مقالات تخصصی برق

هواکش برقی چیست و انواع آن کدامند؟

هواکش برقی چیست؟

هواکش چیست؟

به طور کلی هواکش‌ها را می‌توان وسیله‌ای جهت انتقال و به جریان انداختن هوای محیط دانست. با این که کار آنها یکی است اما از لحاظ ساختار و فضاهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در گذشته که هواکش‌های مکانیکی و مجهز امروزی وجود نداشت، مردم با ایجاد یک محفظه تلاش می‌کردند تا هوای بین محیط داخل و بیرون را جابجا کرده و بتوانند بدون هیچ مشکلی زندگی کنند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم به بیانی ساده برای شما کاربران عزیز توضیح دهیم که هواکش برقی چیست و مدل‌های مختلف آن را هم بررسی می‌کنیم.

امروزه با انواع مختلف ویژگی‌ها و اشکال متفاوتی که هواکش‌های برقی دارند، دیگر نیازی به این کار نیست. این محصولات با استفاده از نیروی جریان الکتریکی، موتورهای قوی و پروانه‌ای که دارند توانایی انتقال هوا در محیط های مختلف خانگی، صنعتی و کارگاهی را دارند.

هواکش‌های برقی توسط تولیدکنندگان مختلف در ابعاد گوناگون و با جنس بدنه فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند. از نمونه‌های پلاستیکی معمولاً در محیط خانگی و از محصولات فلزی در محیط‌های کارگاهی و صنعتی استفاده می‌شود. شما همراهان عزیز اگر قصد خرید انواع هواکش برقی را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

هواکش برقی خانگی چیست؟

از هواکش‌های خانگی معمولاً در توالت، حمام، آشپزخانه و مکان‌های اداری و… استفاده می‌شوند تا هوای داخل ساختمان را به‌خوبی تهویه کرده و بهداشت محیط حفظ شود. تهویه هوای فضای بسته باعث افزایش کیفیت این هوا شده و از رشد میکروب‌ها باکتری‌ها در محیط نیز جلوگیری می‌کند.

در دنیای مدرن امروز در بسیاری از هواکش‌های خانگی از فن‌های محوری با هدف به جریان انداختن هوا و عملکرد بالا استفاده می‌شود. هواکش‌های خانگی به سه دسته پره محوری، لوله محوری و پروانه‌ای تقسیم می‌شوند.

هواکش خانگی بی صدا

برای خرید انواع هواکش برقی خانگی و صنعتی کافیست به صفحه دسته بندی هواکش فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

هواکش برقی صنعتی چیست؟

این مدل هواکش‌ها مناسب مکان‌ها و کارگاه‌های صنعتی مختلف برای انجام تهویه هوا می‌باشند. هواکش صنعتی وسیله‌ای است که در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به منظور انجام فرآیند تهویه، رطوبت گیری و… از آنها استفاده می‌شود و کار اصلی این محصولات انتقال هوای آلوده، دود و غبار محیط، گازهای بدبو و خطرناک و… به بیرون و وارد کردن هوای پاک به فضای داخلی این مکان‌ها می‌باشد.

فن صنعتی دور بالا:

این فن‌ها از لحاظ قدرت و توانایی عملکرد نسبتاً بهتری در برابر هواکش‌های خانگی داشته و در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرند. اندازه هواکش‌های صنعتی از مدل خانگی آنها بزرگتر است و مثل فن‌های خانگی نیز از الکتروموتور، پروانه و قاب تشکیل شده‌اند. قدرت موتور فن صنعتی دور بالا در برابر بقیه هواکش‌ها بیشتر است و با توجه به نقش اصلی موتور، جهت به حرکت در آوردن دستگاه هر چه قدرت موتور آن بیشتر باشد، حجم بیشتری از هوا نیز جابجا می‌شود.

هواکش صنعتی دور بالا از آن مدل هواکش‌هایی هست که می‌تواند حجم بیشتری از هوا را جابجا کند و به علت تعداد دورهای سریعی که در یک دقیقه می‌زنند به این نام شناخته شده است. هواکش‌های صنعتی و خانگی ممکن است از نظر اساس کارشان یکسان باشند اما از لحاظ طراحی و قدرت و نحوه عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بر همین اساس فن‌ها را به ۶ طبقه اصلی تقسیم کرده‌اند:

  1. هواکش آکسیال
  2. فن سانتریفیوژ
  3. فن پشت بامی
  4. دمنده جریان متقاطع
  5. هواکش سانتریفیوژ محوری
  6. دمنده گردبادی

 

هواکش صنعتی چیست؟

هواکش‌های برقی صنعتی علاوه بر این که موتور قویتری دارند از نظر ابعاد نیز بسیار بزرگتر از هواکش‌های خانگی هستند.

هواکش برقی آکسیال چیست؟

دلیل این نوع نامگذاری، وجود پره‌های خاصی است که در جهت جریان هوا می‌چرخند. اساس کار این مدل هواکش‌ها به نوعی است که هوا در جهت محور و موازی با آن به داخل فن کشیده شده و در همان جهت نیز به بیرون انتقال می‌یابد. این هواکش حجم بالایی از هوا را در فشار پایین تولید می‌کنند که از ویژگی‌های مهم آنها می‌باشد.

هواکش سانتریفیوژ چیست؟

این فن نیز از یک محور گردنده و چند تیغه شعاعی ساخته شده است که این تیغه‌ها در محفظه‌هایی به شکل حلزون قرار گرفته‌اند. این مدل هواکش، هوا را در جهت عمود بر چرخش پروانه‌ها منتقل می‌کند و فن‌های آن می‌توانند به راحتی در سیستم‌های کانال کشی شده در برابر افت فشار استاتیک بالا مقاومت و به آن غلبه کنند. قیمت این مدل فن در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل، اساس ساختار آن می‌باشد.

هواکش‌های سانتریفیوژ، می‌توانند هوا و سایر گازهای آلوده را جابجا کنند و همچنین وظیفه خنک کردن هوای محیط را نیز بر عهده دارند. از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده این فن‌ها می‌توان به پروانه، الکتروموتور، قیف و حلزون اشاره کرد. البته چیزی که قیمت این فن‌‍‌ها را متفاوت کرده است نوع پروانه‌های آن است که به چند مدل فوروارد یا پروانه خم به جلو، بکوارد یا پروانه خم به عقب و رادیال یا پروانه شعاعی تقسیم می‌شوند. پروانه‌های بکوارد و فوروارد با یکدیگر تفاوت دارند.

پروانه‌های بکوارد تیغه‌هایی در جهت چرخش‌های فنی نیستند بلکه کاملاً در خلاف جهت آنها قرار گرفته‌اند. این پروانه‌ها ساختار محکم و مقاومی دارند و چرخ‌های آنها با سرعت بیشتری می‌چرخند. مدل بکوارد ممکن است به دو صورت مسطح و خم باشد که مدل خم آن کارایی بیشتری دارد.

از طرف دیگر، فن فروارد کاملاً در جهت چرخش‌های فن هستند ولی از لحاظ کارایی و بهره وری نسبت به بکوارد ضعیف‌تر عمل می‌کند. از فن فروارد می‌توان در برج‌ها، مصارف خانگی یا مکان‌هایی که به جریان هوای کمتر در فشار پایین‌تری نیاز دارند استفاده کرد. فن‌های سانتریفیوژ با توجه به ساختار ساده و سر و صدای کم و کاربرد بالایی که دارند قیمت مناسبی نیز دارند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

هواکش خانگی حمام

هواکش برقی سانتریفیوژ علاوه بر داشتن کارایی بسیار زیاد، صدای کمتری هم تولید می‌کند.

هواکش برقی پشت بامی چیست؟

هواکش‌های پشت بامی مدل‌های مختلفی دارند که می‌توان آنها را روی پشت‌بام مکان‌های مختلف مشاهده کرد. این نوع هواکش ها به دلیل نداشتن کانال یا کوچک بودن کانال آنها، گزینه‌های مناسبی برای ساختمان‌هایی با فضای کم هستند زیرا این هواکش‌ها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند.

هواکش برقی پروانه‌ای چیست؟

در این نوع هواکش‌ها پروانه‌هایی تعبیه شده است که وظیفه به حرکت درآوردن هوا را بر عهده دارند. این مدل از هواکش‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و با توجه به اندازه و سایر پره‌ها می‌توانند به صورت مستقیم یا به واسطه یک شفت به موتور متصل شوند. البته می‌توان برای این کار از یک تسمه نیز استفاده کرد.

هواکش لوله محوری چیست؟

عملکرد کلی این هواکش‌ها مانند نوع پروانه‌ای آن است. تفاوتی که با یکدیگر دارند این است که در این مدل هواکش، فن و موتور در دو بخش مجزا تعبیه شده‌اند و پره‌ها نیز در یک محفظه بسته با یک خروجی قرار دارد و به این ترتیب میزان بیشتری از فشار جهت خروج هوا اعمال می‌شود.

هواکش آشپزخانه

معرفی برندهای برتر:

شرکت دمنده:

شرکت دمنده ابتدا در سال 1346 در تهران توسط کار آفرین کشور آقای احمد بستانچی در زمینه تولید انواع فن و هواکش صنعتی و خانگی آغاز به کار کرد. شرکت دمنده امروزه با استفاده از بهترین و مجرب ترین کارشناسان و تلاش شبانه روزی پرسنل خود توانسته است دامنه تولیدات خود را به بیش از 150 مدل فن و هواکش صنعتی و خانگی (هواکش خانگی، هواکش لوله‌‌ ای خانگی، هواکش خانگی سری لوکس) برساند.

گروه تولیدی دمنده  با بهره گیری از متخصصان داخلی و تکنولوژی روز دنیا سعی برتولید محصولاتی مطابق با نیاز مشتریان خود داشته است. امروزه هواکش خانگی و صنعتی دمنده یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین محصولات در بازار کشور است. این شرکت در راستای کسب رضایت حداکثری مشتریان خود گواهینامه‌های زیر را کسب کرده است:

  • گواهی نامه CE اتحادیه اروپا
  • موفق به اخذ گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت iso9001
  • گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001
  • گواهینامه رسیدگی به شکایت در سازمان iso1002
  • دارنده گواهینامه رضایت مشتری iso10004
  • تاییدیه از مرکز تحقیقات و مسکن و ساختمان کشور

برای مشاهده لیست قیمت محصولات شرکت دمنده اینجا کلیک کنید.

هواکش دمنده

برای خرید انواع هواکش برقی دمنده اینجا کلیک کنید.

جمع بندی:

هواکش برقی وسیله‌ای جهت انتقال و به جریان انداختن هوای محیط است که به دو مدل صنعتی و خانگی تقسیم می‌شود. از هواکش‌های خانگی در حمام، توالت، آشمزخانه و… استفاده می‌شود اما هواکش‌های صنعتی کاربردهای بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

از آنها در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مکان‌های صنعتی استفاده می‌شود و انواع مختلفی مانند هواکش آکسیال، سانتریفیوژ، سانتریفیوژ محور، دمنده گردبادی و… دارند. هرکدام از مدل‌های مختلف هواکش‌، با توجه به فن‌ و ساختار آنها وظایف و توانایی‌های متفاوتی دارند.

همچنین لازم است بدانید قیمت هواکش‌ها را بر اساس پروانه، قاب، فن و دیگر اجزای تشکیل دهنده آن تعیین می‌کنند. در این مقاله سعی شد برای شما کاربران عزیز توضیح دهیم که هواکش برقی چیست و چه کاربردی دارد. شما کاربران گرامی جهت استعلام قیمت بروز و خرید انواع هواکش خانگی و صنعتی بی صدا می‌توانید با کارشناسان نفیس نور تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید