مقالات تخصصی برق

چگونه نورپردازی آشپزخانه را انجام دهیم؟

چگونه نورپردازی آشپزخانه را انجام دهیم؟

آشپزخانه قلب خانه است. فرقی نمی‌کند یک شب هفته در این محل در کنار خانواده باشید یا در جمع همه کسانی که می‌شناسید، بدون توجه به مناسبت، ناگزیر در این فضا جمع شوید نورپردازی این محل اهمیت بسیار زیادی دارد. با این راهنما، ما به شما میگویم چگونه نورپردازی آشپزخانه را انجام بدهید.

این فضا بدن و روح ما را تغذیه می کند و سبک شخصی ما را به شیوه خود منعکس می کند. بنابراین جای تعجب نیست که آشپزخانه در بالای لیست کارهایی که باید انجام دهید، در زمان به روز رسانی خانه یا بازسازی عمده قرار گیرد.

به عنوان یک فضای فنی برای پخت و پز و یک فضای جوی برای سرگرمی، نور و کنترل روشنایی در آشپزخانه بسیار مهم است و ترکیب نور مناسب با بهره گیری از نورپردازی دانلایت، آویزهای برجسته جزیره، LEDهای زیر کابینتی تضمین می کند که نتیجه نورپردازی آشپزخانه شما عالی باشد. در این متن، ما شما را در مورد بهترین وسایل روشنایی آشپزخانه مدرن راهنمایی خواهیم کرد.

سه نوع نورپردازی که باید درباره آنها بدانید: محیطی، وظیفه ای و تاکیدی

1. محیطی: این منبع اصلی روشنایی عمومی است، چه علاوه بر نور طبیعی و چه برای پرکردن کمبود آن. برای راحتی و ایمنی با ترکیبی از لوستر (اما نه محدود به) لوستر، چراغ‌های آویز، روشنایی فرورفته و پایه‌های فلاش مانت، تا حد امکان به طور یکنواخت از سقف بیرون بیاورید.

2. وظیفه ای: در حالی که نور محیط به ما امکان می دهد در آشپزخانه حرکت کنیم، اغلب در مناطقی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، سایه ها باقی می ماند. با کمک نورپردازی کار، سطوح کار و کابینت به درستی روشن می شوند تا بتوانید با خیال راحت غذاها را تهیه کنید، دستور العمل ها را بخوانید و به راحتی مواد را در قفسه ببینید. گزینه های معمول روشنایی کار آشپزخانه شامل چراغ های نواری و چراغ های پوک است.

3. تاکیدی: چراغ های خطی، چراغ های کابینت و هر نور دیگری که ویژگی های کلیدی و عناصر مورد علاقه را برجسته می کند وسایل اجرای نورپردازی تاکیدی هستند. نورهای تاکیدی نیز ممکن است به نور محیطی و وظیفه ای نیز بپیوندند.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

بر فراز جزیره: نورپردازی وظیفه ای یا نورپردازی محیطی

بسته به این که آیا جزیره شما دارای یک اجاق گاز/فضای کاری یکپارچه است یا بیشتر برای استراحت است، باید بر این اساس روشنایی را اجرا کنید.

برای جزایر کار محور (آماده سازی غذا، خواندن دستور غذا) از ترکیبی از نورهای کم نور و آویزان استفاده کنید. اما برای جزایر پاتوق محیطی (مانند صندلی های پیشخوان)، چیزی به سادگی آویزهای کوچک انجام می شود: آویزها باید حداقل 30 تا 32 اینچ از هم فاصله داشته باشند و 30 تا 36 اینچ بالاتر از جزیره قرار گیرند و حداقل 6 اینچ از لبه آن فاصله داشته باشد.

گزینه اول: آویز. وقتی صحبت از نصب آویزها می شود، به عنوان یک قاعده کلی، مجموعه ای از دو چراغ آویز نصب شده روی یک جزیره آشپزخانه باید حداقل 30 اینچ از مرکز جزیره فاصله داشته باشد و بین کانتر و پایین آویز 30 تا 32 اینچ باشد. مجموعه ای از سه چراغ آویز باید به همان اندازه بالا باشد، به طور مساوی از هم فاصله داشته باشد و حداقل شش اینچ از لبه جزیره فاصله داشته باشد.

گزینه دوم: روشنایی خطی

چراغ های خطی در آشپزخانه هایی با سقف های بلندتر به خوبی کار می کنند و می توانند حداقل 40 اینچ بالای کانتر آویزان شوند.

گزینه سوم: روشنایی مسیر

اگر در جابجایی برق در سقف با مشکل مواجه هستید، سیستم ریل یا مونوریل می تواند راه حل باشد. ترفند اینجا این است که مطمئن شوید نورها تابش بیش از حد ایجاد نمی کنند. به جای نورافکن های باریک از چراغ هایی با پرتوهای باز استفاده کنید تا نور مانند یک گالری هنری نباشد.

روشنایی زیر کابینت: برای نورپردازی وظیفه ای و تاکیدی
میز آشپزخانه یک سطح کار است. سایه ضعیفی که در آن مهارت های چاقویی خود را تمرین می کنید می تواند ناخوشایند و کاملاً خطرناک باشد. نورپردازی زیر کابینت یک افزونه فانتزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، حتی اگر سبک آشپزخانه سنتی باشد. در واقع نورپردازی زیر کابینت عملکرد و محیط آشپزخانه را تا حد زیادی بهبود می بخشد. مجموعه گسترده‌ای از سیستم‌ها و وسایل را می‌توان به کابینت‌های موجود اضافه کرد، همچنین کیت‌های ریلی کاملاً سفارشی که روشنایی و پریزهای برق را در یک بک اسپلش بدون درز ادغام می‌کنند.

چراغ های نواری: همه کاره و عالی برای روشن کردن فضای داخلی کابینت، به خصوص کابینت های کم ارتفاع که به سختی نور محیط را دریافت می کنند. چراغ های نواری LED نیز در زیر کابینت برای روشنایی کامل فضاهای پیشخوان استفاده می شود.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

10 نکته مهم نورپردازی آشپزخانه:

طراحی نورپردازی آشپزخانه چیزی فراتر از انتخاب وسایل نورپردازی زیبا است که با دکوراسیون شما مطابقت دارند. مطمئناً، شما می خواهید ظاهری منسجم داشته باشد که لمس تزئینی عالی را به فضای شما اضافه کند.

اما کارایی نورپردازی در آشپزخانه اهمیت ویژه ای دارد. با تمام فعالیت‌هایی که در آشپزخانه اتفاق می‌افتد، شما نیاز به نور مناسب دارید. قرار دادن چراغ ها به درستی و استفاده از انواع چراغ های مناسب تضمین می کند که آشپزخانه ای روشن و کاربردی بدون گوشه های تاریک یا میزهای سایه دار داشته باشید.

از این 10 نکته برای برنامه ریزی روشنایی آشپزخانه خود استفاده کنید.

1. نور طبیعی را به حداکثر برسانید:
قبل از اینکه در مورد روشنایی مکمل فکر کنید، منابع نور طبیعی آشپزخانه خود را در نظر بگیرید. برخی از آشپزخانه‌ها پنجره‌های بسیار کمی دارند، به این معنی که باید به شدت به روشنایی مکمل تکیه کنید.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که پنجره دارید، به این فکر کنید که چگونه می توانید نور را تا حد امکان وارد کنید. اگر در حال بازسازی آشپزخانه خود هستید، یک درب بیرونی جامد در آشپزخانه را با درب های شیشه ای تعویض کنید.

پوشش پنجره شما نیز در میزان نور وارد شده به آشپزخانه شما نقش دارد. برای به حداکثر رساندن نور، پوشش های سبک پنجره را انتخاب کنید.

2. لایه روشنایی تکمیلی:
همانطور که به طرح نور تکمیلی خود می روید، به صورت لایه ای فکر کنید. تنها استفاده از نورهای سربار عمومی، نقاط تاریک زیادی را در طرح نورپردازی آشپزخانه شما باقی می گذارد.

نور لایه ای شامل نور محیطی، وظیفه ای و تاکیدی است. هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می کند. انواع نور باید با هم کار کنند. این رویکرد باعث کاهش سایه ها در سراسر فضا می شود. همچنین به طراحی روشنایی عمق می بخشد تا آشپزخانه شما عالی به نظر برسد.

3. بر روی Task Lighting تمرکز کنید:
روشنایی کار در آشپزخانه مهم است. این نور روشن و متمرکز است که در مناطق کاری خاص می گذرد.

مکان های متداول برای روشنایی کار عبارتند از:

سینک ها
اجاق ها
مناطق آماده سازی غذا
جزایر
یک راه آسان برای ترکیب نورپردازی کار نصب نورپردازی زیر کابینت است. نور یکنواخت و روشن را روی میزهای شما می تاباند، بنابراین همیشه نور کافی دارید. اگر هود دارید، یکی را با نور داخلی روشن انتخاب کنید تا سطوح آشپزی شما را روشن کند. وسایل آویز نیز می توانند روشنایی کار را فراهم کنند. آویزها باید به اندازه کافی پایین آویزان شوند تا سطح را به خوبی روشن کنند و در عین حال به اندازه کافی بلند باشند تا در مسیر قرار نگیرند. محدوده ایده آل 30 تا 36 اینچ بالاتر از سطح است.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

4. روشنایی محیط را به خوبی قرار دهید:
نورپردازی محیطی نورپردازی ملایم تری است که روشنایی عمومی را فراهم می کند. شما می‌توانید تقریباً با هر نوع وسیله‌ای، از جمله چراغ‌های فرورفته، لامپ‌های هموار یا نیمه فلاش، و لوسترها، نور محیطی ایجاد کنید. موقعیت باید اجازه دهد که نور به طور یکنواخت آشپزخانه را روشن کند. قرار دادن آن در مرکز یا روی گذرگاه ها به خوبی کار می کند.

اگر نورپردازی توکار را انتخاب می کنید، توصیه کلی این است که وسایل را در نیمی از ارتفاع سقف قرار دهید. آنها را با فاصله 4 فوت در اتاقی با سقف 8 فوتی یا 5 فوتی برای اتاقی با سقف 10 فوتی از هم فاصله دهید.

5. نورپردازی تاکیدی را اضافه کنید:
نورپردازی تاکیدی بیشتر جنبه تزئینی دارد. روشنایی را اضافه می کند و اغلب ویژگی خاصی را در آشپزخانه برجسته می کند. یک مثال نورپردازی داخل کابینت درب شیشه ای است که مجموعه چینی شما را به نمایش می گذارد. همچنین می‌توانید نورپردازی برجسته را برای برجسته کردن کوربل‌ها، سقف‌های قفسه‌ای یا دیگر ویژگی‌های معماری قرار دهید.

نورپردازی تاکیدی معمولاً کم مشخصات است. به جای اینکه نور کانونی باشد، هدف آن این است که ویژگی برجسته شده را کانونی کند.

6. یک نقطه کانونی ایجاد کنید:
عملکرد نورپردازی آشپزخانه مهم است، اما می توانید آن را به یک نقطه کانونی در آشپزخانه خود تبدیل کنید. یک وسیله بزرگ با طراحی جسورانه انتخاب کنید که به آشپزخانه شما شخصیت می بخشد. گزینه دیگر استفاده از مجموعه ای از سه چراغ آویز پررنگ برای ایجاد نقطه کانونی نور است. این یک گزینه ایده آل در بالای یک جزیره است.

بقیه وسایل روشنایی معمولاً برای جلوگیری از رقابت با وسایل اصلی، آرام تر هستند.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

7. مراقب خیره کننده شدن روشنایی باشید:
اگر به درستی برنامه ریزی نکنید، وسایل روشنایی شما می توانند باعث ایجاد تابش خیره کننده در آشپزخانه شوند. بسیاری از سطوح براق یا سبک می توانند نور وسایل شما را منعکس کنند و باعث تابش خیره کننده آن سطوح شوند. یکی از راه های جلوگیری از این امر استفاده از دیفیوزرها و محفظه های نور است. وسایل بالای سر را با دیفیوزر در پایین انتخاب کنید تا نور را ملایم کرده و از تابش خیره کننده جلوگیری کند.

برای چراغ‌های نواری LED زیر کابینت‌ها، محفظه‌های مخصوص با روکش‌های مات می‌توانند تابش خیره کننده را به حداقل برسانند. شما همچنین می توانید وات را در آشپزخانه های روشن تر کاهش دهید. آشپزخانه‌های تیره‌تر ممکن است برای تامین روشنایی کافی به وسایل برقی بالاتر نیاز داشته باشند.

8. گزینه های مختلف را امتحان کنید:
نورپردازی آشپزخانه لازم نیست به عناصر طراحی سنتی که اغلب می بینید، بچسبد. چیزی غیرمنتظره را در آشپزخانه خود امتحان کنید تا سبک خود را نشان دهید. چراغ های آویز در جزیره رایج است، اما می توانید به جای آن از لوستر استفاده کنید تا ظاهری منحصر به فرد ایجاد کنید.

بدون توجه به نوع وسیله ای که استفاده می کنید به دنبال عناصر طراحی منحصر به فرد باشید. عناصر چوبی روی وسایل روشنایی نمونه بارز انجام کاری متفاوت هستند. همچنین می توانید وسایل را با هم ترکیب کنید. لزومی ندارد که همه آنها پایان یکسانی داشته باشند یا از یک خط مسابقه مشابه بیایند. وسایلی را انتخاب کنید که به نوعی به هم گره بخورند در حالی که هر کدام سبک یا ظاهر متمایز خود را دارند.

9.منظره اتاق های دیگر را در نظر بگیرید:
هنگام انتخاب وسایل آشپزخانه، زوایای دیگر را در نظر بگیرید. با محبوبیت پلان های طبقه باز، احتمالاً از اتاق نشیمن یا فضاهای دیگر، دیدی از وسایل آشپزخانه خود خواهید داشت. وسایل شما نباید با همه چیز اطرافشان مطابقت داشته باشند، اما مطمئن شوید که با سبک کلی خانه شما کار می کنند. اگر با سایر عناصر طراحی کار نکنند، ممکن است به شکلی منفی متمایز شوند.

10. از Dimmers استفاده کنید:
وقتی در حال آماده کردن وعده‌های غذایی یا انجام تکالیف هستید، نور روشن در آشپزخانه به خوبی کار می‌کند، اما ممکن است همیشه چنین نور شدیدی را بخواهید. قرار دادن چراغ ها روی یک سوئیچ کم نور به شما این امکان را می دهد که هنگام گفتگو یا صرف یک شام عاشقانه، نور را کاهش دهید. چندین کلید دیمر نصب کنید تا بتوانید سطوح مختلف روشنایی را به طور مستقل تنظیم کنید. این به شما امکان می دهد تا کنترل بهتری بر نور آشپزخانه خود داشته باشید.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید