مقالات تخصصی برق

انواع فنر سیم کشی برق ساختمان

فنر سیم کشی برق چیست؟

فنر سیم کشی برق ساختمان چیست؟

برای سیم کشی برق ساختمان‌های مختلف مثلا مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و… لازم است از وسایل بخصوص و ابزاری که مختص و مناسب انجام آن کار باشد استفاده کنیم تا کار اصولی، دقیقتر و در زمان کمتری انجام شود. از فنر سیم کشی برق، جهت انجام برقکاری ساختمان‌ها به صورت توکار استفاده می‌شود و در انواع پلاستیکی و فلزی با ضخامت‌ها ۵/۳ تا ۵ میلی متر و سطح مقطع گرد و تخت تولید می‌شود که می‌توان با توجه به نیاز آن را تهیه کرد.

به‌طور خیلی خلاصه از طریق این وسیله مخصوص، می‌توان سیم‌های لازم را به سادگی از بین لوله برق اعم از خرطومی، فلکسی و… عبور داد. فنر سیم کشی به دلیل انعطاف پذیر بودن باعث می‌شود که زمان وایرینگ با سهولت بیشتری سیم‌ها را به داخل لوله‌های برق فرستاد. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید انواع فنر سیم کشی برق ساختمان را دارید و کنجکاو هستید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

ساختار فنر سیم کشی برق:

این وسیله از یک نوار نازک فلزی که اکثراً جنس آن فولاد است، ساخته شده است که در انتهای یک سمت آن یک گوی پلاستیکی یا فلزی و در انتهای سمت دیگرش یک قلاب فلزی تعبیه شده است. نحوه کار آن بدین صورت است که از سمت گوی وارد لوله برق شده و از آن عبور داده می‌شود.

سپس سیم‌های مدنظر را به قلاب سر دیگران وصل کرده و با کشیدن آن و خارج کردنش از لوله سیم‌ها نیز به درون لوله کشیده می‌شوند و می‌توان آنها را از لوله عبور داد. البته انجام دادن این کار مهارت خاصی را می‌طلبد و حتماً باید شخص برقکار مراقب باشد که آسیبی به این ابزار وارد نشود. درصورت وارد شدن فشار مضاعف به این وسیله یا اگر کشیدن آن با فشار انجام شود، ممکن است فنر سیم کشی بشکند یا خمیده شود.

کاربرد فنر سیم کشی برق ساختمان

برای خرید انواع فنر سیم کشی برق کافیست به صفحه دسته بندی فنر سیم کشی فروشگاه اینترنتی نفیس نور مراجعه کنید.

مزایای استفاده از فنر سیم کشی جهت اجرای سیستم برق ساختمان:

استفاده کردن از ابزار مخصوص در هر کاری مزایایی دارد که با مرور زمان و پی بردن به آن موجب محبوبیت وسیله مد نظر می‌شود. از آنجا که این مرحله از برقکاری ساختمان‌ها کاری سخت و زمانبر است درنتیجه از مهم‌ترین مزیت استفاده از ابزار مختلف می‌توان به انجام شدن کار در زمان کمتری و افزایش سرعت اشاره کرد.

همان طور که می‌دانید سطح فنر سیم کشی به شکل گرد و مدور می‌باشد به همین دلیل زمانی که درون لوله برق قرار می‌گیرد، می‌توان آن را به آسانی چرخاند در نتیجه حرکت آن با سهولت بیشتری انجام می‌شود. همچنین انعطاف پذیر بودن این وسیله در مواردی که لوله‌ها به دلیل ترکیب شدن با زانو برق از زاویه‌های خاصی برخوردار می‌شوند، می‌تواند کمک شایانی به عبور از این زاویه‌ها کند.

منعطف بودن آن همچنین باعث می‌شود که زمان کشیدن فنر سیم کشی هیچ آسیبی به دست برقکار وارد نشود. از دیگر مزیت‌های این وسیله این است که وزن کمی دارد و در برابر زنگ زدگی مقاوم است در نتیجه طول عمر و میزان ماندگاری آن بالاست.

انجام برقکاری ساختمان با استفاده از فنر سیم کشی:

برای شروع برقکاری، ابتدا لازم است نقشه و طرح کلی بر اساس استانداردهای رایج در سیم کشی را داشته باشید. سپس باید اندازه و خط تراز با هدف تعیین فاصله‌ی مناسب کلیدها و پریزهای برق از دیوار و کنده کاری قسمت‌های تعیین شده برای جاگذاری لوله‌های برق و قوطی کلیدها و قرار دادن آنها به منظور قرارگیری کلید و پریزها روی دیوار و در نهایت گچ کاری آنها، مرحله بعد قرار دادن لوله‌های برق لازم در جاهای مخصوص و در آخر هم استفاده از فنر سیم کشی با هدف سهولت اجرا و عبور دادن انواع سیم‌های تلفن، برق، آنتن و… از داخل لوله‌ها، انجام شود.

فنر سیم کشی برقی

با استفاده از فنر سیم کشی سرعت اجرای سیم کشی برق ساختمان افزایش می‌یابد.

انواع فنر سیم کشی برق ساختمان:

این وسیله مدلهای مختلفی دارد و فرد متخصص یا همان برقکار با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به هر کدام می‌تواند بهترین نمونه آن را جهت انجام سیم کشی ساختمان انتخاب کند. این فنرها از لحاظ جنس انعطاف پذیری سطح مقطع و قیمت با هم تفاوت هایی دارند.

فنر فلزی:

از اولین نمونه‌های فنر سیم کشی تولید شده، می‌توان به نوع فلزی آن اشاره کرد. این مدل فنر سیم کشی از فلز آهن ساخته شده که مقاومت بالایی دارد و سطح مقطع آن تخت است. در کنار مقاومت بسیار بالا در برابر فشار قیمت ارزان و قابل دسترس بودن این نمونه از فنرهای سیم کشی، باعث شده که از محبوبیت بالایی برخوردار باشند.

فنر سیم کشی برق فلزی

سیم بکسلی با روکش فلزی:

این مدل از فنرهای سیم کشی از مغزی سیم بکسل و عایق فلزی ساخته شده است. قایق فلزی این فنر جز تقویت مقاومت محصول، عملکرد مناسبی نیست موقع عبور از اتصالات برقی دارد. یعنی این عایق فلزی شکل با طراحی منحصر به فردی که دارد، انجام کار سیم کشی ساختمان را آسان می‌کند.

فنر سیم کشی برق فلزی

سیم بکسلی با روکش پلاستیکی:

یکی دیگر از نمونه‌های فنر سیم کشی مدل سیم بکسلی با روکش پلاستیکی است. این مدل از فنرها نیز مانند مدل قبلی از مغزی سیم بکسل، ولی با این تفاوت که از عایق محافظ پلاستیکی تولید شده است. از ویژگی‌های آن، می‌توان به گرد بودن سطح مقطع اشاره کرد که باعث بهتر و راحتتر رد شدن آن از انواع مختلف لوله‌های برقی می‌شود. این فنر مقاومت بالایی در برابر کشش دارد و به سادگی پاره نمی‌شود. روکش پلاستیکی محافظ این محصول جز محافظت از فنر، موجب عبور آسان آن از داخل لوله‌های برق نیز می‌شود.

فنر سیم کشی برق سیم بکسلی

نمونه قاب دار:

اولین مزیت این فنر،سهولت حمل و جابجایی آن است. بدنه این مدل فنر سیم کشی به دلیل ضخامت استاندارد در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و تا نمی‌شود. این فنر براحتی باز شده و جمع کردن آن نیز آسان است و نیازی به بسته بندی در پایان کار ندارد.

همچنین در زمان کشش فنر داخل لوله به دست برق داره هیچ آسیبی نمی‌رساند. عرض این فنرها ۳ میلیمتر بوده و با ضخامت ۳/۱ میلی‌متری در مدل‌هایی با طول ۱۵، ۲۰، ۳۰، و ۵۰ متری موجود می‌باشد. جنس آن از مفتول فنر نورد شده بوده و در رنگ‌های قرمز و مشکی تولید می‌شود.

فنر سیم کشی برق قاب دار

جمع بندی:

فنر سیم کشی برق ساختمان وسیله‌ای است جهت انجام برقکاری ساختمان از جمله مسکونی تجاری اداری یا هر نوع ساختمان دیگری که کمک می‌کند کار سیم کشی آسانتر با سرعت بیشتر و در زمان کمتری انجام شود. این وسیله از یک نوار نازک از جنس فولاد، یک گوی پلاستیکی یا فلزی متصل به یک سر و یک قلاب فلزی تعبیه شده در سر دیگر ساخته شده است.

کاربرد آن به این صورت است که فنر را از سمت گوی وارد لوله کرده و سیم‌ها را به قلاب وصل می کنیم. سپس با کشیدن فنر به بیرون از لوله و خارج کردن آن از سمت دیگر، سیم‌ها به دنبال فنر وارد لوله می‌شوند. این فنرها وزن کمی دارند و در برابر زنگ زدگی نیژ مقاوم هستند.

آنها در انواع مختلف فلزی، سیم بکسلی با روکش فلزی، سیم بکسلی با روکش پلاستیکی و قاب دار تولید می‌شوند که با توجه به ویژگی‌های هر کدام و آنچه که شما به آن نیاز دارید می‌توانید انواع مختلف آن را تهیه کنید. شما همراهان گرامی جهت استعلام قیمت و خرید انواع فنر سیم کشی برق ساختمان می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

محصولات مرتبط

فنر سیم کشی نفیس نور مدل Tapeless

96,000 تومان800,000 تومان
وزن 0.100 kg
ابعاد 5 × 5 × 3 cm
مدل Tapeless
طول 6 متر, 10 متر, 15 متر, 20 متر, 25 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر
جنس بدنه فولادی
سایر توضیحات قابل استفاده بدون نیاز به جسب برق

فنر سیم کشی برق مدل فولادی روکش پلاستیکی

180,000 تومان900,000 تومان
وزن 0.3 kg
مدل روکش پلاستیکی
جنس بدنه فولادی
طول 10 متر, 15 متر, 20 متر, 26 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر

فنر سیم کشی تخت مدل فولادی

220,000 تومان440,000 تومان
وزن 0.3 kg
طول 10 متر, 15 متر, 20 متر, 25 متر, 30 متر, 40 متر, 50 متر
جنس بدنه فولادی

فنر سیم کشی فلزی تخت

27,000 تومان90,000 تومان
وزن 0.200 kg
طول 5 متر 6 متر 10 متر 15 متر 20 متر
جنس بدنه فلزی
رنگ خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید