مقالات تخصصی برق

لامپ کم مصرف چیست و چگونه کار می‌کند؟

لامپ کم مصرق چیست؟

لامپ کم مصرف چیست؟

در دنیای مدرن امروز یکی از طبیعی‌ترین نیازهای انسان‌ها، نیاز به ایجاد روشنایی مصنوعی است. برای این کار تجهیزات مختلفی وجود دارد که لامپ کم مصرف یکی از بهترین، محبوب‌ترین و این روزها متداول‌ترین آنهاست. این لامپ که به خاطره ابعاد کوچکی که دارد لامپ فلورسنت فشرده نیز معروف است، یکی از انواع لامپ‌های فلورسنت محسوب می‌شود که تکنولوژی به کار رفته در آن، تخلیه گازی الکتریکی می‌باشد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم برای شما به صورت کامل توضیح دهیم که لامپ کم مصرف چیست و چگونه کار می‌کند.

کیفیت و بازدهی این لامپ‌ بسیار بالا بوده و به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار است. این لامپ با تحت تاثیر قرار دادن بخار جیوه‌ای که در گاز آرگون وجود دارد، پلاسمایی ایجاد می‌کند که از خود پرتو فرابنفش ساطع می‌کند. این پرتو بعداً به وسیله ماده فلورسنت به نور مرئی و قابل دید تبدیل می‌شود.

لامپ‌های کم مصرف به دلیل کوچک بودن شان، می‌تواند جایگزین انواع مختلف لامپ‌های رشته‌ای معمولی قدیمی شوند. لازم به ذکر است که لامپ‌های ال ای دی، اس ام دی و سی او بی به دلیل معایب کمتری که دارند، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید لامپ کم مصرف دارید و کنجکاو هستید با این محصولات و نحوه عملکرد آنها بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

لامپ کم مصرف چگونه کار میکند؟

برای خرید انواع لامپ کم مصرف ارزان قیمت اینجا کلیک کنید.

ویژگی‌ها و خصوصیات لامپ کم مصرف چیست؟

نور یکنواخت و بدون لرزش:

تولید نور این لامپ‌ها با کیفیت بسیار بالایی نسبت به لامپ‌های معمولی قدیمی انجام می‌شود و تقریبا نور یکنواخت و بدون لرزش از خود ساطع می‌کنند. علت آن، کارکرد مدارهای الکترونیکی در فرکانس بالا می‌باشد.

بهره‌ نوری بالا:

همانطور که می‌دانید هرچه بهره نوری یک لامپ بیشتر باشد به انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. بهره نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات، می‌تواند ۶۰ لومن بر وات باشد. اما بهره نوری یک لامپ رشته‌ای معمولی، ۱۲ لومن بر وات است.

حذف اثر استربوسکوپی:

استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف می‌تواند اثر استربوسکوپی را حذف کند و فضایی کاملاً مطمئن با امنیت بالا را برای کاربر فراهم نماید.

میزان شار نوری:

در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای این نوع لامپ (کم مصرف) نور بیشتری را از خود ساطع می‌کند. مثلاً شار نوری یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات، ۱۲۰۰ لومن است. اما شار نوری لامپ کم مصرف ۲۰ وات هم می‌تواند مانند لامپ رشته‌ای، ۱۲۰۰ لومن باشد.

لامپ کم مصرف پیچی

عدم ایجاد حرارت‌های مزاحم:

در لامپ‌های رشته‌ای، ۹۵ درصد از توان ورودی لامپ مستقیماً به گرما تبدیل می‌شود و افزایش دمای محیط نیز کاملاً ملموس است. اما در لامپ‌های کم مصرف این حرارت به کمترین میزان خود می‌رسد که همین ویژگی موجب کاهش هزینه‌های تهویه می‌گردد.

جایگزین آسان:

دو مدل لامپ ۲۰ وات و ۱۱ وات کم مصرف را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به هیچگونه تعمیراتی جایگزین لامپ‌های رشته ای با توان ۱۰۰ وات و ۶۰ وات کرد. این جایگزینی ۸۰ درصد مصرف انرژی را کم می‌کند اما میزان روشنایی محیط کم نمی‌شود.

توان مصرفی لامپ کم مصرف:

توان مصرفی یا تلف شده لامپ‌های کم مصرف نسبت به لامپ‌های رشته‌ای خیلی کمتر است. یعنی مصرف انرژی یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات معمولی با پنج لامپ کم مصرف ۲۰ وات برابر است. همچنین لازم است بدانید که لامپ‌های کم مصرف از ۵ وات تا ۲۵۰ وات، تولید می‌شوند.

عمر لامپ:

طول عمر یک لامپ کم مصرف، ۸ برابر نمونه رشته‌ای آن است. این خصوصیت باعث شده است که نیاز به تعویض لامپ کمتر و هزینه‌های تعمیر نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

راه اندازی بدون چشمک زدن:

مدارهای راه اندازی الکترونیکی در لامپ‌های کم مصرف بر خلاف نمونه‌های معمولی، این لامپ را بدون چشمک زدن روشن می‌کند. همچنین تاخیر در روشن شدن یا چشمک زدن لامپ هنگام روشن شدن نیز به چشم نمی‌آید.

امکان انتخاب رنگ با سلیقه شخصی:

با توجه به تنوعی که در رنگ نور این لامپ‌ها وجود دارد مصرف کنندگان می‌توانند بسته به دکوراسیون مکان مد نظرشان، لامپ‌های کم مصرف را در رنگ های آفتابی، مهتابی یا رنگی انتخاب و خریداری کنند. البته لامپ‌های رشته‌ای چنین مزیتی ندارند.

تعداد پیچ لامپ:

لامپ‌های کم مصرف به صورت پیچی و در سایزهای کوچک و بزرگ تولید می‌شوند. لامپ‌های بزرگتر و دارای پیچ بیشتر معمولاً توان مفید بیشتری نیز دارند.

لامپ کم مصرف نیم پیچ

از مزیت‌های لامپ کم مصرف یا فلورسنت می‌توان به شارنوری بالا، طول عمر مناسب و مصرف انرژی کم اشاره کرد.

مزایای استفاده از لامپ کم مصرف چیست؟

از آنجا که این لامپ‌ها عمر مفید بیشتری نسبت به نمونه‌های رشته‌ای معمولی دارند در نتیجه مصرف انرژی کمتری داشته و به دنبال آن مصرف برق و هزینه‌های مربوط به آن نیز کمتر می‌شود. از طرفی، آلودگی‌های مربوط به تولید برق در نیروگاه‌ها نیز کم می‌شود. همچنین استفاده از این لامپ‌ها گرمای محیط را کاهش می‌دهد. از نظر اقتصادی نیز این لامپ‌ها قیمت مناسب و ارزانتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود خرید آنها یک خرید مقرون به صرفه محسوب شود.

معایب استفاده از لامپ‌ کم مصرف چیست؟

البته باید بدانید که استفاده از این لامپ‌ها نیز بدون ایراد نمی‌باشد برای مثال، در داخل این لامپ‌ها جیوه وجود دارد که ماده‌ای سمی و قابل جذب از طریق پوست است و در صورت شکستگی نباید به هیچ عنوان به آن دست زد. این لامپ‌ها پرتو فرابنفش از خود ساطع می‌کنند و در روشن شدن آنها تأخیر کوتاهی وجود دارد. همچنین قدرت نوردهی آنها با گذشت زمان کم می‌شود. استفاده از این محصولات باعث منتشر شدن گازهای گلخانه‌ای می‌گردد و در سرپیچ‌های دیمردار نیز قابل استفاده نیستند. همچنین از این لامپ‌ها در فضای خارجی ساختمان نمی‌توان استفاده کرد.

لامپ کم مصرف چگونه کار میکند؟

یکی از مهم‌ترین معایب لامپ‌های کم مصرف یا فلورسنت، انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

نکاتی که برای استفاده از لامپ‌های کم مصرف لازم است بدانید:

باید بدانید که از این لامپ‌ها به هیچ عنوان نباید در فاصله کمتر از ۳۰ سانتی متری افراد استفاده شود، مثلاً در چراغ قوه‌ها. برای استفاده از آنها باید نمونه‌هایی که مهر استاندارد دارند را تهیه کنید و به علت وجود جیوه تا حد امکان مانع شکستن آنها شوید.

در صورتی که بیماری خاصی یا بیماری‌های پوستی دارید باید قبل از استفاده از لامپ‌های کم مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در فضاهای کوچک نباید تعداد زیادی از این لامپ‌ها را روشن نگه داشت، مکان‌های دارای رطوبت بالا در فضا نیز برای استفاده از این لامپ‌ها مناسب نیستند، همچنین باید در فضاهای باز و سرد از حباب استفاده شود و در آخر نیز باید دقت کنید که سرپیچ این لامپ‌ها، متناسب با نوع آن انتخاب و خریداری شود.

نکاتی که باید در صورت شکستن لامپ کم مصرف بدانید:

قبل از هر کاری لازم است که افراد دیگر را از فضا خارج کرده و تهویه مرکزی را نیز خاموش کنید تا گازها به اتاق‌های دیگر راه پیدا نکنند. تمام پنجره‌ها را حداقل ۱۵ دقیقه باز نگه دارید تا بخار جیوه در اتاق نماند.

از یک دستمال خشک یا یک تکه کاغذ برای جمع آوری تکه‌های درشت لامپ استفاده کنید و آنها را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار یا کیسه پلاستیکی محکم به صورت مجزا از دیگر زباله‌ها در سطل خارج از منزل بریزید. تکه‌های ریز تر را نیز می‌توانید با استفاده از یک نوار چسب جمع کنید.

با لامپ کم مصرف شکسته چه کنیم؟

نکات مهم در زمان خرید لامپ کم مصرف چیست؟

  1. لازم است توان و شار نوری مورد نیاز لامپ را برای روشنایی فضای مدنظرتان بدانید.
  2. شکل ظاهری آن را بر اساس سلیقه شخصی انتخاب کنید.
  3. درباره دمای رنگ مورد نیاز اطلاعات کاملی داشته باشید.
  4. باید به کیفیت و گارانتی لامپ، دقت کنید.

قیمت لامپ‌های کم مصرف:

استفاده از لامپ‌های کم مصرف به دلیل قیمت مناسبی که دارند بسیار متداول شده است. با توجه به مصرف انرژی کم این لامپ‌ها، توان و شار نوری بالا، ارزش هزینه‌ای که برایشان می‌پردازید را دارند. لازم به ذکر است که در فروشگاه اینترنتی نفیس نور بهترین نمونه این محصولات با قیمت مناسب و ارزان موجود شده است. شما کاربران گرامی برای خرید انواع لامپ کم مصرف کافیست به صفحه دسته بندی لامپ کم مصرف فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

انواع لامپ کم مصرف چیست؟

جمع بندی:

لامپ‌های کم مصرف که به لامپ فلورسنت فشرده نیز معروف است از بهترین، محبوب‌ترین و متداول‎‌ترین تجهیزات روشنایی به شمار می‌آیند. این لامپ‌ها نور یکنواخت و بدون لرزش از خود ساطع می‌کنند، شار و بهره نوری بالایی دارند و طول عمر مفیدشان به نسبت لامپ‌های معمولی رشته‌ای بیشتر است.

از دیگر مزیت‌های آنها کم مصرف بودنشان و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های برق است. برای استفاده از آنها لازم است نکاتی را رعایت کنید از جمله این که مراقب باشید به هیچ عنوان نشکنند و در صورت شکستگی فوراً پنجره‌های اتاق را باز کنید تا بخار جیوه در فضای اتاق باقی نماند. همچنین باید دقت کنید در صورت داشتن بیماری پوستی قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید.

تعداد زیاد آنها به هیچ عنوان در فضای کوچک نباید استفاده شوند، چون پرتو فرابنفش که از خود ساطع می‌کنند می‌تواند مضر باشد. در آخر باید گفت در این مقاله سعی کرده‌ایم به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم که لامپ کم مصرف چیست و چه کاربردی دارد. شما کاربران گرامی برای استعلام قیمت بروز و خرید انواع لامپ کم مصرف می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید