مقالات تخصصی برق

ایمنی در برقکاری ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

ایمنی در برقکاری ساختمان:

زندگی مدرن و امروزی ما با تمامی رفاه و آسایشی که دارد در گرو استفاده از انرژی بسیار مهم الکتریکی است. به عبارتی دیگر ما چه در منزل و چه در محل کارمان برای راحت انجام دادن فعالیت‌های مختلف نیاز به تامین انرژی الکتریکی به منظور استفاده از لوازم برقی مختلف داریم. حتی تصور زندگی بدون جریان برق برای ما غیر ممکن شده است و بنابراین افراد مختلف نیاز دارند که سیستم برق را در ساختمان‌شان اجرا کنند. انرژی الکتریکی با همه مزیت‌های بی شماری که برای ما دارد در صورتی که به صورت کاملاٌ ایمن و اصولی مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی مثل آتش سوزی سیم و کابل برق و لوازم برقی مختلف را به ارمغان بیاورد. علاوه بر این خطرات، در زمان کار با برق و برقکاری ساختمان اگر اپراتور نکات ایمنی را به درستی اجرا نکند احتمال بروز آسیب جانی هم وجود دارد که غیر قابل جبران است. اگر شما هم برقکار ساختمانی هستید و یا به هر نحوی با جریان الکتریکی موجود در ساختمان سر و کار دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله به صورت کامل نکات مهم ایمنی در برقکاری ساختمان را برای شما کاربران گرامی بررسی می‌کنیم.

چرا ایمنی در برقکاری ساختمان اهمیت دارد؟

شاید این سوال هم در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا موضوع رعایت ایمنی در هنگام برق کشی ساختمان و به صورت کلی در زمان کار با جریان الکتریکی اهمیت دارد؟ در یک توضیح کوتاه و مختصر باید گفت که ولتاژ برق موجود و در دسترس در خانه‌ها و ساختمان‌های گوناگون، نیروی کافی برای اینکه باعث مرگ و برق گرفتگی برقکاران و افراد مختلف بشود را دارد.

حتی تعویض حباب یک چراغ دیواری یا سقفی بدون اینکه جریان الکتریکی ساختمان را قطع کنیم، می‌تواند خطرناک باشد چرا که دست زدن به اتصالات برقی بدون رعایت نکات ایمنی می‌تواند یک انسان را به کشتن دهد.

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

جریان برق موجود در ساختمان مسکونی بسیار خطرناک است و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام برقکاری می‌تواند باعث آسیب دیدن افراد شود.

چرا ما باید درباره برق بیشتر بدانیم؟

تمام سیستم‌های برقی پتانسیل آسیب رساندن به اشخاص و لوازم الکتریکی مختلف را دارند. جریان الکتریکی به جاری شدن بار الکتریکی گفته می‌شود. به معنای دیگر جریان الکتریکی به صورت نرخ تغییر بار الکتریکی نسبت به زمان تعریف شده که با نماد I نشان داده می‌شود. در یک مدار الکتریکی، بار الکتریکی را، اغلب، الکترون‌ها حمل می‌کنند.

همچنین یون‌ها در الکترولیت نیز می‌توانند بار الکتریکی حمل کنند. در پلاسما، یون و الکترون، هر دو، بار الکتریکی حمل می‌کنند. جریان برق باید در یک مسیر مشخص بدون شکستگی به سمت رسانا در حرکت باشد.

به عبارتی دیگر وقتی شما یک دستگاه الکتریکی را به جریان برق متصل می‌کنید، بار الکتریکی از پریز برق خارج و به وسیله دوشاخه و کابل برق به دستگاه مورد نظر منتقل می‌شود و سپس به منبع قدرت بر می‌گردد. با اتصال وسیله برقی به پریز برق مدار باز بسته می‌شود و بار الکترکی منتقل می‌شود.

اگر نکات ایمنی در زمان برقکاری ساختمان رعایت نشود چه خطراتی در انتظار اپراتور است؟

بدن انسانها بیشتر از زمین رسانای برق است و در صورتی که با جریان الکتریکی در تماس باشند و به اصطلاح قسمتی از یک مدار الکتریکی شوند برق گرفتگی اتفاق می‌افتد و احتمال آسیب دیدن افراد بسیار بالاست ولی اگر به هر دلیلی بدن افراد بخشی از مدار الکتریکی نشود برق گرفتگی رخ نمی‌دهد.

برقکاران ساختمانی با رعایت نکات ایمنی در برقکاری ساختمان و با استفاده از دستکش، لباس و کفش‌های مخصوص باعث می‌شوند که جریان برق از طریق بدن آنها به زمین منتقل نشود و بدن آنها بخشی از مدار الکتریکی نشود. درصورتی که برق گرفتگی برای برقکاران ساختمانی رخ بدهد چهار آسیب زیر در انتظار آنها خواهد بود:

  1. برق گرفتگی مرگبار
  2. شوک الکتریکی
  3. سوختگی
  4. افتادن از ارتفاع

 

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

جریان الکتریکی می‌تواند باعث چهار آسیب برق گرفتگی مرگبار، شوک الکتریکی، سوختگی و سقوط از ارتفاع برای برقکاران ساختمانی شود.

نکات مهم ایمنی در برقکاری ساختمان:

  1. قبل از شروع کار تمام سیم‌ها و دوشاخه‌های برق را از نظر فرسایش و پوسیدگی بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعمیر و یا جایگزین کنید.
  2. سیم و کابل‌های برق را در کف و یا دیوار ساختمان با روش‌های اصولی جایگذاری کنید و از آسیب رساندن به روکش یا عایق محافظ آنها جداً خودداری کنید.
  3. از سیم‌ها و اتصالات برقی استفاده کنید که برای آمپر و ولتاژ وسایل الکتریکی مورد نیاز مناسب باشند.
  4. همیشه از فیوز مناسب استفاده کنید چرا که انتخاب اشتباه فیوز باعث بروز آتش سوزی در ساختمان می‌شود.
  5. در جریان باشید که گرما یا داغی بیش از حد سیم و کابل برق نشانه بروز مشکل در سیستم برق ساختمان است و باید تمامی لوازم برقی را از جریان الکتریکی جدا کنید و با دقت سیم کشی ساختمان را بررسی و مشکل بوجود آمده در سیم کشی ساختمان را برطرف کنید.
  6. همیشه در هنگام برقکاری ساختمان از پله یا نردبانی استفاده کنید که رسانای جریان الکتریکی نباشد.
  7. لامپ‌های هالوژن را دور از محل نصب پرده‌ها قرار دهید.
  8. حتماً در زمان اجرای برق ساختمان سیستم ارتینگ مناسب و ایمن راه اندازی کنید.
  9. اطمینان حاصل کنید که قوطی کلید و پریز برق از مواد غیر رسانا ساخته شده باشند.
  10. مکان نصب تابلوی برق را به خاطر داشته باشید تا در صورت بروز حادثه سریعاً جریان الکتریکی را قطع کنید.
  11. تمام قطع کننده‌ها یا فیوزهای مینیاتوری را برچسب بزنید تا مشخص شود هر کدام برای چه مصرف کننده‌ای هستند.
  12. از پریزهای برق بدون محافظ استفاده نکنید.
  13. مانع دسترسی آسان به جعبه‌های فیوز یا مدارهای قطع کننده نشوید.
  14. اگر فردی دچار برق گرفتگی شده با او هیچ گونه تماسی نداشته باشید و فورا جریان برق را قطع کنید.

 

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

عدم توجه برقکاران ساختمانی به نکات ایمنی می‌تواند آسیب‌های مالی و جانی زیادی به همراه داشته باشد.

برقکاران ساختمانی در زمان کار با ابزارهای برقی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

  • قبل از اتصال ابزار برقی به منبع تغذیه جریان الکتریکی را قطع کنند.
  • در صورت بروز مشکل در ابزار برقی جریان الکتریکی را قطع کنند و سپس به تعمیر ابزار بپردازند.
  • قبل از اتصال ابزار به جریان برق از عایق بندی مناسب آن اطمینان لازم را کسب کنند.
  • از دکمه قطع و اتصال ابزار الکتریکی حتماً استفاده کنید.
  • از ابزار برقی در شرایط با رطوبت بالا استفاده نکنید.
  • ابزارهای برقی را با مواد قابل اشتعال و سمی تمیز نکیند.
  • اگر در محیط نشتی گاز رخ داده است ابزار برقی را به هیچ عنوان روشن نکنید.

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان تجاری:

هر ساختمان تجاری نیاز مبرمی به سیستم برق دارد چرا که این ساختمان‌ها دارای لوازم و تجهیزات الکترونیکی مختلف هستند و مصرف برق بسیار زیاد است. اما این مصرف برق نیست که موجب نگرانی افراد شده است بلکه موضوع بسیار مهم رعایت کردن نکات ایمنی در این ساختمان‌ها موجب نگرانی مالکان می‌شود چرا که هرگونه بی نظمی الکتریکی در ساختمان‌های تجاری می‌تواند باعث بروز حوادث ناگوار مثل آتش سوزی شود. برای این که در زمان برقکاری ساختمان های تجاری ایمنی را رعایت کنید، چند نکته گفته شده در متن زیر را رعایت کنید:

1- لوازم باید در بهترین شرایط باشند:

بیشتر ساختمان های تجاری شامل دفترهای کاری هستند که با لوازم الکترونیکی متفاوتی مثل ماکرویو، کولر، یخچال و کامپیوتر پر شده‌اند. به عبارتی دیگر هرچه لوازم الکترونیکی بیشتر باشد ریسک خطا و احتمال بروز خطر افزایش پیدا می‌کند.

با در نظر گرفتن این نکته برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی باید به طور منظم همه لوازم برقی، سیم‌ها، پریزها و دوشاخه‌های برق معیوب را شناسایی کنید و آنها را تعمیر یا جایگزین کنید. همچنین اگر برخی از وسایل برقی به صورت مداوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند آنها را از جریان برق جدا کنید.

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

رعایت کردن نکات ایمنی در برقکاری ساختمان‌های تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

2_ نصب صحیح سیم‌های برق:

سیم‌های برق منبع تغذیه و لوازم الکتریکی مختلف را به هم متصل می‌کنند. بنابراین هنگام کارکردن با سیم‌های برق باید دقت بیشتری داشته باشید. در بسیاری از موارد سیم و کابل برق عامل اصلی بروز حوادث گوناگون در ساختمان هستند.

مهم‎‌ترین موضوع در زمان نصب انواع سیم و کابل برق در ساختمان تجاری این است که محل نصب آنها دور از دسترس افراد باشد و همچنین تا جای ممکن در معرض دید آنها قرار نگیرد. سیم و کابل‌هایی که به صورت روکار در محیط داخلی و خارجی ساختمان نصب می‌شوند باید عایق محافظ قوی داشته باشند تا در صورت برخورد هرگونه جسم خارجی دچار پارگی نشوند همچنین باید در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف نیز بسیار مقاوم باشند.

3_ توجه ویژه به نورپردازی ساختمان تجاری:

در ساختمان‌های تجاری بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید لامپ‌های گوناگون موجب بروز حوادث می‌شوند. به همین دلیل اپراتور برق ساختمان حتماً باید به صورت مداوم آنها را چک کند و اگر دچار آسیب خاصی شده بودند آنها را تعویض کند چرا که هرگونه خطا در نورپردازی ممکن است باعث بروز حوادث مختلفی شود.

4_ نگهداری تجهیزات:

برقکاران ساختمان‌های تجاری باید نحوه صحیح استفاده از لوازم الکتریکی موجود در ساختمان را به کارمندان ساختمان آموزش دهند تا آنها در شرایط ضروری بتوانند عکس العمل مناسب را انجام دهند تا تجهیزات برقی موجود در ساختمان آسیب خاصی نبینند. این موضوع می‌تواند به مقدار زیادی از ریسک بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند.

نکات ایمنی در برقکاری ساختمان

جمع بندی:

موضوع سیستم برق ساختمان یک موضوع بسیار مهم است چرا که بدون اجرای آن امکان استفاده از لوازم برقی مختلف برای افراد فراهم نمی‌شود. انرژی الکتریکی با همه مزیت‌های خود خطرات بیشماری هم دارد و اگر برقکاران ساختمانی در زمان اجرای سیستم برق ساختمان و حتی در زمان نگهداری و تعمیر سیستم برق ساختمان هم نکات ایمنی لازم در برقکاری ساختمان را رعایت نکنند باعث بروز حوادث گوناگون و زیان‌های مالی و جانی فراوانی می‌شوند.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم مهم‌ترین نکات ایمنی در برقکاری ساختمان را برای شما کاربران عزیز به بیانی ساده توضیح دهیم. شما همراهان عزیز جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه اجرای سیستم برق ساختمان و خرید انواع لوازم برقی می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید