مقالات تخصصی برق

کنتور برق چگونه کار میکند؟

کنتور برق چگونه کار میکند؟

کنتور برق، کنتور انرژی یا کیلووات ساعت دستگاهی است که میزان انرژی الکتریکی مصرف شده توسط یک محل سکونت، یک کسب و کار یا یک دستگاه برقی را اندازه گیری می کند. در این متن قصد داریم شما کاربران گرامی را با کنتورهای برق بیشتر آشنا کنیم و بررسی کنیم که کنتور برق چگونه کار میکند.

کنتور برق یا انرژی سنج کل توان مصرف شده را در یک بازه زمانی اندازه گیری می کند. شرکت های برق از کنتورهای الکتریکی نصب شده در محل مشتریان برای مقاصد صورتحساب و نظارت استفاده می کنند.

آنها معمولاً در واحدهای صورتحساب کالیبره می شوند که رایج ترین آنها کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) است. آنها معمولاً یک بار در هر دوره صورتحساب خوانده می شوند.

هنگامی که صرفه جویی در انرژی در دوره های خاص مورد نظر باشد، برخی از مترها ممکن است تقاضا را اندازه گیری کنند، حداکثر استفاده از توان را در برخی بازه ها اندازه‌گیری «زمان روز» اجازه می‌دهد تا نرخ‌های برق را در طول روز تغییر دهید، تا میزان مصرف را در دوره‌های اوج پرهزینه و دوره‌های کم‌هزینه کم‌هزینه ثبت کنید. همچنین در برخی مناطق کنتورها دارای رله هایی برای کاهش بار پاسخ به تقاضا در دوره های اوج بار هستند.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

تاریخچه کنتور برق:

با گسترش استفاده تجاری از انرژی الکتریکی در دهه 1880، به‌جای صدور صورت‌حساب برای تعداد ثابت لامپ در ماه، نیاز به یک کنتور انرژی الکتریکی، مشابه کنتورهای گاز موجود در آن زمان، برای صورت‌حساب مناسب مشتریان ضروری شد.کنتور DC شارژ را در آمپر ساعت اندازه گیری می کند.

از آنجایی که ولتاژ منبع تغذیه باید بطور قابل ملاحظه ای ثابت بماند، قرائت کنتور متناسب با انرژی واقعی مصرف شده بود. به عنوان مثال، اگر یک کنتور ثبت کند که 100 آمپر ساعت در یک منبع 200 ولتی مصرف شده است، آنگاه 20 کیلووات ساعت انرژی تامین شده است.

بسیاری از انواع تجربی کنتور توسعه داده شد. توماس ادیسون در ابتدا روی یک کنتور الکترومکانیکی جریان مستقیم (DC) با یک رجیستر قرائت مستقیم کار کرد، اما در عوض یک سیستم اندازه گیری الکتروشیمیایی را توسعه داد که از یک سلول الکترولیتی برای کل مصرف جریان استفاده می کرد.

در فواصل زمانی متناوب بشقاب ها برداشته و وزن می شد و مشتری صورتحساب می گرفت. متر یا کنتور الکتروشیمیایی برای خواندن کار فشرده ای بود و به خوبی مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت.

یک نوع اولیه از متر یا کنتور برق الکتروشیمیایی مورد استفاده در بریتانیا، “Reason” متر بود. این شامل یک ساختار شیشه ای عمودی با یک مخزن جیوه در بالای متر بود. همانطور که جریان از منبع تغذیه می شد، عمل الکتروشیمیایی جیوه را به پایین ستون منتقل کرد. مانند تمام DC مترهای دیگر، ساعت آمپر را ثبت می کرد. هنگامی که حوضچه جیوه تمام شد، کنتور به یک مدار باز تبدیل شد.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

بنابراین لازم بود که مصرف کننده برای تامین برق بیشتر هزینه کند، در نتیجه، نماینده تامین کننده قفل کنتور را از محل نصب آن باز می کند و آن را معکوس می کند تا جیوه را به مخزن و منبع تغذیه بازگرداند.

در عمل، مصرف‌کننده نماینده شرکت عرضه‌کننده را قبل از اتمام عرضه وارد می‌کند و فقط هزینه شارژ مصرف‌شده را که از روی ترازو خوانده می‌شود، پرداخت می‌کند. سپس عامل با معکوس کردن متر، آن را به صفر می رساند.

در سال 1885 فرانتی یک متر موتور جیوه با رجیستر مشابه کنتورهای گاز ارائه کرد. این مزیت را داشت که مصرف کننده می توانست به راحتی کنتور را بخواند و مصرف را تأیید کند. اولین متر دقیق و ثبت کننده مصرف برق یک کنتور DC توسط دکتر هرمان آرون بود که آن را در سال 1883 به ثبت رساند. دستگاه سنج آرون کل شارژ مصرف شده را در طول زمان ثبت کرد و آن را روی یک سری صفحه ساعت نشان داد.

اولین نمونه از کیلووات ساعت AC که بر اساس پتنت اوتو بلاتی مجارستانی تولید شد و به نام او نامگذاری شد توسط شرکت Ganz Works در نمایشگاه فرانکفورت در پاییز 1889 ارائه شد و اولین کیلووات ساعت القایی قبلاً به بازار عرضه شده بود. توسط کارخانه در پایان همان سال.

اینها اولین وات-ساعت مترهای جریان متناوب بودند که با نام بلاتی متر شناخته می شدند. کنتورهای AC کیلووات ساعتی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس همان اصل اختراع اصلی بلاتی عمل می کنند.

همچنین در حدود سال 1889، الیهو تامسون از شرکت جنرال الکتریک آمریکا یک وات متر ضبط (وات ساعت متر) را بر اساس یک موتور کموتاتور بدون آهن توسعه داد. این متر بر معایب نوع الکتروشیمیایی غلبه کرد و می توانست بر روی جریان متناوب یا مستقیم کار کند.

در سال 1894، الیور شالنبرگر از شرکت الکتریک وستینگهاوس، اصل القایی را که قبلاً فقط در آمپر ساعت متر AC استفاده می شد، برای تولید یک وات-ساعت به شکل الکترومکانیکی مدرن، با استفاده از یک دیسک القایی که سرعت چرخش آن متناسب با توان ساخته شده بود، اعمال کرد.

در مدار متر Bláthy شبیه به متر شالنبرگر و تامسون بود که آنها موتور متر دو فاز هستند. اگرچه متر القایی فقط بر روی جریان متناوب کار می کرد، اما کموتاتور ظریف و مشکل ساز طرح تامسون را حذف کرد. شالنبرگر بیمار شد و نتوانست طرح اولیه بزرگ و سنگین خود را اصلاح کند، اگرچه یک نسخه چند فازی را نیز توسعه داد.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

واحدهای کنتور برق:

رایج ترین واحد اندازه گیری بر روی کنتور برق، کیلووات ساعت است که برابر با مقدار انرژی مصرف شده توسط یک بار یک کیلووات در مدت یک ساعت یا 3600000 ژول است.

برخی از شرکت های برق به جای آن از مگاژول SI استفاده می کنند. تقاضا معمولاً بر حسب وات اندازه گیری می شود، اما به طور متوسط ​​در یک دوره، اغلب یک ربع یا نیم ساعت محاسبه می شود.

توان راکتیو با “هزاران ولت آمپر ساعت راکتیو” (kvarh) اندازه گیری می شود. طبق قرارداد، یک بار “لگ” یا القایی، مانند یک موتور، توان راکتیو مثبت خواهد داشت. یک بار “پیشرو” یا خازنی، توان راکتیو منفی خواهد داشت. ولت آمپر تمام توان عبوری از یک شبکه توزیع اعم از راکتیو و واقعی را اندازه گیری می کند. این برابر است با حاصل ضرب ریشه میانگین مربع ولت و آمپر است.

اعوجاج جریان الکتریکی توسط بارها به روش های مختلفی اندازه گیری می شود. ضریب توان نسبت توان مقاومتی (یا واقعی) به ولت آمپر است. یک بار خازنی دارای ضریب توان پیشرو است و یک بار القایی دارای ضریب توان تاخیری است.

یک بار صرفاً مقاومتی (مانند لامپ رشته ای، بخاری یا کتری) ضریب توان 1 را نشان می دهد. هارمونیک های جریان معیاری برای اعوجاج شکل موج هستند. به عنوان مثال، بارهای الکترونیکی مانند منابع تغذیه کامپیوتر، جریان خود را در اوج ولتاژ می کشند تا عناصر ذخیره داخلی خود را پر کنند.

این می تواند منجر به افت ولتاژ قابل توجهی در نزدیکی پیک ولتاژ تغذیه شود که به صورت مسطح شدن شکل موج ولتاژ نشان می دهد. این مسطح شدن باعث ایجاد هارمونیک های عجیب و غریب می شود که در صورت تجاوز از حد مشخص مجاز نیستند، زیرا نه تنها هدر می روند، بلکه ممکن است در عملکرد سایر تجهیزات اختلال ایجاد کنند.

انتشار هارمونیک طبق قانون در اتحادیه اروپا و سایر کشورها در محدوده های مشخص شده قرار می گیرد.

علاوه بر اندازه گیری بر اساس میزان انرژی مصرفی، انواع دیگری از اندازه گیری نیز موجود است. مترهایی که میزان بار مصرفی (کولن) را اندازه می‌گرفتند که به نام آمپر ساعت‌متر شناخته می‌شدند، در روزهای اولیه برق‌رسانی استفاده می‌شدند.

اینها به ثابت ماندن ولتاژ تغذیه برای اندازه‌گیری دقیق مصرف انرژی وابسته بودند، که در اکثر منابع یک شرایط محتمل نبود. رایج ترین کاربرد در رابطه با کنتورهای ویژه برای نظارت بر وضعیت شارژ / دشارژ باتری های بزرگ بود.

برخی از مترها فقط مدت زمان جریان بار را اندازه گیری می کردند، بدون اینکه اندازه ولتاژ یا جریان اندازه گیری شود. اینها فقط برای کاربردهای بار ثابت مناسب هستند و امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

روش کار کنتور برق:

کنتورهای برق با اندازه گیری مداوم ولتاژ لحظه ای (ولت) و جریان (آمپر) برای تولید انرژی مورد استفاده (به ژول، کیلووات ساعت و غیره) کار می کنند.

کنتورهای خدمات کوچکتر (مانند مشتریان کوچک مسکونی) را می توان مستقیماً بین منبع و مشتری به صورت خطی متصل کرد. برای بارهای بزرگتر، بیش از حدود 200 آمپر بار، از ترانسفورماتورهای جریان استفاده می شود تا کنتور در جایی غیر از خط لوله های سرویس قرار گیرد.

کنتورها به دو دسته اصلی الکترومکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند.

کنتورهای آنالوگ یا مکانیکی:

رایج‌ترین نوع کنتور برق، وات‌ساعت‌ساعت الکترومکانیکی است.

در یک منبع AC تک فاز، متر القایی الکترومکانیکی از طریق القای الکترومغناطیسی با شمارش دورهای یک دیسک فلزی غیر مغناطیسی، اما رسانای الکتریکی، که برای چرخش با سرعتی متناسب با توان عبوری از کنتور ساخته شده است، کار می‌کند.

بنابراین تعداد دورها متناسب با مصرف انرژی است. سیم پیچ ولتاژ مقدار کمی و نسبتاً ثابت برق مصرف می کند، معمولاً حدود 2 وات که روی کنتور ثبت نمی شود. سیم پیچ جریان به طور مشابه مقدار کمی از توان را به نسبت مربع جریانی که از آن عبور می کند مصرف می کند، معمولاً تا چند وات در بار کامل که روی متر ثبت می شود.

دیسک توسط دو مجموعه سیم پیچ القایی عمل می کند که در واقع یک موتور القایی خطی دو فاز را تشکیل می دهند. یک سیم پیچ به گونه ای متصل می شود که شار مغناطیسی متناسب با ولتاژ و دیگری شار مغناطیسی متناسب با جریان تولید می کند. میدان سیم پیچ ولتاژ به دلیل ماهیت القایی سیم پیچ 90 درجه تاخیر دارد و با استفاده از سیم پیچ تاخیری کالیبره می شود.

این امر باعث ایجاد جریان های گردابی در دیسک می شود و اثر آن به گونه ای است که نیرویی متناسب با حاصلضرب جریان لحظه ای و ولتاژ لحظه ای به دیسک وارد می شود. یک آهنربای دائمی به عنوان یک ترمز جریان گردابی عمل می کند و نیروی مخالفی را متناسب با سرعت چرخش دیسک اعمال می کند.

تعادل بین این دو نیروی متضاد منجر به چرخش دیسک با سرعتی متناسب با توان یا نرخ مصرف انرژی می شود. دیسک مکانیزم ثبتی را به حرکت در می آورد که مانند کیلومترشمار در ماشین، دورها را می شمارد تا کل انرژی مصرف شده را اندازه گیری کند.

پیکربندی فازهای مختلف از سیم پیچ های ولتاژ و جریان اضافی استفاده می کند.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

دیسک توسط یک اسپیندل پشتیبانی می شود که دارای چرخ دنده کرمی است که رجیستر را به حرکت در می آورد. رجیستر یک سری صفحه است که مقدار انرژی مصرف شده را ثبت می کند. شماره‌گیرها ممکن است از نوع سیکلومتر باشند، صفحه‌نمایش کیلومترشمار مانند که به راحتی قابل خواندن است، جایی که برای هر صفحه یک رقم از طریق پنجره‌ای در روبروی متر نشان داده می‌شود، یا از نوع اشاره‌گری که نشانگر هر رقم را نشان می‌دهد. با نوع نشانگر شماره گیری، نشانگرهای مجاور به دلیل مکانیزم چرخ دنده معمولاً در جهت مخالف می چرخند.

مقدار انرژی نشان داده شده توسط یک دور دیسک با نماد Kh نشان داده می شود که بر حسب واحد وات-ساعت در هر دور داده می شود. مقدار 7.2 معمولا دیده می شود. با استفاده از مقدار K می توان مصرف برق آنها را در هر زمان معین با زمان بندی دیسک با کرونومتر تعیین کرد.

به عنوان مثال، اگر Kh = 7.2 مانند بالا، و یک دور در 14.4 ثانیه صورت گرفته باشد، قدرت 1800 وات است. از این روش می توان برای تعیین میزان مصرف برق وسایل خانگی با روشن کردن تک تک آنها استفاده کرد.

اکثر کنتورهای برق خانگی باید به صورت دستی خوانده شوند، چه توسط نماینده شرکت برق و چه توسط مشتری. در جایی که مشتری کنتور را می خواند، قرائت ممکن است از طریق تلفن، پست یا از طریق اینترنت به شرکت برق ارائه شود. شرکت برق معمولاً حداقل سالیانه نیاز به بازدید نماینده شرکت برای تأیید قرائت های ارائه شده توسط مشتری و بررسی ایمنی اولیه کنتور دارد.

در یک متر القایی، خزش پدیده ای است که می تواند بر دقت تأثیر منفی بگذارد، که زمانی رخ می دهد که دیسک کنتور به طور مداوم با پتانسیل اعمال شده بچرخد و پایانه های بار مدار باز شوند. آزمایش خطای ناشی از خزش، تست خزش نامیده می شود.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتورهای برق دیجیتال:

کنتورهای الکترونیکی انرژی مصرف شده را روی نمایشگر LCD یا LED نمایش می دهند و برخی نیز می توانند خوانش ها را به مکان های دورافتاده منتقل کنند. علاوه بر اندازه‌گیری انرژی مصرفی، کنتورهای الکترونیکی می‌توانند پارامترهای دیگری از بار و عرضه مانند نرخ لحظه‌ای و حداکثر مصرف، ولتاژ، ضریب توان و توان راکتیو مصرفی و غیره را نیز ثبت کنند. به عنوان مثال، ثبت میزان مصرف انرژی در ساعات اوج بار و غیر اوج مصرف.

این متر دارای یک منبع تغذیه، یک موتور اندازه گیری، یک موتور پردازش و ارتباط (یعنی میکروکنترلر) و ماژول های اضافی دیگر مانند ساعت واقعی (RTC)، نمایشگر کریستال مایع، پورت ها/ماژول های ارتباطی مادون قرمز.

به موتور اندازه گیری ورودی های ولتاژ و جریان داده می شود و دارای یک مرجع ولتاژ، نمونه بردارها و کوانتیزرها و به دنبال آن یک بخش تبدیل آنالوگ به دیجیتال است تا معادل های دیجیتالی تمام ورودی ها را بدست آورد. سپس این ورودی ها با استفاده از یک پردازنده سیگنال دیجیتال برای محاسبه پارامترهای اندازه گیری مختلف پردازش می شوند.

بزرگترین منبع خطاهای طولانی مدت در کنتور رانش در پری آمپ و به دنبال آن دقت مرجع ولتاژ است. هر دوی اینها با دما نیز متفاوت هستند و زمانی که متر در فضای باز هستند به شدت تغییر می کنند. مشخص کردن و جبران آنها بخش عمده ای از طراحی متر است.

بخش پردازش و ارتباطات مسئولیت محاسبه مقادیر مختلف مشتق شده از مقادیر دیجیتال تولید شده توسط موتور اندازه گیری را دارد. این نیز مسئولیت برقراری ارتباط با استفاده از پروتکل های مختلف و رابط با سایر ماژول های افزونه متصل به آن را دارد.

RTC و سایر ماژول های الحاقی به عنوان برده به بخش پردازش و ارتباطات برای عملکردهای مختلف ورودی/خروجی متصل می شوند. در یک متر مدرن، بیشتر اگر نه همه اینها در داخل ریزپردازنده اجرا می شود، مانند RTC، کنترل کننده LCD، سنسور دما، حافظه و مبدل های آنالوگ به دیجیتال.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

روش های ارتباطی:

قرائت کنتور از راه دور یک مثال عملی از تله متری است. این کار باعث صرفه جویی در هزینه یک متر خوان انسانی و اشتباهات ناشی از آن می شود، اما امکان اندازه گیری بیشتر و تهیه از راه دور را نیز فراهم می کند. بسیاری از کنتورهای هوشمند اکنون دارای یک سوئیچ برای قطع یا بازیابی سرویس هستند.

از لحاظ تاریخی، کنتورهای چرخشی می توانستند اطلاعات اندازه گیری شده خود را از راه دور با استفاده از یک جفت کنتاکت الکتریکی متصل به خط KYZ گزارش دهند.

رابط KYZ یک تماس فرم C است که از متر تهیه می شود. در رابط KYZ، سیم‌های Y و Z کنتاکت‌های سوئیچ هستند که برای مقدار انرژی اندازه‌گیری شده به K کوتاه می‌شوند. هنگامی که یکی از مخاطبین بسته می شود، مخاطب دیگر برای ارائه امنیت دقت شمارش باز می شود.

هر تغییر حالت تماس یک پالس در نظر گرفته می شود. فرکانس پالس ها نیاز به توان را نشان می دهد. تعداد پالس ها نشان دهنده انرژی اندازه گیری شده است.

رله KYZ پالس تولید می کند. اصطلاح KYZ به نام‌های تماس اشاره دارد: K برای مشترک، Y برای Normally Open و Z برای Normally Closed. هنگامی که در یک کنتور الکتریکی گنجانده می شود، رله با هر چرخش کامل یا نیمی از دیسک متر تغییر حالت می دهد. به هر تغییر حالت “نبض” می گویند. هنگام اتصال به تجهیزات خارجی، میزان استفاده (کیلووات) و همچنین کل مصرف (کیلووات ساعت) را می توان از روی نرخ و تعداد پالس ها تعیین کرد.

خروجی‌های KYZ از لحاظ تاریخی به «رله‌های توتالایزر» متصل می‌شدند که یک «توتالایزر» را تغذیه می‌کردند، به طوری که بسیاری از مترها را می‌توان به طور همزمان در یک مکان خواند.

خروجی‌های KYZ همچنین روش کلاسیک اتصال کنتورهای برق به کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی، تهویه مطبوع یا سایر سیستم‌های کنترل هستند. برخی از کنتورهای مدرن یک بسته شدن تماسی را نیز ارائه می‌کنند که وقتی کنتور تقاضای نزدیک به تعرفه برق بالاتر را تشخیص می‌دهد، هشدار می‌دهد تا مدیریت سمت تقاضا را بهبود بخشد.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

برخی از کنتورها دارای کلکتور باز یا خروجی LED IR هستند که پالس های 32-100 میلی ثانیه را برای هر مقدار اندازه گیری شده انرژی الکتریکی، معمولاً 1000-10000 پالس در هر کیلووات ساعت می دهد. خروجی به حداکثر 27 ولت DC و 27 میلی آمپر DC محدود شده است. این خروجی های S0 معمولاً از استاندارد DIN 43864 پیروی می کنند.

بسیاری از مترهایی که برای خواندن نیمه خودکار طراحی شده اند دارای یک پورت سریال هستند که توسط LED مادون قرمز از طریق صفحه نمایش سنج ارتباط برقرار می کند. در برخی از ساختمان های چند واحدی، از پروتکل مشابهی استفاده می شود، اما در یک باس سیمی از یک حلقه جریان سریال برای اتصال تمام کنتورها به یک دوشاخه استفاده می شود. دوشاخه اغلب در نزدیکی نقطه ای است که به راحتی قابل دسترسی است.

در اتحادیه اروپا، رایج ترین پروتکل و مادون قرمز “FLAG” است، که یک زیرمجموعه ساده از حالت C از استاندارد IEC 61107 است. در ایالات متحده و کانادا، پروتکل مادون قرمز مورد علاقه ANSI C12.18 است. برخی از کنتورهای صنعتی از پروتکلی برای کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (Modbus یا DNP3) استفاده می کنند.

یکی از پروتکل های پیشنهادی برای این منظور DLMS/COSEM است که می تواند روی هر رسانه ای از جمله پورت های سریال کار کند. داده ها را می توان توسط Zigbee، Wi-Fi، خطوط تلفن یا از طریق خود خطوط برق منتقل کرد. برخی از مترها را می توان از طریق اینترنت خواند. سایر پروتکل های مدرن تر نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، مانند OSGP (پروتکل شبکه هوشمند باز).

کنتورهای الکترونیکی اکنون از رادیو کم مصرف، GSM، GPRS، بلوتوث، IrDA و همچنین پیوند سیمی RS-485 استفاده می کنند. مترها می‌توانند کل پروفایل‌های استفاده را با مُهر زمانی ذخیره کرده و با کلیک یک دکمه آن‌ها را پخش کنند. خوانش های تقاضای ذخیره شده با پروفایل ها به طور دقیق نیازهای بار مشتری را نشان می دهد. این داده‌های نمایه بار در شرکت‌های برق برای مقاصد صورت‌حساب و برنامه‌ریزی پردازش می‌شوند.

AMR (خوانش کنتور خودکار) و RMR (خوانش کنتور از راه دور) سیستم های مختلفی را توصیف می کنند که امکان بررسی کنتورها از راه دور را بدون نیاز به ارسال کنتور خوان فراهم می کند. یک کنتور الکترونیکی می تواند قرائت های خود را از طریق خط تلفن یا رادیو به دفتر صورتحساب مرکزی ارسال کند.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

تعرفه چندگانه:

خرده فروشان برق ممکن است بخواهند در زمان های مختلف روز تعرفه های متفاوتی را از مشتریان دریافت کنند تا هزینه های تولید و انتقال را بهتر منعکس کنند. از آنجایی که معمولاً ذخیره مقادیر قابل توجهی برق در یک دوره کم تقاضا برای استفاده در دوره تقاضای بالا مقرون به صرفه نیست، هزینه ها بسته به زمان روز به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

ظرفیت تولید کم هزینه (بار پایه) مانند هسته ای می تواند ساعت ها طول بکشد تا شروع شود، به این معنی که در زمان تقاضای کم، مازاد تولید می شود، در حالی که ظرفیت تولید پر هزینه اما انعطاف پذیر (مانند توربین های گاز) باید برای پاسخگویی در یک لحظه در دسترس باشد. ذخیره چرخشی به اوج تقاضا، شاید برای چند دقیقه در روز استفاده شود، که بسیار گران است.

برخی از متر تعرفه های چندگانه برای مقادیر مختلف تقاضا از تعرفه های متفاوتی استفاده می کنند. اینها معمولاً کنتورهای صنعتی هستند.

کنتورهای با نرخ متغیر داخلی معمولاً دو تا سه تعرفه (“کم باری”، “میان باری” و “پر باری”) را مجاز می‌کنند و در چنین تاسیساتی ممکن است از یک کلید زمان الکترومکانیکی ساده استفاده شود. از لحاظ تاریخی، اینها اغلب همراه با بخاری های ذخیره سازی الکتریکی یا سیستم های ذخیره آب گرم مورد استفاده قرار می گرفته اند.

تعرفه های چندگانه توسط مترهای زمان استفاده (TOU) که ​​دارای یک سوئیچ زمان هستند یا به آن متصل هستند و دارای چندین رجیستر هستند، آسان تر میشوند.

جابه‌جایی بین تعرفه‌ها ممکن است از طریق کنترل ریپل یا از طریق یک سوئیچ فعال رادیویی اتفاق بیفتد. در اصل، یک سوئیچ زمان مهر و موم شده نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما برای دستیابی به برق ارزان تر در برابر دستکاری آسیب پذیرتر است.

کنتورهای هوشمند:

کنتورهای هوشمند یک قدم فراتر از AMR ساده (خواندن کنتور خودکار) هستند. آنها عملکردهای اضافی از جمله خواندن در زمان واقعی یا نزدیک به زمان واقعی، اعلان قطع برق و نظارت بر کیفیت برق را ارائه می دهند. آنها به آژانس های تعیین قیمت اجازه می دهند تا قیمت های مختلفی را برای مصرف بر اساس زمان روز و فصل معرفی کنند.

نوع دیگری از کنتورهای هوشمند از نظارت بر بار غیر نفوذی استفاده می کند تا به طور خودکار تعداد و نوع وسایل موجود در یک خانه، میزان مصرف انرژی و زمان مصرف را تعیین کند. این کنتور توسط شرکت های برق برای بررسی مصرف انرژی استفاده می شود. نیازی به قرار دادن تایمر روی تمام وسایل خانه برای تعیین میزان مصرف انرژی را از بین می برد.

کنتور برق چگونه کار میکند

کنتور برق چگونه کار میکند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید