مقالات تخصصی برق

لامپ ال ای دی دیمیبل چگونه کار میکند؟

لامپ ال ای دی دیمیبل

لامپ ال ای دی دیمیبل:

یکی از مزایای چراغ های LED این است که بسته به نحوه پیکربندی آنها می توان این لامپ ها را دیمیبل کرد. با این حال، حتی لامپ ال ای دی دیمیبل قابل تنظیم که میگویند برای کاهش نور طراحی شده اند، ممکن است با دیمرهای خاصی کار نکنند.

به طور کلی، همیشه باید مراقب باشید که حتما اطلاعات روی بسته بندی را بخوانید. یا با سازنده تماس بگیرید تا مطمئن شوید LED قابل تنظیمی که استفاده میکنید دارای قابلیت دیمیبل باشد. شما هرگز نباید یک لامپ ال ای دی معمولی را دیمیبل کنید زیرا این کار می تواند عمر لامپ را تا حد زیادی کاهش دهد.

چرا چراغ های LED خود را دیمیبل کنید؟

یک لامپ LED قابل تنظیم می تواند مزایای مثبت زیادی را به همراه داشته باشد. اول از همه، توانایی کم کردن نور یک لامپ LED باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی با نسبت 1:1 می شود. بنابراین اگر بتوانید یک لامپ LED را تا 50 درصد کم کنید، به این معنی است که فقط باید حدود 50 درصد از انرژی را که به طور معمول برای روشن کردن نیاز دارد مصرف کند. به علاوه کاهش نور یک لامپ LED به شما امکان می دهد که عمر طولانی آن را حتی بیشتر افزایش دهید. گرمای کمتری ایجاد می کند و در نتیجه استرس کمتری بر روی اجزای لامپ ایجاد می کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث صرفه جویی زیادی شود!

یکی دیگر از مزایای چراغ های LED قابل تنظیم، چیزی است که از نظر محیطی به محیط می آورند. توانایی کم کردن نور یک لامپ LED به شما انعطاف پذیری میدهد تا خلق و خوی و حس حال فضا را برای هر موقعیتی تنظیم کنید. این مورد می تواند در محیط های تجاری و اداری که صاحبان و مدیران می خواهند توانایی تنظیم روشنایی نور را بر اساس نیازهای بصری کارمندان خود داشته باشند بسیار مهم باشد و مصرف‌کنندگان همچنین می‌خواهند همان توانایی را که با لامپ‌های رشته‌ای داشتند تا نور خانه‌شان را به آنچه می‌خواهند منطبق کنند.

مشکلات لامپ LED دیمیبل:

یکی از مشکلات احتمالی LED های کم نور این است که بر خلاف لامپ های رشته ای سنتی که تقریباً همیشه می توانند تا حدود 1 درصد کم نور شوند، لامپ های LED محدوده بسیار بیشتری دارند – از 5٪ تا 20٪ – که بین تولید کنندگان متفاوت است. این بدان معناست که شما واقعاً باید تحقیقات خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که درصد کم نور مناسبی را که برای پروژه خود نیاز دارید دریافت می کنید.

علاوه بر این، حتی اگر یک LED قابل تنظیم است، ممکن است هنوز مشکلاتی داشته باشد. یکی از مشکلات بالقوه شناخته شده برای کم نور کردن یک LED، “افتادن” است. این زمانی است که با نزدیکتر شدن نور LED به حداکثر درصد خود، کاملاً خاموش می شود. هنگامی که شروع به افزایش روشنایی لامپ LED از کم شدن می کنید، مشکل مشابهی ممکن است رخ دهد. ممکن است به طور ناگهانی تا روشنایی کامل خود “پاپ” شود.

سایر مشکلات بالقوه کاهش نور LED نیز می تواند سوسو زدن باشد و یکی دیگر از مسائل بالقوه ای که باید در نظر داشت این است که کاهش نور ممکن است برای درایور LED چه کند. همانطور که در مقاله خود در مورد درایورهای LED بحث کردیم، LED ها به یک درایور نیاز دارند تا برق متناوب را به برق DC مورد نیاز LED ها تبدیل کند و جریان برق را به طور مداوم حفظ می کند و از نوسانات برق محافظت می کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد LED ها و از کار افتادن آن شود. گاهی اوقات کم نور شدن یک LED می تواند باعث از دست دادن کارایی درایور شود که می تواند باعث شود کار خود را در محافظت از لامپ LED به خوبی انجام ندهد.

لامپ ال ای دی دیمیبل

لامپ ال ای دی دیمیبل

روش کار سیستم دیمیبل:

دو روش اصلی برای دیمیبل کردن LED ها وجود دارد. مدولاسیون عرض پالس (PWM) کم نور و کاهش جریان ثابت (CCR) وجود دارد. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد.

PWM Dimming
مدولاسیون عرض پالس (PWM) با روشن و خاموش کردن LED با سرعت بسیار بالا کار می کند. اگرچه در واقع باعث سوسو زدن نور می شود، اما آنقدر سریع است که چشم انسان متوجه آن نمی شود. PWM با استفاده از مقدار دقیق جریان الکتریکی مورد نیاز LED کار می کند. فرآیند به سرعت بین آن مقدار فعلی و صفر تغییر می کند. بنابراین یا LED با مقدار لازم برق کار می کند یا خاموش است.

یکی از مزایای کم نور PWM این است که اجازه می دهد LED برای مدت زمان کمتری روشن شود. این به کاهش دمای داخلی آن کمک می کند و به طور بالقوه به طول عمر آن می افزاید. مزیت دیگر دمای رنگ است. کم نور PWM باعث می شود LED ها در سطح جریان الکتریکی نامی خود کار کنند. دمای رنگ مورد انتظار یک لامپ LED قابل تنظیم تغییر نمی کند و با کاهش نور ثابت می ماند.

یک اشکال در کاهش نور PWM، پتانسیل تولید نویز از لامپ است. هنگامی که از فرکانس مناسب PWM استفاده نمی کنید، ممکن است مقداری سوسو زدن رخ دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات درایورهای PWM می‌توانند تداخل الکترومغناطیسی (EMI) ایجاد کنند که آنها را برای کاربردهای خاصی مانند پزشکی نامناسب می‌کند.

کاهش CCR
کم نور کاهش جریان ثابت (CCR) گاهی اوقات به عنوان کم نور آنالوگ نیز شناخته می شود. همانطور که جریان الکتریکی لازم برای روشن کردن لامپ LED از آن عبور می کند، جریان کاهش می یابد تا لامپ کم شود.

باز هم، کاهش نور CCR می تواند به افزایش عمر لامپ LED کمک کند زیرا جریان کمتر برابر با تولید گرمای کمتر است و به کاهش تنش به اجزای لامپ کمک می کند. علاوه بر این، کاهش نور CCR منجر به تولید نویز یا سوسو زدن نمی شود.

از طرف دیگر، کاهش نور CCR گاهی اوقات می تواند مشکلاتی را با لامپ های LED قابل تنظیم در جریان بسیار کم یا سطوح کم نور عمیق ایجاد کند. همچنین گاهی اوقات ممکن است باعث تغییر جزئی رنگ نور ساطع شده با کم نور شدن لامپ شود.

لامپ ال ای دی دیمیبل

لامپ ال ای دی دیمیبل

دیدگاهتان را بنویسید