینما خانگی، کامپیوتر و دیگر وسایل، قطعاً هزینه بیشتری در مقایسه با گرانی یک سه راهی برق محافظ دارد. البته باید بدانید که همیشه نمی‌توان از سه راهی محافظ دار به جای سه راهی معمولی استفاده کرد زیرا بعضی از محافظ‌های برق خانگی با هدف اتصال و محافظت از یک وسیله به خصوص طراحی شده‌اند و تنها یک جای پریز دارند. در این صورت نمی‌توانید از آنها به عنوان چند راهی برق استفاده کنید.

 

محافظ برق خانگی و تفاوت آن با چندراهی برق

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع محافظ برق خانگی کافیست به صفحه دسته بندی محافظ برق فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

روش تشخیص سه راهی برق معمولی از مدل محافظ دار آن:

این دو نوع سه راهی از لحاظ شکل ظاهری و نحوه بسته‌بندی مشابه یکدیگر هستند و به طور معمول در انتخاب آنها ممکن است اشتباه رخ دهد. برای همین بهتر است که در زمان خرید به کلمه محافظ دقت کنید. همچنین لازم است توجه کنید که به طور معمول روی بسته بندی سه راهی برق محافظ دار اعدادی نوشته شده است این اعداد مقدار جذب انرژی این سه راهی را نشان می‌دهد. مثلاً برای حفاظت از وسایل الکتریکی کوچک مانند گوشی موبایل، پرینتر، مودم و غیره محافظ‌هایی با رتبه بندی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ استفاده می‌شود. برای محافظت از وسایل نسبتاً بزرگتر مانند سینما‌ی خانگی، لپ تاپ و… بهتر است از محافظ‌هایی با عدد ۲۰۰۰ استفاده شوند و برای وسایل بزرگتر نیز درجه محافظت باید بیشتر از ۲۰۰۰ باشد. روش دیگری که برای تشخیص محافظ برق خانگی از چند راهی‌های برق معمولی استفاده می‌شود دقت به این موضوع است که محافظ‌ها سه لامپ و گاهی اوقات هم یک لامپ خیلی کوچک دارند که زمانی که آنها را به پریز برق وصل می‌کنید روشن می‌شود. این مسئله به معنی سالم بودن محافظ برقی است. برای اینکه بدانید از هر محافظ برق خانگی برای چه دستگاهی استفاده کنید باید درجه محافظت دستگاه را که بیشتر اوقات در پشت آن یا روی قوطی محافظ نوشته شده است پیدا کنید و بر اساس نکاتی که در بالا ذکر شد برای دستگاه، محافظ برق مناسب تهیه کنید. نکته مهم دیگری که لازم است بدانید این است که اگر محافظ خیلی قدیمی باشد ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد و نیاز به تعویض آن داشته باشید. برای مثال، محافظی که لامپ آن زمان اتصال به برق روشن نمی‌شود را می توان تنها به عنوان یک چندراهی برق استفاده کرد و هیچ گونه عملکرد محافظتی ندارد. بعضی از محافظ‌های برقی بازار، قیمت خیلی بالایی دارند دلیل آن هم این است که این محافظ‌ها را هم می‌توان به چندین وسیله گوناگون متصل کرد و هم می‌توانند انرژی الکتریکی را ذخیره کنند. این محافظ‌ها از وسایل الکتریکی در زمان قطع ناگهانی برق محافظت می‌کنند. اگر کار شما به گونه‌ای است که باید دائماً با کامپیوتر یا لپ‌تاپ کار کنید قطعاً قطع نشدن برق خیلی برای شما اهمیت دارد بنابراین بهتر است از این نوع محافظ‌ها استفاده کنید. انواع استابلایزر جریان برق بهترین محصولات برای این کاربرد هستند. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید انواع استابلایزر را دارید کافیست به صفحه دسته بندی استابلایزر فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

روش تعویض کلید روشن و خاموش محافظ و چندراهی برق:

کلید روشن و خاموش محافظ برق خانگی و چندراهی برق می‌تواند به هر دلیلی دچار خرابی شود. مثلاً متداول‌ترین دلیلی که کلید خراب می‌شود، جریان کشی بیش از حد از آن است یعنی به طور همزمان از چند دستگاه الکتریکی مثلاً بخاری برقی، دستگاه جوش برق، یخچال، تلویزیون و… استفاده کنیم که این کار سبب ذوب شدن بدن پلاستیکی و یا خال زدن پلاتین‌ها می‌شود. در این زمان لازم است که کلید عوض شود و با نوع سالم جایگزین شود. برای تعویض ابتدا باید کاور را باز کرده و محافظ اتصالات سیم را از پایه‌های کلید جدا کنید. بعد از آن با جمع کردن پایه‌های نگهدارنده کلید آن را از سمت دیگر خارج و کلید سالم را جایگزین کنید. در آخر باید دو رشته سیم ورودی برق را به پایه‌های کناری کلید لحیم کرده و از دو پایه وسط برای خروج برق استفاده کنید.

 

محافظ برق خانگی چیست؟

سه راهی برق معمولی و نمونه محافظ دار آن از نظر ظاهری بسیار مشابه هم هستند و برخی از افراد آنها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند در صورتی که از نظر عملکرد و کارایی با یکدیگر متفاوت هستند.

جمع ‌بندی:

امروزه با افزایش استفاده از وسایل الکتریکی نیاز به وسیله‌ای که امکان استفاده از چند وسیله برقی را به طور همزمان برای ما فراهم کند، داریم. به این وسیله چندراهی برق گفته می‌شود که در طرح‌ها و با کاربردهای گوناگون تولید می‌شود. برای تهیه و خرید چندراهی برق مناسب لازم است به تعداد اتصالات آن به صورت همزمان، طول سیم رابط، سیم رابط مناسب با تعداد انشعابات مورد، نیاز قابلیت خاموش و روشن کردن چند شاخه به صورت همزمان یا جدا از هم و حفاظت از وسایل الکتریکی توجه شود. محافظ برق خانگی یکی از انواع چندراهی برق است که از وسایل الکتریکی شما در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌کند. محافظ برق خانگی نسبت به چندراهی برق، قیمت نسبتاً بالاتری دارد اما از آنجا که از وسایل گرانقیمت الکتریکی در برابر خرابی محافظت می‌کند، این اختلاف قیمت چندان به چشم نمی‌آید. سه راهی برق محافظ دار را می‌توان از روی کلمه محافظ یا اعدادی که روی بسته‌ بندی آن برای نشان دادن مقدار جذب انرژی درج شده است تشخیص داد. همچنین سه راهی محافظ دار دارای یک یا سه لامپ است که در صورت اتصال به پریز برق این لامپ‌های کوچک روشن می‌شوند. این مسئله نشان دهنده سالم بودن محافظ است در صورتی که لامپ‌ها روشن نشوند هیچ‌گونه محافظتی از دستگاه شما انجام نمی‌شود و از این سه راهی محافظ دار تنها می‌توان به منظور یک چندراهی استفاده کرد. بنابراین برای تهیه‌ی یک سه راهی محافظ دار باید به نکانتی که ذکر شد توجه داشته باشید. شما کاربران عزیز برای خرید انواع محافظ برق خانگی و چندراهی برق، همچنین استعلام قیمت بروز این محصولات می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید