مقالات تخصصی برق

صرفه جویی در مصرف برق

صرفه جویی در مصرف برق:

در اصل صرفه جویی در انرژی، استفاده از انرژی کمتر به منظور کاهش هزینه ها و کاهش اثرات زیست محیطی است. این می تواند به معنای استفاده کمتر از برق، گاز یا هر شکل دیگری از انرژی باشد که از آب و برق خود دریافت می کنید و هزینه آن را پرداخت می کنید. با منابع انرژی محدود موجود در سیاره ما، حفظ فعال انرژی در صورت امکان به صورت جداگانه و برای سیستم های انرژی بزرگتر ما مفید است. راه های ساده زیادی وجود دارد که می توانید در خانه صرفه جویی کنید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در حالی که صرفه جویی در انرژی عبارت است از تلاش برای استفاده کمتر از انرژی به دلایل هزینه و زیست محیطی، بهره وری انرژی به معنای استفاده از محصولات خاصی است که برای مصرف انرژی کمتر طراحی شده اند. این دو مفهوم ذاتا مشابه هستند اما روش های متفاوتی را شامل می شوند. نمونه هایی از صرفه جویی در انرژی شامل استفاده از وسایل هوشمند و لامپ های کم مصرف در خانه شما است. در این متن تلاش کرده ایم ساده ترین روش های صرفه جویی در مصرف برق را بررسی کنیم.

15 راه برای صرفه جویی در انرژی و برق در خانه:

در اینجا 15 راه برای شروع صرفه جویی در انرژی وجود دارد:

  1. رفتارهای روزمره خود را تنظیم کنید.
  2. لامپ های خود را تعویض کنید.
  3. از نوارهای برق هوشمند استفاده کنید.
  4. یک ترموستات قابل برنامه ریزی نصب کنید.
  5. از وسایل کم مصرف استفاده کنید.
  6. کاهش هزینه های گرمایش آب
  7. نصب پنجره های کم مصرف
  8. سیستم HVAC خود را ارتقا دهید.
  9. خانه خود را آب و هوا کنید.
  10. خانه خود را عایق بندی کنید.
  11. لباس های خود را در آب سرد بشویید.
  12. فیلترهای هوای خود را تعویض کنید.
  13. به جای اجاق گاز از مایکروویو استفاده کنید.
  14. از نور طبیعی استفاده کنید.
  15. متناسب با آب و هوای داخل و خارج لباس بپوشید.
15 راه صرفه جویی در مصرف برق

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

1. رفتارهای روزمره خود را تنظیم کنید:

برای کاهش مصرف انرژی در خانه و افزایش صرفه جویی در انرژی، لزوماً نیازی به بیرون رفتن و خرید محصولات کم مصرف ندارید. صرفه جویی در انرژی می تواند به سادگی خاموش کردن چراغ ها یا لوازم خانگی در زمانی که به آنها نیاز ندارید باشد. همچنین می‌توانید با انجام دستی کارهای خانگی مانند خشک کردن لباس‌ها به جای گذاشتن آنها در خشک‌کن یا شستن ظروف با دست، کمتر از وسایل پر انرژی استفاده کنید.

تنظیمات رفتاری که بیشترین پتانسیل را برای صرفه جویی در مصرف برق دارند، کاهش گرمای ترموستات شما در زمستان و استفاده کمتر از تهویه مطبوع در تابستان است. هزینه‌های گرمایش و سرمایش تقریباً نیمی از صورت‌حساب‌های متوسط ​​آب و برق یک خانه را تشکیل می‌دهند، بنابراین این کاهش در شدت و دفعات گرمایش و سرمایش بیشترین صرفه‌جویی را به همراه دارد. ابزارهایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها بفهمید بیشتر برق شما در خانه شما کجا می رود و کدام لوازم برقی روزانه بیشترین مصرف را دارند.

2. لامپ های خود را تعویض کنید:

لامپ‌های رشته‌ای سنتی مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند و باید بیشتر از لامپ‌های کارآمد انرژی جایگزین شوند. لامپ های رشته ای هالوژن، لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) و لامپ های دیود ساطع کننده نور (LED) از 25 تا 80 درصد برق کمتری مصرف می کنند و 3 تا 25 برابر بیشتر از لامپ های سنتی عمر می کنند. اگرچه لامپ‌های کم مصرف در بازار گران‌تر هستند، اما مصرف انرژی کارآمد و طول عمر بیشتر آنها به این معنی است که در دراز مدت هزینه کمتری دارند.

3. از محافظهای برق هوشمند استفاده کنید:

“بارهای فانتوم” یا الکتریسیته ای که توسط وسایل الکترونیکی هنگام خاموش شدن یا در حالت آماده به کار استفاده می شود، منبع اصلی اتلاف انرژی است. در واقع، تخمین زده می شود که 75 درصد از انرژی مورد استفاده برای برق رسانی به وسایل الکترونیکی خانگی هنگام خاموش شدن آنها مصرف می شود که می تواند تا 200 دلار در سال برای شما هزینه داشته باشد. محافظهای برق هوشمند که به عنوان نوارهای برق پیشرفته نیز شناخته می شوند، با قطع برق وسایل الکترونیکی در زمانی که استفاده نمی شوند، مشکل بارهای فانتوم را از بین می برند. نوارهای برق هوشمند را می توان طوری تنظیم کرد که در زمان تعیین شده، در یک دوره عدم فعالیت، از طریق سوئیچ های راه دور یا بر اساس وضعیت یک دستگاه “مستر” خاموش شوند.

4. یک ترموستات قابل برنامه ریزی یا هوشمند نصب کنید:

یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی را می‌توان طوری تنظیم کرد که در مواقعی که خواب هستید یا دور هستید، گرمایش و سرمایش را به‌طور خودکار خاموش یا کاهش دهد. هنگامی که یک ترموستات قابل برنامه ریزی نصب می کنید، بدون ارتقاء سیستم HVAC، مصرف انرژی بیهوده ناشی از گرمایش و سرمایش را حذف می کنید. ترموستات های قابل برنامه ریزی در مدل های مختلفی عرضه می شوند که می توانند متناسب با برنامه هفتگی شما تنظیم شوند. ویژگی‌های اضافی ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی می‌تواند شامل نشانگرهایی برای زمان تعویض فیلتر هوا یا مشکلات سیستم HVAC باشد که کارایی سیستم گرمایش و سرمایش شما را نیز بهبود می‌بخشد.

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

5. لوازم برقی کم مصرف بخرید:

به طور متوسط، لوازم خانگی تقریباً 13 درصد از کل مصرف انرژی خانگی را تشکیل می دهند. هنگام خرید لوازم خانگی، باید به دو عدد توجه کنید: قیمت اولیه خرید و هزینه عملیاتی سالانه. اگرچه لوازم برقی کارآمد ممکن است قیمت‌های خرید اولیه بالاتری داشته باشند، هزینه‌های عملیاتی آن‌ها اغلب 9 تا 25 درصد کمتر از مدل‌های معمولی است.

هنگام خرید یک دستگاه کم مصرف، باید به دنبال لوازمی باشید که دارای برچسب انرژی هستند، که تضمینی است که دستگاه در حین استفاده و در حالت آماده به کار نسبت به مدل های استاندارد انرژی کمتری مصرف می کند. صرفه جویی در انرژی بر اساس دستگاه خاص متفاوت است. به عنوان مثال، لباسشویی های دارای گواهینامه ENERGY STAR 25٪ انرژی کمتر و 45٪ آب کمتر از نمونه های معمولی مصرف می کنند، در حالی که یخچال های ENERGY STAR فقط 9٪ انرژی کمتری مصرف می کنند.

6. هزینه های گرمایش آب خود را کاهش دهید:

گرمایش آب سهم عمده ای در مصرف کل انرژی شما دارد. به غیر از خرید یک آبگرمکن کم مصرف، سه روش برای کاهش هزینه های گرمایش آب وجود دارد: میتوانید به سادگی از آب گرم کمتری استفاده کنید، ترموستات آبگرمکن خود را کم کنید، یا آبگرمکن خود را عایق بندی کنید و شش فوت اول آب گرم و گرم شود. اگر قصد دارید آبگرمکن خود را با یک مدل کارآمد جایگزین کنید، باید دو عامل را در نظر داشته باشید: نوع آبگرمکنی که نیاز شما را برآورده می کند و نوع سوختی که مصرف می کند. به عنوان مثال، آبگرمکن‌های بدون مخزن در مصرف انرژی کارآمد هستند، اما برای خانواده‌های پرجمعیت نیز انتخاب نامناسبی هستند، زیرا نمی‌توانند چندین بار و به طور همزمان از آب گرم استفاده کنند. آبگرمکن های کارآمد می توانند بین 8 تا 300 درصد انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن های ذخیره سازی معمولی داشته باشند.

7. پنجره های دوجداره نصب کنید:

پنجره ها منبع قابل توجهی برای اتلاف انرژی هستند – آنها می توانند 10-25٪ از کل صورتحساب گرمایش شما را اضافه کنند. برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق پنجره های خود، می توانید به جای آن پنجره های تک جداره را با محصولات دو جداره جایگزین کنید. برای خانه‌های مناطق سردتر، پنجره‌های پر از گاز با پوشش‌های «low-e» می‌توانند هزینه‌های گرمایشی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. علاوه بر این، پنجره های طوفانی داخلی یا خارجی می توانند اتلاف گرمای غیر ضروری را 10 تا 20 درصد کاهش دهند. اگر منطقه شما مکرراً رویدادهای شدید آب و هوایی را تجربه می کند، باید پنجره های طوفانی را در نظر بگیرید.

در آب و هوای گرم تر، افزایش گرما از طریق پنجره ها ممکن است مشکل ساز باشد. علاوه بر به حداقل رساندن اتلاف گرما، روکش‌های کم ee روی پنجره‌ها می‌توانند با انعکاس نور بیشتر و کاهش میزان انرژی حرارتی وارد شده به خانه، افزایش گرما را کاهش دهند. بسته به محل زندگی شما، پنجره های ENERGY STAR می توانند سالانه 1 میلیون تومان در قبوض آب و برق شما صرفه جویی کنند. سایه‌های پنجره، کرکره‌ها، پرده‌ها و سایبان‌ها نیز می‌توانند یک لایه عایق اضافی بین دمای خانه و دمای بیرون ایجاد کنند که منجر به صرفه‌جویی بیشتر در انرژی می‌شود.

8. سیستم HVAC خود را ارتقا دهید:

یک سیستم HVAC از تجهیزات گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع تشکیل شده است. گرمایش به تنهایی مسئول بیش از 40 درصد مصرف انرژی خانه است. تهویه مطبوع نقش مهمی در قبض انرژی ندارد به طور متوسط، تنها شش درصد از کل مصرف انرژی خانه شما را تشکیل می دهد. واحدهای تهویه مطبوع مرکزی ENERGY STAR هشت درصد کارآمدتر از مدل های معمولی هستند. سیستم‌های تهویه مطبوع معمولاً با سیستم‌های گرمایش ادغام می‌شوند، به این معنی که شما باید کوره و تهویه مطبوع جدید خود را همزمان خریداری کنید تا مطمئن شوید که تهویه مطبوع با حداکثر بازده انرژی خود کار می‌کند. کارآمدترین راه برای ارتقای سیستم تهویه مطبوع خانه، نصب پمپ های حرارتی منبع هوا است. برای گرم کردن و خنک کردن خانه، یک پمپ حرارتی گرما را از مکانی به مکان دیگر منتقل میکند. در نتیجه، پمپ های حرارتی منبع هوا، انرژی را بسیار موثرتر از سایر فناوری ها مصرف می کنند و می توانند به گرمایش و سرمایش کمک کنند. در بسیاری از موارد، آنها یک ارتقاء سیستم انرژی خانه هوشمند را ارائه می دهند که هزینه و انرژی کارآمدی دارد.

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

9. خانه خود را آب بندی کنید:

هوازدگی، یا آب بندی نشت هوا در اطراف خانه شما، راه بسیار خوبی برای کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش است. رایج ترین منابع نشت هوا در خانه شما دریچه ها، پنجره ها و درها هستند. برای جلوگیری از این نشتی ها، باید اطمینان حاصل کنید که بین دیوار و دریچه، پنجره یا چارچوب در، شکاف یا منافذی وجود ندارد. برای مهر و موم کردن نشتی هوا بین اجسام ثابت، مانند دیوار و قاب پنجره، می توانید درزبندی را اعمال کنید. برای شکاف‌های بین اجسام متحرک، مانند پنجره‌ها و درها، می‌توانید از آب‌وهوا استفاده کنید. آب‌بندی و درزبندی هوا روش‌های ساده آب‌بندی هوا هستند که معمولاً در کمتر از یک سال بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهند. نشت هوا همچنین می تواند از طریق سوراخ های دیوار، کف و سقف از لوله کشی، کانال کشی یا سیم کشی برق رخ دهد.

نشت هوا از خانه شما اغلب از داخل خانه به اتاق زیر شیروانی شما از طریق دهانه های کوچک است. هوای گرم چه از طریق کانال ها، وسایل روشنایی یا دریچه اتاق زیر شیروانی باشد، هوای گرم از طریق سوراخ های کوچک خارج می شود. از آنجایی که جریان طبیعی گرما از مناطق گرمتر به مناطق سردتر است، اگر اتاق زیر شیروانی شما به اندازه کافی عایق نشده باشد، این منافذ کوچک می توانند هزینه گرمایش شما را حتی بیشتر کنند. برای صرفه جویی کامل از هوازدگی، باید خانه خود را کاملاً عایق بندی کنید.

10. خانه خود را عایق بندی کنید:

عایق بندی از طریق حفظ گرما در طول زمستان و دور نگه داشتن گرما از خانه شما در تابستان نقش کلیدی در کاهش قبوض آب و برق شما دارد. سطح توصیه شده مقاومت حرارتی یا “R-value” برای عایق شما بستگی به محل زندگی شما دارد. در آب و هوای گرم تر، مقدار R توصیه شده بسیار کمتر از ساختمان هایی است که در مناطق سردتر مانند شمال شرقی واقع شده اند.

سطح عایق کاری که باید نصب کنید به مساحت خانه شما بستگی دارد. اتاق زیر شیروانی، دیوارها، کف، زیرزمین و فضای خزنده شما پنج قسمت اصلی هستند که باید در آن ها عایق اضافه کنید.

11. لباس های خود را با آب سرد بشویید:

شستن لباس ها یک کار ضروری و بخشی از روال هفتگی اکثر ایرانی ها است. همچنین یک ماده انرژی بر است، به خصوص اگر از آب گرم استفاده می کنید. در واقع، بیشترین انرژی مصرف شده در فرآیند شستشوی لباس صرف گرم کردن آب می شود. استفاده از آب سرد نیز مزایای اقتصادی زیادی دارد، به طوری که مصرف کنندگان به طور بالقوه می توانند با کاهش دمای آب شستشوی خود تا 15 درجه، بیش از 500 هزار تومان در سال صرفه جویی کنند. حتی گزارش هایی وجود دارد که شستن در آب سرد می تواند طول عمر لباس های شما را بدون آسیب رساندن به گرما افزایش دهد.

12. فیلترهای هوای خود را تعویض کنید:

بسیاری از دستگاه‌ها در خانه شما از فیلترها استفاده می‌کنند، از جمله سیستم HVAC. این سیستم ها اغلب با یادآوری نمایش داده می شوند تا فیلترها را به طور مرتب تعویض کنند. انجام این کار نه تنها به شما کمک می کند تا از تعمیرات پرهزینه تهویه مطبوع خود جلوگیری کنید، بلکه می تواند در هزینه نیز صرفه جویی کند. در واقع، وزارت انرژی گزارشی منتشر کرد که می‌گوید تعویض منظم فیلترهای کثیف می‌تواند مصرف انرژی خانگی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. این به این دلیل است که فیلترهای تمیز کارآمدتر هستند و فشار کمتری به سیستم شما وارد می کنند.

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

13. به جای اجاق گاز از مایکروویو استفاده کنید:

در کنار سایر کارهای خانه، گرم کردن مجدد غذا یک فرآیند ضروری و همچنین مالیات بر انرژی است. بسته به ترجیح شما، اجاق گاز ممکن است طعم غذا را کمی بهتر حفظ کند. با این حال، مستقل از طعم، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مایکروویو انرژی کارآمدتری دارد. ماهیت اجاق گاز آن را مستعد از دست دادن انرژی می کند. یک مایکروویو، در حالی که از الکتریسیته زیادی استفاده می کند، برای مدت زمان کمی از انفجارهای نسبتاً کوتاهی انرژی استفاده می کند.

14. از نور طبیعی استفاده کنید:

نورپردازی مقدار قابل توجهی از هزینه های انرژی را به خود اختصاص می دهد و استفاده از نور خورشید یک راه بصری برای کاهش مصرف انرژی است. اگر می توانید بهتر است به جای شرق و غرب پنجره های شمالی و جنوبی داشته باشید. این اجازه می دهد تا نور بیشتری که گرما تولید می کند و نور خشن را در زمستان محدود می کند. در حالی که پنجره‌های رو به شرق و غرب به نور مستقیم خورشید اجازه می‌دهند، اما در ورود گرما موثر نیستند.

15. متناسب با هوای داخل و خارج لباس بپوشید:

در حالی که ممکن است به نظر بدیهی باشد که هنگام سرد شدن زمستان در بیرون بسته بندی کنید، انجام این کار در داخل نیز می تواند به صرفه جویی در هزینه های گرمایش شما کمک کند. اگر با پوشیدن لباس های بیشتر در داخل خانه گرم می مانید، سیستم گرمایشی شما نیازی به کار سختی ندارد. این به شما امکان می دهد در هزینه های خود صرفه جویی کنید و انرژی کمتری مصرف کنید.

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

15 راه صرفه جویی در مصرف برق

دیدگاهتان را بنویسید