مقالات تخصصی برق

استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK) چیست؟

استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK) چیست؟

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل بررسی کنیم که استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK) چیست و چه کاربردی دارد. امروزه چراغ های ال ای دی به طور گسترده ای در زندگی روزمره ما استفاده می شود. با این وجود در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، پارکینگ، انبار، زمین تنیس یا تولید، چراغ‌های LED به دلیل مقرون به صرفه بودن و صرفه‌جویی در مصرف انرژی انتخاب می‌شوند.

به جز مزایای چراغ های LED، ما باید به کیفیت و مقاومت در برابر ضربه آنها نیز اهمیت می دهیم. چراغ ها باید الزامات مختلفی را در کاربردهای مختلف برآورده کنند تا ایمنی هم برای محیط زیست و هم برای افراد تضمین شود. برای برخی مکان‌ها مانند زمین فوتبال، خیابان، کنار جاده و استادیوم ورزشی، مهم است که اطمینان حاصل شود که چراغ‌ها می‌توانند به درستی کار کنند، حتی اگر به دلیل درجات خاصی از ضربه توپ و اشیاء دیگر آسیب ببینند یا شکسته باشند بازهم به فعالیت خود ادامه دهند. در غیر این صورت، مردم صدمه می بینند یا در تاریکی فرو می روند. بنابراین، یک کد IK برای نشان دادن محافظت در برابر سایش و پارگی مکانیکی وجود دارد.

IK Code چیست؟

IK Code برای سطح حفاظت در برابر ضربه های مکانیکی خارجی برای محفظه های تجهیزات الکتریکی اعمال می شود. این فقط برای محفظه هایی با الزامات ویژه برای سطح حفاظت در برابر ضربه مکانیکی خارجی اعمال می شود.
کد IK در ابتدا در استاندارد اروپایی BS EN 50102 تعریف شد. این کد در سال 2002 به عنوان یک استاندارد بین المللی پذیرفته شد. این استاندارد به EN 62262 تغییر نام داد.

قبل از ظهور کد IK، گهگاه یک عدد سوم به IP مرتبط اضافه می شد کد حفاظت از ورود، برای نشان دادن سطح حفاظت در برابر ضربه به عنوان مثال IP66(9). اما این سیستم غیر استاندارد بود، بنابراین یک استاندارد توسعه ظاهر می شود که از دو کد عددی جداگانه برای طبقه بندی مقاومت در برابر ضربه محفظه استفاده می کرد.

استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK) چیست؟

الزامات آزمون برای مقاومت در برابر ضربه مکانیکی کد IK به شرح زیر است:

    • آزمایش باید در دما و فشار هوای مورد نیاز انجام شود.
    • کلاس حفاظت برای کل محوطه اعمال می شود. به جز مواردی که در استاندارد محصول مربوطه مشخص شده باشد، محفظه باید برای تمام آزمایشات تمیز، نو و کامل باشد.
    • آزمایش باید با چراغ‌های کاملاً مونتاژ و نصب شده انجام شود.
    • لامپ نباید در طول آزمایش روشن شود و هیچ نیازی به پیش تصفیه برای نمونه های آزمایشی وجود ندارد.
    • اگر نصب لامپ ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد، آزمایش باید در محل نصب چراغ روشنایی انجام شود.
    • در صورتی که به دلیل ساختار چراغ، آزمایش ضربه انجام نشود، می توان از یک چراغ مخصوص برای تکمیل آزمایش استفاده کرد. با این حال، لامپ نباید به گونه ای جایگزین شود که ویژگی های مقاومت مکانیکی آن را تضعیف کند.

رتبه بندی IK

رتبه بندی  IK از دو عدد به نام های IK01، IK02، IK03، IK04، IK05، IK06، IK07، IK08، IK09 و IK10 تشکیل شده است. هرچه این عدد بیشتر باشد، محافظت بهتر است. ژول واحد انرژی است که برای اندازه گیری انرژی آزمایش استفاده می شود.
کد IK با سه چکش مختلف آزمایش می شود – چکش آونگی، چکش فنری و چکش سقوط آزاد. نوع چکش باید با توجه به نوع تنش انتخاب شود. چکش فنری برای آزمایش ضربه از IK01 تا IK06 استفاده می شود، در حالی که چکش سقوط آزاد ضربه از IK07 به IK10 را آزمایش می کند.

چکش آونگ برای آزمایش کل محدوده قابل استفاده است. اگر به سطح حفاظتی بالاتر از IK10 رسید، کد IK 10+ است. صرف نظر از اثر انرژی اضافی، استاندارد توصیه یک مقدار 50 J (ژول) است. اعداد کد IK نشان دهنده ارزش انرژی ضد برخورد است. جدول زیر رابطه بین کد IK و طبقه بندی حفاظت ضربه را نشان میدهد.

کاربرد IK Code:

حالا ما می دانیم کد IK چیست و آزمایش آن را انجام می دهیم، سپس در مورد نحوه انتخاب وسایل با کد IK مناسب برای برنامه خود صحبت می کنیم. اول از همه، انتخاب وسایل به مکان ها بستگی دارد. همان کد IK. ممکن است به وسایلی با درجه IK بالا برای اتاق خواب نیاز نداشته باشید زیرا احتمال تاثیر شدید آن وجود ندارد. اما برای زمین های خیابانی، فوتبال و تنیس، چراغ هایی با کد IK بالا برای محافظت از چراغ ها در برابر ضربه های پیش بینی نشده ضروری است. وسایل بیرونی با گرد و غبار، آب، دمای بسیار بالا یا پایین، برخورد و غیره روبرو هستند. آنها باید حتی در بدترین محیط نیز عملکرد خود را حفظ کنند. بنابراین، انتخاب وسایل با درجه IK مناسب برای مکان شما مهم است.
به طور کلی، لامپ های با کد IK بالاتر از IK08 می توانند بیشتر ضربه های مکانیکی را تحمل کنند و چراغ های دارای رتبه IK10 دارای بالاترین حفاظت هستند.

استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید